عضو کمیسیون عمران خبر داد

ورود مجلس به مساله افزایش نرخ بلیت پروازها



براساس تازه‌ترین تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی از 21 شهریورماه، ایرلاین‌ها موظف به رعایت نرخ‌نامه جدید در تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی شدند، این تصمیم در پی افزایش اعتراض‌ها و انتقادها به رشد قیمت بلیت هواپیما از تیرماه سال جاری انجام شد.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، از تیرماه سال جاری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما برای دومین بار طی یک‌سال گذشته گرفت، این اقدام با واکنش فعالان حوزه هوایی و رسانه‌ها همراه شد، اما با این وجود قیمت‌ها کاهش نیافت تا اینکه هفته گذشته سازمان نظارت بر حمایت از مصرف‌کنندگان، نسبت به افزایش قیمت‌ها موضع‌گیری کرد و این اقدام را غیرقانونی دانست.

البته دو روز پس از واکنش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی منتشر و ایرلاین‌ها موظف به اجرای آن شدند، در این میان، اگرچه نرخ‌ها باید به آذرماه سال گذشته بازمی گشت اما شواهد حاکی از آن است که به صورت میانگین قیمت‌های جدید از آذر ۱۳۹۷ هم کمتر است اما اگر به صورت موردی و جداگانه آنها را بررسی کنیم، هنوز قیمت‌ برخی بلیت‌ها به آذر برنگشته است.

 

در این شرایط سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ‌های جدید اعلام شده برای مسیرهای پرتردد پروازی اظهارکرد: شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای‌شان را بر اساس نرخ نامه جدید می‌فروشند که قیمت آنها در ۶۰ مسیر پروازی ارزان‌تر از نرخ‌های آذر ماه سال ۱۳۹۷ است و به صورت میانگین بلیت هواپیما در پروازهای داخلی ارزان‌تر از نرخ‌های پارسال شده است. رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر هر شرکتی بلیت هواپیما را خارج از دامنه تعریف شده بفروشد، مرتکب تخلف شده و با آن برخورد می‌شود اما شرکت‌های هواپیمایی در نرخ‌های خودشان تجدید نظر کردند و مبنای محاسباتشان هم تغییرات نرخ ارز بود. او با بیان اینکه همه شرکت‌های هواپیمایی موظفند بر توزیع بلیت‌های خودشان مدیریت و نظارت داشته باشند، اظهارکرد: نظارت عالیه در این زمینه بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است و با هرگونه تخلف و گرانفروشی حتی پس از انجام پرواز برخورد می‌شود.

جعفرزاده گفت: یکی دیگر از مزیت‌های نرخ جدید اعلام شده در شهریورماه این است که همه شرکت‌های هواپیمایی یک نرخ اعلام کردند و این مساله می‌تواند نظم بیشتری به بازار بلیت هواپیما بدهد، از سوی دیگر هم نظارت بر آن بهتر و راحت‌تر از گذشته است.

 

مقام مسوول سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های جدید بلیت پروازهای داخلی هستند، گفت: در بحث تخلفات احتمالی قیمت و گرانی با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگ هستیم. او با اشاره به اینکه نرخ‌های جدید بر اساس هزینه‌های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز محاسبه شده است، گفت: چنانچه طی 5 ماه گذشته نرخ ایرلاین‌ها بررسی شود متوسط فروش بلیت پروازی تهران-مشهد حدود 389 هزار تومان بوده که پایین‌تر از محاسابات هزینه‌های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نرخ‌های جدید مورد توافق ایرلاین‌ها بوده و سازمان هواپیمایی هم با آن موافقت کرده است، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نگاه یک سویه به نفع ایرلاین‌ها در بخش حمل‌ونقل هوایی ندارد و با توجه به دغدغه وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی، سرویس دهی مناسب، حفظ ایمنی و استمرار پروازها جرو اولویت‌های کاری است. جعفرزاده افزود: شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند سرپا بایستند، از این‌رو نگاه سازمان باید همه‌جانبه باشد. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی همواره از حقوق مردم حمایت کرده و با گرانی بالاتر از سقف‌های اعلام شده قیمت بلیت برخورد می‌شود. او همچنین با اشاره به اینکه با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگ هستیم، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری جلسات مشترکی با سازمان حمایت و تعزیرات درحوزه قیمت‌ها داشته و دارد.

 

بررسی قیمت بلیت هواپیما در هفته آینده

اما درحالی که 5 روزی از اجرای نرخ‌نامه جدید بلیت پروازهای داخلی می‌گذرد و میانگین قیمت بلیت‌ها نسبت به آذرماه سال گذشته کاهش یافته است، ‌با این حال، با توجه به اینکه برخی ایرلاین‌ها از این نرخ‌نامه تبعیت نمی‌کنند، قرار است که این موضوع از سوی کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار بگیرد، یک عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره‌ گفت: این کمیسیون با حضور وزیر راه و شهرسازی موضوع افزایش قیمت بلیت برخی پروازها و اختلاف قیمت پروازها در طول هفته را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، علیم یارمحمدی با بیان اینکه برای ایرلاین‌ها قیمت حداقل و حداکثر تعریف شده است اما شاهد هستیم که با وجود پیگیری‌ها بازهم تخلف رخ می‌دهد، گفت: قیمت برخی ایرلاین‌ها کاملا غیر واقعی است. او اظهارکرد: تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی راه گریزی برای فرار از قانون پیدا کرده‌اند اما باید با آنها برخورد شود. یارمحمدی تصریح کرد: دولت تعهداتی در قبال شرکت‌های هواپیمایی دارد و آنها هم تعهداتی در قبال دولت دارند و هر کدام از طرفین باید به تعهدات خود پایبند بوده و تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات متناسب با قیمت مناسب به مردم انجام دهند.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه در برخی مسیرهای هوایی، از هواپیماهای مناسب استفاده نمی‌شود، تاکید کرد: باید قیمت بلیت هواپیماها همسان‌سازی و واقعی شود و ایمنی پروازها هم تامین شود. این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اختلاف قیمت بین برخی پروازها در اوایل هفته نسبت به اواخر هفته، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی هم با این موضوع مخالف بوده و اعلام کرده‌اند این اتفاق در هر کدام از ناوگان‌های زمینی، ریلی و هوایی رخ دهد غیرمعقول بوده و قابل پیگیری است.

 

عدم تبعیت سایت‌ها از نرخ‌نامه جدید

بررسی قیمت بلیت هواپیما بعد از اعلام کاهش نرخ قیمت بلیت هواپیما در بیش از ۵۰ مسیر هوایی حکایت از آن دارد که برخی سایت‌های معتبر، این نرخ‌نامه را رعایت نمی‌کنند. در حالی که بر اساس نرخ‌های جدید اعلامی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی پرواز نرخ بلیت در مسیر تهران- مشهد باید در دامنه قیمتی ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا سقف ۷۱۳ هزارتومان به فروش برسد، اما قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران مشهد در روز چهارشنبه۲۷ شهریور از کف قیمتی ۲۸۶ هزار تومان شروع و به فروش می‌رسد.

در مسیر تهران- کیش هم که یکی دیگر از مسیرهای پرتقاضا است، روزیکشنبه (۲۴ شهریور) قیمت بلیت یک صندلی پرواز با نرخ ۶۱۱ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت بلیت هواپیما در پایان هفته برای همین مسیر از ۴۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد و خبری از کف قیمت‌های تعریف شده یعنی نرخ بلیت ۲۵۲ هزارتومانی در مسیر تهران به کیش نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها