گروه موسیقی"مامبولیوا" در سوئد به روی صحنه می‌رود



گروه موسیقی هرمزگانی"مامبولیوا" که کار خود را از سال 1378 آغاز کرده، بعد از اجرای کنسرت‌های فراوان و یک استراحت چندساله در شهر استکهلم به روی صحنه می‌رود.

یکی از اعضای گروه موسیقی مامبولیوا در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، افزود: پس از درخواست صورت گرفته مبنی بر کنسرت گروه مامبولیوا در کشور سوئد نیز پس از جمع‌بندی صورت گرفته بین اعضای گروه، قرار بر آن شد پس از مدت‌ها بار دیگر شاهد اجرای زنده این گروه خواهیم بود.

حسین رستمی راد با بیان اینکه این کنسرت قرار است 28 سپتامبر برابر با 6 مهر در استکهلم به روی صحنه برویم، اظهار کرد: در این کنسرت حسین قدسی نژاد، محمد محترم پناه، حسین گردین و حسین رستمی راد از اعضای ثابت گروه مامبولیوا به همراه تعدادی از نوازندگان هرمزگانی ساکن سوئد نیز در این اجرا حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این کنسرت قرار است قطعاتی از گروه مامبولیوا به اجرا دربیاید، اضافه کرد: همچنین قطعات ماندگار موسیقی هرمزگان از هنرمندانی چون زنده‌یاد ابراهیم منصفی، ارسالان عطایی، علی حبیب زاده، نصروک و حسن کریمی نیز به اجرا درخواهد آمد.

این عضو گروه موسیقی مامبولیوا در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده خبرهای جدیدی از فعالیت‌های این گروه موسیقی هرمزگانی به گوش خواهد رسید.

 

به گزارش ایسنا، گروه مامبولیوا با الگوپذیری از موسیقی بومی هرمزگان و نیز هنرمندانی همچون ابراهیم منصفی(رامی)، هنرمند مطرح هرمزگانی در عرصه موسیقی و شعر جنوب و گروه‌های سابق هرمزگان مانند وامپیرز و لیوا و با تأثیرپذیری از هنرمندان بزرگ جهان مانند کارلوس سانتانا، اریک کلایپتون، استیوی ریوان، بی‌بی کینگ، پینک فلوید و غیره، حرکت تازه‌ای را در موسیقی هرمزگان آغاز کرد.

گروه مامبولیوا یکی از پرطرفدارترین گروه‌‌های بومی منطقه است و با توجه به اینکه دو دهه از تشکیل این گروه نمی‌گذرد، ارائه موسیقی خوب و فاخر باعث پایداری این گروه در این سال‌ها شده است.

مامبولیوا ترکیبی از دو کلمه مجزا است بدین معنا که مامبو نوعی ریتم در موسیقی کشور کوبا و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی بسیار است و ریشه آن از آفریقا گرفته‌شده است. این ریتم برای اولین بار توسط برده‌های سیاه‌پوست وارد کشور کوبا شد و به‌تدریج در دیگر کشورهای آمریکای لاتین رایج شد. ریتمی که در هرمزگان و به‌خصوص بندرعباس به‌عنوان ریتمی بندری رایج است، از خانواده همان ریتم مامبو است که ریشه‌ای مشترک دارد. اولین ترویج‌دهندگان این ریتم در هرمزگان هم سیاه‌پوستان این خطه بوده‌اند که این ریتم را به همراه خود از ساحل آفریقا به هرمزگان ارمغان آوردند.

لیوا نیز نوعی موسیقی از سیاه‌پوستان است که از آن در مراسم زار(موسیقی‌درمانی) و در مراسم عروسی و جشن‌ها استفاده می‌کنند. این موسیقی نیز ریشه‌ای آفریقایی دارد که در آن از یک ساز ملودی و پنج ساز کوبه‌ای استفاده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها