سوزن‌دوزی کسب و کار فارغ‌التحصیل گرافیک



توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی و کسب و کارهای خرد یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی است که فارغ‌التحصیل گرافیک از آن بهره گرفته و براین اساس سوزن دوزی بر روی چرم را به نام خود ثبت کرده و برای بیش از یکصد نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا بسیاری از محصولات و کالاها در جهان نه در کارخانه‌ها، بلکه در خانه‌ها تولید و عرضه می‌شوند. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به کسب و کارهای خرد و خانگی اختصاص داده‌اند؛ کسب و کارهایی که به دلیل ارزان و کم هزینه بودن و درآمدزایی بالا مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته است.

حمایت از صنایع دستی و کسب و کارهای خرد به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع به خصوص برای بانوان دارد و توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی و کسب‌ و کارهای خرد همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و منساب برای اشتغالزایی مطرح بوده است.

حتما در رسانه‌ها یا اطراف خود با تعدادی از جوانان، زنان و مردانی که با سرمایه اندک کسب و کار کوچک در منزل و حیاط و باغچه خود شروع کردند و نیز موفق بودند آشنا شدید، یکی از این افراد «کیمیا مالکی» است که لیسانس گرافیک دارد و در زمینه صنایع دستی سوزن دوزی فعالیت می‌کند.

در توضیح سوزن دوزی می‌توان گفت که از هنرها و صنایع دستی اصیل ایرانی است و خاستگاه آن استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان ایرانشهر است. هنری که طرح های آن از اندیشه زنان سرچشمه می‌گیرد و به هنر دستش به روی پارچه نقش می بندد. این نقش آفرینی را افراد با کمک سوزن و قلاب انجام می دهند و نخ‌هایی با رنگ‌های بسیار و از همه مهمتر خلاقیت که از درون آنها سرچشمه می‌گیرد.

در این هنر محدودیتی برای انتخاب نوع پارچه وجود ندارد، پارچه‌ای که نقش ها به روی آن دوخته می شود می تواند از کتان باشد یا از پشم و یا ابریشم و پنبه؛ نخ به کار رفته در این هنر نیز به فراخور کاربرد پارچه دوخته شده، می تواند از ابریشم باشد یا از نخ های پشمی و گلابتون و سرمه و یا حتی از الیاف مصنوعی.

مالکی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شغل پدرم عامل اقامت در چابهار و زندگی در این منطقه شد و آنجا با هنر سوزن دوزی که در یکی از مراکز آموزش داده می‌شد، آشنا شدم و تصمیم گرفتم این هنر را یادبگیرم.

وی در توضیح شروع فعالیت خود گفت: کار خود را از سال ۱۳۹۵ با ۱۰ میلیون وام شروع کردم و در آن دوران با سه خانم سوزن دوز همکاری داشتم و با استفاده از وامی که گرفته بودم، علاوه برحضور در نمایشگاه‌های مختلف، خودم هم نمایشگاه های کوچکی برگزارکردم و محصولات خود را در آنها عرضه کردم.

این کارآفرین افزود: با توجه به اینکه با چرم دوزی آشنا بودم تصمیم گرفتم سوزن دوزی را از پارچه به چرم انتقال دهم و چون اقدام جدیدی در منطقه بود، آن را به نام خود ثبت کردم.

مالکی شناخت بازار و نیازهای مصرف‌کننده را در حوزه صنایع دستی و کسب و کارهای خرد لازم دانست و گفت: قبل از اینکه محصولی را تولید کنم ماه‌ها در بازار پرسه می‌زنم و حتی برای فروش در شهرهای مختلف به آنجا سفر می‌کنم و از نزدیک با سلیقه افراد و خواسته‌های آنها آشنا می‌شوم تا بتوانم محصولات خود را به فروش برسانم.

وی اظهارداشت: یک سال و نیم است که کارگاهی را تاسیس کردم و ۸۰ نفر سوزن دوز و ۶ تا هشت نفر خیاط مشغول هستند و گاهی اوقات که سفارش های زیادی داریم ۲۰۰ نفر سوزن دوز را به کار می‌گیرم.

این کارافرین ۲۷ ساله که اکنون در اصفهان، شیراز، ساری و تهران شعبه دایر کرده است، تاکید می‌کند که باید کارآفرینی در حوزه کسب و کار کوچک توام با ابتکار باشد و خودش برای این منظور به دنبال انتقال سوزن‌ دوزی بر وسایل چوبی منزل است.

وی اظهارداشت: در کنار نوآوری تلاش می‌کنم محصولات تولیدی متناسب با بودجه مردم باشد و برخلاف اینکه برخی معتقدند چون کار دست است باید با قیمت بالایی بفروشیم درصدد هستم که صنایع دستی متفاوت و بهای مناسب به خریداران عرضه کنیم.

مالکی درباره فروش کالا به خارج از مرزها گفت: هم اکنون هر ماه ۲۰ تا ۳۰ عبا که سوزن دوزی شده به عمان می‌فرستیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها