آخرین خبرها از ثبت ملی تک‌درخت "کیارستمی"



سعید نجاتی گفت: پیش‌تر خبر ثبت تک‌درختی در منطقه دماوند به نام عباس کیارستمی رسانه‌ای شده بود اما باید اعلام کنم تک‌درخت کیارستمی که در فیلم «خانه دوست کجاست» شاهد آن هستیم، در روستای \"کوکر\" از توابع گیلان قرار داشته و خبر رسمی ثبت آن در فهرست میراث فرهنگی کشور نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود.

به گزارش صبح ساحل به نقل از  ایسنا، این کارگردان در آیین اختتامیه فصل عباس کیارستمی که 24 شهریورماه به همت پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد، طی برقراری یک تماس تلفنی اعلام کرد: بعد از فوت عباس کیارستمی همه علاقه‌مندان و طرفداران او می‌خواستند به نحوی یاد و خاطره او را زنده نگه‌دارند و به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده سینما، به ذهنم رسید، منطقه‌ای که تک‌درخت معروف فیلم «خانه دوست کجاست» در آن قرار دارد و در روستای کوکر از توابع گیلان واقع‌شده، در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: پس از تهیه پروپوزال، نامه اصلی درخواست این ثبت از طرف گروه هنر و تجربه تنظیم و به نهادهای مربوطه ارسال شد اما صاحب اصلی زمینی که تک‌درخت در آن قرار داشت، فوت کرده بود و ما باید با ورّاث به توافق می‌رسیدیم.

نجاتی خاطرنشان کرد: متأسفانه دیگر آن تک‌درخت نیز وجود نداشت و اطراف آن درخت‌های دیگری سبز شده بود اما خوشبختانه سه روز پیش، ورثه برای رقم خوردن این اتفاق اعلام آمادگی کردند و تصمیم گرفتیم با کمک میراث فرهنگی، این درخت‌ها را جابجا کنیم تا آن صحنه دوباره شبیه همان جاده و درختِ فیلم «خانه دوست کجاست» شود.

کارگردان فیلم «باران آهسته می‌بارد» گفت: خبر نهایی ثبت این تک‌درخت در فهرست میراث فرهنگی کشور هفته آینده توسط هنر و تجربه اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌تر اعلام‌شده بود که تک‌درختی در منطقه دماوند به نام عباس کیارستمی ثبت‌شده اما پرس‌وجو کردیم و به ما خبر دادند که امکان ندارد یک‌باره اثری در یک شهر ثبت شود. در نهایت مشخص شد که آن درخت مربوط به فیلم «خانه دوست کجاست» نبوده است.

در این برنامه، مستند «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان که یک پرتره سینمایی درباره عباس کیارستمی است نیز اکران شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها