دومینوی خودکفای قطر

لوازم التحریر ساخت قطر تولید شد




دولت قطر اعلام کرد که در تولید شیر کاملا خودکفاست و از این پس در هر شرایطی می تواند امنیت غذایی کشورش را تامین کند و حتی  می تواند آن را به کشورهای دیگر ارسال کند.
صادرات محصولات این شرکت دو سال پس‌ازآن آغاز شد که هزاران گاو با هواپیما به داخل قطر منتقل شدند تا به‌این‌ترتیب بزرگ‌ترین مزرعه لبنیات خلیج‌فارس تأسیس شود. قطر تا سال ۲۰۱۷ میلادی به‌شدت به فعالیت‌های بازرگانی خود با دیگر کشورهای منطقه خلیج‌فارس وابسته بود؛ اما پس‌ازآنکه عربستان سعودی این کشور را به حمایت از گروه‌های تروریستی چون القاعده متهم کرد و مرزهای زمینی وحتی هوایی خود را به روی آن بست، مسیرهای حمل‌ونقل این کشور نیز مختل شد و قطر بر آن شد که استراتژی تأمین منابع غذایی خود را تغییر دهد و سیاست‌های اقتصادی خود را نیز بازنگری کند.


در هفته جاری خبرگزاری ها قطر به مناسب شروع سال تحصیلی جدید از برخی از لوازم التحریر بومی و ساخت کشورش رونمای کرد . این اتفاقات در حالی می افتد که کشور ثروتمند و کوچک قطر درگیر تنش های منطقه ای با همسایگان عرب خود است.


در ماه گذشته صبح ساحل گزارش کاملی را از خودکفایی کشور قطر در زمینه تولید شیر و مواد لبنی را بررسی کرد. 
و اما خبر تولید محصولات نوشت افزاری و مدرسه ای قدم بعدی قطر بود که در آن نیز اقدامات موثری صورت انجام داده است. محصولات لوازم التحریر «made in Qatar» با کیفیت بالا تولید شده اند که برای سال تحصیلی پیش رو به بازار روانه شده اند. 
به نقل از گلف تایمز فروش محصولات لوازم التحریرقطری در سراسر قطر طی دو هفته آینده بسیار فروش قابل قبولی داشته است و به میزان قابل مورد استقبال قرار گرفته اند. روزنامه محلی عربی Arrayah روز جمعه گزارشی در خصوص انواع محصولات نوشت افزاری ارائه داد. 


بعد از تحریم هایی که از سوی دولت عربستان، امارات و بحرین و مصر در سال 2017 به قطر تحمیل شد، قیمت لوازم التحریر در این کشور چندبرابر شد و با کاهش شدید ذخیره نیز مواجه شد .
با تولید بخش اعظمی از لوازم التحریر مورد نیاز کشورش، قیمت این کالا افت کرده است .اما قطر همچنان در کنار تولیدات این سری از  محصولات به واردات محموله های نوشت افزاری از ترکیه، چین و اندونزی و ژاپن ادامه می دهد.  زیرا پیش از محاصره و تحریم ها بیشتر محصولات لوازم التحریر از طریق عربستان سعودی و امارات به قطر می آمدند ، اکنون اکثر این محموله ها مستقیم از ترکیه ، چین ، اندونزی و ژاپن می آید  که منجر به افت 50 درصدی قیمت ها شده است. 


 سهم ایران از بازار نوشت افزار قطر
در سالهای گذشته بارها اعلام شد که ایران نیز قصد دارد سهمی از بازار نوشت افزار و لوازالتحریر قطر بدست بیاورد که این مسئله تا امروز همچنان محقق نشده است. این در حالی است که خود قطر علاقه زیای به روابط بیشترتجاری و منطقه ای با ایران دارد و از طرفی داد و ستد در این زمینه برای قطر بسیار سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود. زیرا ایران یک همسایه بسیار نزدیک به قطر است که به دلیل افت ارزش پول ایران و نیروی کار ارزان تر، قیمت تمام شده کالا ها بسیار مناسب تر خواهد بود. از طرفی ایران از سال 91 تا به امروز در طراحی و تولید نوشت افزار موفق ظاهر شده است و ظرفیت امروز تولید دفترچه در ایران 166 هزار تن است که 4 برابر نیز کشور است و یا در زمینه تولید مداد به ظرفیت 5 میلیون 700 هزار قراص که معادل 820 عدد مداد رسیده که این مقدار دو نیم برابر مصرف کشور است.


رییس حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران و قطر در گفتگوی اختصاصی با صبح ساحل در مورد نبود سهم ایران در بازار نوشت افزار و لوازم التحریر قطر  عنوان کرد : تا به امروز هیچ واردکننده و تولید کننده ای در خصوص نوشت افزار و لوازم التحریر به دفتر ایران وقطر تقاضایی نداده و هیچ درخواستی ثبت نشده است.
 وی  اضافه کرد تا با امروز برنامه مدونی برای ورود به این زمینه تجاری درقطر پیش بینی نشده و برنامه ریزی نشده است.  میلاد ملک پور همچنین اضافه کرد که شاید یکی از مهم ترین دلایل عدم تمایل تجار ایرانی به این دست از بازارهای قطر، مشکلات گمرکی و ترخیص کالایی است که تجار ایرانی در کشور قطر با آن رو به ور هستند و این  مشکلات مالیناشی از تحریم های سال های گذشته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها