وجود تاربال های نفتی در طول خط ساحلی جزیره لارك و قشم تأیید شد



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قشم در حاشیه این بازدید افزود: پیرو گزارش‌های صیادان و جوامع محلی جزیره قشم در 20 شهریور در خصوص آلودگی ساحل به‌صورت گلوله‌های قیری(تاربال) به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان، جهت بررسی آلودگی گشت و کنترل ساحلی و دریایی توسط یگان اداره حفاظت محیط‌زیست قشم و با حضور رئیس اداره محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان و تیم کارشناسان دریایی این اداره کل انجام شد.

صادق رستمی تصریح کرد: در این بازدید آلودگی محیط‌زیست دریایی با ترکیبات نفتی کاملاً محرز شد که منشأ آن نامعلوم و در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ترکیبات نفتی به‌واسطه‌ی عوامل جوی و تابش نور خورشید به ساحل‌های ماسه‌ای و سنگی چسبیده‌اند و به‌صورت تاربال (گلوله‌های قیری)کاملاً مشاهده است که غالب ساحل‌های سنگی درگیر تاربال ها هستند.

رستمی اظهار کرد: اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قشم، در همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش اقدام به نمونه‌برداری آب دریا از نقاط مختلف بخصوص از نوار ساحل جنوبی و ارسال نمونه آب به واحد آزمایشگاه اداره کل محیط‌زیست استان اقدام کرد و 24 شهریور مجدداً اقدام به نمونه‌برداری آب دریا و رسوب کف دریا به‌وسیله دستگاه گرپ از نقاط مختلف دریا و همچنین جزیره لارک صورت گرفته‌شده است.

وی اضافه کرد: نمونه‌های آب و رسوب به آزمایشگاه محیط‌زیست استان جهت سنجش و آنالیز ارسال شد که نتایج تا دو روز آینده به اطلاع خواهد رسید.

این مقام مسئول بیان کرد: در خصوص منبع ایجاد آلودگی موجود و میزان خسارات زیست‌محیطی وارده با توجه به شواهد موجود امکان‌پذیر نبوده و نیاز به انجام آزمایش‌های پیشرفته نفتی و چندین ساعت غواصی در نواحی حادثه جهت بررسی دقیق و برآورد میزان خسارت است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قشم در پایان از اعلام نظر قطعی و تخصصی قبل از بررسی‌های تكمیلی آزمایشگاهی و میدانی جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، خودداری کرد و عنوان کرد: برنامه پاکسازی سواحل با همکاری سازمان محیط‌زیست و سازمان منطقه آزاد قشم با مواد نانو کیت گرین ژل در حال بررسی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها