داستان سیاوش که پس از مرگ، زندگی بخشید



 52 ساله است و یک هفته ای است که  اعضا بدنش به همسن و سالانش پیوند خورده ، پیوندی آسمانی  که جان  دو مرد  بیمار هرمزگانی و یک مرد  بیمار اهل استان  فارس را از درد و رنج و مرگ نجات  داده است.سیاوش دریازی ،مرد میانسالی   که پنجم شهریورماه جاری در کمربندی بندرعباس بر اثر تصادف دربخش (آی سی یو)  بیمارستان شهید محمدی  بستری شده، پس از مدتی  در کما ، تیم پزشکی مرگ مغزی وی  را تایید کردند و کبد و دو کلیه اش  اهدا شد.

 

 رفت بدون برگشت

 

سوسن خواهر سیاوش ماجرا را این‌طور بیان کرد  که برادرش به علت بیکاری و عدم توانایی مالی ، ازدواج‌نکرده  بود و با برادر دیگرش به نام داریوش که دچار ضایعه نخاعی است در یک اتاق در محله کمربندی زندگی می‌کرد .  این زن 50 ساله گفت:  متأهلم و در یک‌خانه با برادرانم زندگی می‌کنیم ، آن روز دیدم که سیاووش برای خرید نان از خانه خارج شد و دیگر از او خبری نشد».

 

 
 بستری مرد ناشناس

 

 

 
مرد میانسال پس از خروج از خانه با پای پیاده به سمت نانوایی حرکت کرد ولی در یک‌لحظه همه‌چیز جلوی چشمانش تیره‌وتار شد...
جیغ لاستیک خودرویی توجه همه را جلب کرد که پس از برخورد با مرد، راننده متخلف  پایش را روی پدال گاز گذاشت و به‌سرعت از محل متواری شد...جمعیت اطراف مرد خون‌آلود را گرفته بودند که همان لحظه صدای آژیر آمبولانس شنیده شد تیم اورژانس پس از امداد اولیه بدن نیمه‌جان  را به مجتمع پیامبر اعظم انتقال دادند . وی دچار ضربه شدید مغزی شده بود بیهوش در بخش آی سی یو به‌عنوان فرد ناشناس بستری شد...

 

 جستجو ادامه یافت

 
«ظهر سه‌شنبه بود که از خانه بیرون رفت و دیگر برنگشت،  فکر کردم رفته خانه دوستان و آشناییان چون سابقه داشت که حتی یک شبانه‌روز به خانه‌بر نگردد، تا اینکه چهارشنبه‌شب بود نگران شدم،تلفن همراه نداشت که زنگ بزنم کجاست  و تا روز جمعه به هرکجا که به نظرم می‌رسید سیاوش آنجا باشد تماس گرفتم و در حتی  به  کلانتری  هم مراجعه کردم   اما هیچ اثری از او نبود

 


 لحظه دردناک

 

 

 
زن نگران و دل‌آشوب  به پیشنهاد عمویش که شاید اتفاقی  برای سیاوش  افتاده  و به بیمارستان‌ها و سردخانه هم سر بزند،با پای لرزان به بیمارستان شهید محمدی که نزدیک‌ترین بیمارستان بود سر زد.

 

 
»پس از پرس‌وجو فراوان ، برادربیهوشم را به‌عنوان فرد ناشناس بر روی تخت «آی سی یو»  دیدم ، خیلی لحظه  دردناک بود ...»

 

 پایان آرزوها

 

 
روزها و شب‌ها گذشت تا اینکه در سیزدهم شهریورماه تیم پزشکی  مرگ مغزی این مرد میانسال را تائید کردند .» ساعت‌ها می‌گذشت اما هیچ واکنشی از سوی برادرم نمی‌دیدم دعا می‌کردم  حتی یک‌بار هم شده چشمانش را باز کند اما ... چهارشنبه بود که اطلاع دادند برادرم مرگ مغزی شده است، دیگر امیدی به زنده‌بودن نبود ، تمام آرزوهای که به برادرم داشتم  به‌یک‌باره فروریخت ... نمی‌دانم این اتفاق را تقدیر بدانم یا تقصیر راننده بی‌وجدان و بی‌احتیاط که پس از برخورد از صحنه متواری شد...

 

 

 
 تصمیم مهم

 

صدای گریه و شیون محیط بیمارستان را گرفته بود، زن ناآرام بود و به‌سختی می‌توانست به خود بقبولاند که برادرش دیگر زنده نیست...
  « کادر بیمارستان  این اطمینان را به ما دادند دیگر سیاوش زنده نمی‌ماند اما می‌تواند جان افرادی را از مرگ نجات دهد ... نمی‌دانستم چکار کنم ، تصمیم سختی بود اما زمانی که فکر کردم برادرم ناجی عده‌ای از بیماران باشد به خودم گفتم باید رضایت بدهید، ... و دو روز بعد کبد و دو کلیه وی اهدا شد».

 

 
 اعضاء اهداء شده به‌صورت رایگان
در اختیار گیرندگان عضو

 

به گفته رئیس واحد اهداء عضو استان هرمزگان  ، بعد از تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان مغز و اعصاب و هم‌زمان با شروع مراقبت‌های ویژه به‌منظور آماده‌سازی بیمار برای برداشت عضو، به‌منظور دریافت رضایت، مشاوره تخصصی توسط همکاران واحد اهداء عضو به خانواده این بیمار ارائه شد و  این خانواده فرهیخته و ایثارگر، به‌حق، با الهام از ایثارگری شهید کربلا، با دادن رضایت جهت اهدا اعضای بدن بیمارشان، حیاتی دوباره به سه تن از هموطنانشان بخشیدند.

 

 

 

 
دکتر محمود حسین پور افزود:» اهدای عضو افراد مرگ مغزی، تنها یک اقدام انسان دوستانه و خداپسندانه است و هیچ‌گونه هزینه‌ای به خانواده اهداءکننده پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر، اعضاء اهداء شده نیز به‌صورت رایگان در اختیار گیرندگان عضو قرار می‌گیرد».
 اهدا زندگی

 

 
بامداد جمعه 15 شهریورماه جاری ، کبد و دو کلیه توسط تیم فوق تخصصی پیوند و با همکاری اعضای واحد اهداء عضو استان، برای انجام عمل پیوند، به بیمارستان سینا شیراز ارسال شد و کلیه‌ها به دو  مرد بیمار 50 ، 54 هرمزگانی و کبد نیز به مرد 53 ساله اهل فسا  پیوند خورد .
بدن سیاوش دریازی در همان روز در قطعه نام‌آوران آرامستان باغو به خاک سپرده شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها