بررسی روند واگذاری زمین‌های قشم نافی حمایت از سرمایه‌گذار نیست



 صبح ساحل به نقل از ایرنا:در بررسی روند واگذاری زمین‌های جزیره قشم، حمایت از سرمایه‌گذاران نیز در نظر گرفته می‌شود و هر دو مقوله مورد تاکید دستگاه قضا قرار دارد.

دادستان قشم روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: باید از سرمایه‌گذارانی که برای انجام فعالیت اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق قشم به این جزیره روی آورده‌اند حمایت شود.

رضا صفایی افزود: در عین حال اجاره زمین‌ها به مدت طولانی و با قیمت پایین نیز از جمله مسائلی است که در بررسی واگذاری زمین‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

راه عبور و مرور مردم باز می‌شود

 

دادستان قشم ادامه داد: همچنین در مواردی که راه عبور و مرور مردم بسته شده باشد، برای رفع مشکل اقدام می‌شود.

 وی تصریح کرد: واگذاری زمین به مدت طولانی، سرنوشت زمین‌ها را پس از اتمام فعالیت مبهم می‌کند.

صفایی اظهارداشت: موضوع واگذاری اراضی در سال‌های گذشته ادامه داشته  که در برخی موارد زمین در وسعت زیاد و به برخی افراد غیر بومی که صلاحیت نداشتند، واگذار شده است.

وی افزود: این واگذاری‌ها اگر در قالب تعاونی و به مردم بومی تعلق می‌گرفت جای سوال نداشت، اما واگذاری به افراد غیر بومی و در برخی موارد افراد دارای نفوذ محل تامل است.

دسترسی مردم به ساحل باز می شود

 

دادستان قشم ادامه داد:  روند واگذاری زمین به ویژه در ساحل شمالی و در منطقه بین درگهان تا شهر قشم باعث مسدود شدن راه دسترسی مردم به ساحل شد.

وی بیان کرد: در حالی که برای گردشگری تبلیغ می‌شود، در عمل با دیوارکشی ساحل جزیره، جاذبه‌های گردشگری ساحل از نظر مردم مخفی می‌ماند.

صفایی افزود: دسترسی عمومی محدود شده‌است و از این رو باید بین زمین‌های واگذار شده فاصله‌ای ایجاد شود، تا گردشگران و مسافران بتوانند از دریا استفاده کنند.

تغییر جغرافیای غرب جزیره به بهانه ایجاد کارگاه

همچنین گزارش‌هایی از غرب جزیره رسیده‌است که سربندهای قدیمی، کوه‌ها و تپه‌ها به بهانه ایجاد کارگاه، تخریب می‌شوند و این امر موجب تغییر جغرافیای منطقه شده‌است.

وی ادامه داد: این مسائل به دغدغه مردم تبدیل شده و از این نظر زیر فشار قرار دارند و احساس می‌کنند که بی‌عدالتی رخ داده‌است.

 

به دستگاه‌ها هشدارهای لازم داده شده است

دادستان قشم تصریح کرد: از این رو با توجه به افزایش روز افزون مطالبات مردمی، هم‌اکنون به عنوان مدعی‌العموم به مساله ورود می‌شود و اگر تخلفی محرز باشد، حکم به بطلان قرارداد خواهیم داد.

وی افزود: در بررسی این موضوع، افراد مختلف وابسته به هر قشری باشند در برابر قانون برابرند و با متخلفان، در هر مقام و سمتی، برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

صفایی خاطرنشان کرد: پیش از این به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف درباره واگذاری زمین به افراد مشکوک و در وسعت‌ زیاد تذکرات لازم داده شده‌است.

وی همچنین گفت: اگر توسط دستگاه‌های دولتی در حریم دریا ساخت‌وساز صورت گرفته باشد، ساختمان‌ها برای مصارف عمومی تغییر کاربری داده می‌شود.

 

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها