سرخی صورت هرمز از سیلی محرومیت



جزیره رنگین و زیبای هرمز را امروز همه به مهر و زیبایی‌های بی‌نظیرش می‌شناسند و در سال‌های اخیر بیشتر و مهربان‌تر از همیشه میزبان گردشگران از سراسر جهان بوده است اما تاکنون دست مردم محروم اما مهمان‌نوازش به سفره این میهمانی نرسیده است.

به گزارش صبح ساحل به نقل از  ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، جزیره هرمز به فاصله ۳۰ دقیقه با قایق، به‌دوراز هیاهوی مرکز استان هرمزگان قرار دارد. جزیره هرمز در استان هرمزگان و در دهانه تنگه هرمز قرار دارد و در اصل یک گنبد نمکی است.

جزیره هرمز با مساحت ۴۲ کیلومترمربع در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده؛ وجود کانی‌ها و سنگ‌های زیبا، لقب موزه زمین‌شناسی و بهشت زمین‌شناسان را به این جزیره بخشیده است. وقتی به نزدیکی نوار ساحلی برسید و ناخدا موتور قایق را خاموش کند سکوتی اسرارآمیز حکم‌فرما می‌شود.

تنها سکونت‌گاه این جزیره روستای کوچک هرمز است که به‌صورت بدوی در میان درختان نخل قرارگرفته است. این روستا دارای مسجدی با سنگ‌های زردرنگ و کوچه‌های خاکی پرپیچ‌وخمی است که به‌ندرت شلوغ می‌شوند. ویرانه‌های قلعه شگفت‌انگیز پرتغالی‌ها نیز در کناره شمالی جزیره قرار گرفته و بقیه ۴۲ کیلومترمربع از مساحت این جزیره خالی از سکنه است.

جمعیت تقریبی 7000 نفر تا قرن ۱۴ میلادی این جزیره لارون نام داشت و هرمز، نام یک شهر تجاری مهم در کنار رودخانه میناب بود. با حمله خونین مغول‌ها، پانزدهمین امیر هرمز برای حفظ جانش مجبور به ترک این شهر شد.

 

وی با بسیاری از مردمی که از این شهر آواره شده بودند ابتدا به جزیره کیش و سپس به لارون نقل‌مکان کرد. با توجه به موقعیت استراتژیک این جزیره، هرمز جدید خیلی زود به مرکز بازرگانی مهمی تبدیل شد که پذیرای مهاجران زیادی از هرمزگان و مناطق دورتری چون هند و آفریقا بود. بازدیدکنندگان از هرمز، آن را غنی، شلوغ و مجلل توصیف می‌کردند. پس‌ازآن این جزیره به اشغال پرتغالی‌ها درآمد.

سرانجام پرتغالی‌ها در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط شاه‌عباس صفوی بیرون رانده شدند و شاه‌عباس مرکز تجارت را به بندر گمبرون منتقل کرد که پس‌ازآن نام بندرعباس را از این پادشاه به ارث برد. هرمز که مرکزیت تجارت از آن سلب شده بود طی قرن‌های متمادی راه افول و زوال خود را سپری کرد.

حال پس از گذشت سال‌ها و رشادت‌های خاص مردم این منطقه به‌ویژه در زمان جنگ تحمیلی که بیشترین تعداد شهید به نسبت جمعیت را در کل کشور داراست و تمام ساكنان جزیره هرمز از خانواده‌های ایثارگران هستند اما از مشكلاتی نظیر بیكاری رنج می‌برند كه این وضعیت زیبنده مردمان این منطقه نیست.

مسئولان ذی‌ربط می‌دانند كه گاه جان انسانی در هرمز به دلیل نداشتن امكان حمل بیمار یا مركز مجهز درمانی از دست می‌رود؟ تازه این‌همه محرومیت در جزیره هرمزی است كه رفت‌وآمد در آنجا جریان دارد، حال‌وروز روستاها و مناطق دور‌افتاده‌ای كه گذر كسی به آنجا نمی‌افتد چگونه است؟

 

یک شهروند هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مشکلات ساکنین جزیره هرمز آن‌قدر زیاد است که نمی‌دانم کدام را بیان کنم، اظهار کرد: با وجود ظرفیت بالایی که جزیره هرمز درزمینهٔ گردشگری دارد اما بی‌کاری جوانان جزیره را مستأصل کرده است.

وی افزود: از خرابی آسفالت خیابان‌ها تا کمبود امکانات گردشگری مانند کمپ، رستوران و عدم ساماندهی وسایل نقلیه در هرمز مشکلات بسیاری را هم برای گردشگران و هم برای ساکنین جزیره ایجاد کرده است.

این شهروند هرمزی تصریح کرد: در استان هرمزگان با این درآمد، یک آمبولانس برای جزیره هرمز و مردمانی که برای دفاع از این مرزوبوم شهید داده‌اند، خریداری نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درمانگاه جزیره هرمز نیز فاقد تجهیزات و پزشک متخصص است و هر جا می‌رویم می‌گویند در حال پیگیری هستند اما بازهم خبری نمی‌شود، تا چه زمان باید تنها وعده و عید بشنویم.

یکی دیگر از شهروندان جزیره هرمز در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: جزیره هرمز خاک مرغوب و مناظر زیبا و بکری دارد که متأسفانه بهر برداری صحیحی از آن نمی‌شود.

این بانوی هرمزی ادامه داد: صنایع‌دستی جزیره هرمز پتانسیل خوبی است که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال برای جوانان و زنان جزیره شود اما متأسفانه حمایتی در این زمینه نمی‌شویم.

 

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌ازاین دریکی از نطق‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: در جزیره هرمز 90 درصد خانوار تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) هستند و این وضعیت زیبنده نیست.

احمد مرادی بیان کرد: حرف‌ها و شعارهای زیادی برای توسعه و رونق جزیره هرمز در دولت‌های گذشته و حال زدیم ولی مردم همچنان با همان مشکلات گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: اشتغال جوانان، معیشت خانواده‌ها، رونق اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها، بهداشت و درمان، آموزش از خواسته‌های به‌حق مردم است که مسئولان دولتی باید توجه بیشتری برای حل این مشکلات داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس ادامه داد: اگر زمینه صیادی، معدن، گردشگری و تجارت در این جزیره قوت بگیرد و با همین چهار ظرفیت اشتغال پایدار برای مردم جزیره هرمز ایجاد می‌شود.

مرادی با اشاره به حضور بنیاد برکت در جزیره هرمز گفت: با توجه به حضور ستاد فرمان اجرایی امام که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری است بتواند در جهت محرومیت‌زدایی جزیره هرمز حرکت کند. این ستاد قول داده که در وهله اول منافع مردم جزیره هرمز را تأمین کند.

استاندار هرمزگان نیز در نشست ستاد راهبری توسعه پایدار جزیره هرمز عنوان کرد: ۲۸ پروژه دارای اولویت ازجمله رینگ دور جزیره هرمز شامل جاده، نور، مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین طرح‌های گردشگری در جزیره هرمز در حال اجراست و بخشداری هرمز باید کنترل و هماهنگی‌های لازم را در راستای تسریع در اجرای این پروژه‌ها انجام دهد.

فریدون همتی افزود: ۵۰ درصد از اعتبارات موردنیاز این طرح‌ها از منابع استانی و ۵۰ درصد دیگر توسط بنیاد برکت تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: درمجموع ۳۷۰ میلیارد تومان پروژه در چند فاز برای توسعه جزیره هرمز در نظر گرفته شده که روند اجرای این طرح‌ها به شکل مناسبی در حال انجام است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندیم تا مردم جزیره هرمز نیز در اجرای این پروژه‌ها ازجمله در راستای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی مشارکت داشته باشند.

همتی با اشاره به اینکه متقاضیان بسیاری برای سرمایه‌گذاری در جزیره هرمز اعلام آمادگی داشته‌اند، افزود: به سرمایه‌گذاران جهت فعالیت و سرمایه‌گذاری در جزایر هرمز و لارک تسهیلات با نرخ سود بانکی صفر درصد و به‌سرعت پرداخت می‌شود، تا طرح‌های توسعه را در این جزایر به اجرا درآورند.

وی اظهار کرد: هدف نهایی ما این است که برای حضور بخش قابل‌توجهی از گردشگران در جزیره هرمز امکانات لازم ایجاد شود تا از این طریق برای مردم جزیره هرمز اشتغال‌زایی و درآمدزایی شود.

 

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان نیز پیش‌ازاین در جمع مردم هرمزگان گفته بود: دستگاه قضایی استان هرمزگان با تمام توان خود از محرومیت‌زدایی، توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع اشتغال در جزیره هرمز حمایت می‌کند.

علی صالحی تصریح کرد: با توجه به الحاق جزیره هرمز به شهرستان بندرعباس، دادگستری کل استان هرمزگان از طریق ایجاد دفتر خدمات الکترونیک قضایی و تقویت و تجهیز شورای حل اختلاف، زمینه را برای تسهیل هر چه بیشتر  دسترسی مردم جزیره هرمز به خدمات قضایی فراهم می‌سازد.

فرماندار شهرستان بندرعباس نیز پیش‌ازاین در جمع مردم جزیره هرمز اظهار کرده بود: برای مسئولان هیچ شأنی جز خدمتگزاری برای مردم نیست و مسئولان باید با تمام ظرفیت و توان و امکانات و برنامه‌ریزی مناسب در جهت پیگیری مطالبات مردم و رفع مسائل و مشکلات جزیره هرمز تلاش کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان بندرعباس افزود: به دنبال آن هستیم تا وضعیت موجود در جزیره را ساماندهی کنیم و بستری فراهم‌ سازیم تا گردشگران بیشتری به جزیره بیایند و درنتیجه باعث رونق اقتصادی مردم شود.

عزیزاله کناری با بیان اینکه جزیره هرمز پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد و باید از این ظرفیت استفاده لازم را برد، اظهار کرد: آئین‌نامه ملوانی ظرفیت مناسبی است تا اهالی جزیره هرمز در بازارچه‌های ملوانی فعالیت کنند و وضعیت معیشتی خود را بهبود بخشند.

وی تصریح کرد: در جزیره هرمز موتورسیکلت‌های سه‌چرخ جابجایی گردشگران را بر عهده‌ دارند که لازم است تعاونی مربوطه با کمک شهرداری ساماندهی آن‌ها را انجام دهد.

امام‌جمعه سابق جزیره هرمز نیز در یکی از خطبه‌های نماز جمعه خود اظهار کرد: مدت زیادی است درزمینهٔ آمبولانس دریایی مشکل‌داریم، مردم جزیره هرمز ۴۰ سال پیش با جان خود این هزینه را پرداخت کرده‌اند و دیگر هیچ بهانه‌ای از هیچ‌کس قابل‌قبول نیست و اگر عزیزی جانش به خطر بیفتد؛ چه کسی جوابگو است؟

حجت‌الاسلام دری بیان کرد: آمبولانس درست‌شده اما به بهانه‌های مختلف از تحویل آن به هرمز ممانعت می‌شود ‌و دیگر جای هیچ بهانه و توجیهی نیست، از استاندار هرمزگان خواهانیم که در اسرع وقت این مسئله را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغال در جزیره هرمز یک وضعیت دردناک است و اگر مشکلات مادی و معیشتی در این جزیره حل نشود خودبه‌خود آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

 

بخشدار جزیره هرمز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت حمل‌ونقل عمومی جزیره هرمز اظهار کرد: مشکل بیمه رانندگان سه‌چرخه‌ها و وسایل نقلیه عمومی در هرمز با همکاری شرکت‌های بیمه پیگیری و حل شده است.

مجدالدین حسینی افزود: قرار است بهسازی پایانه گردشگری جزیره هرمز در شورای شهر و شهرداری هرمز در دستور کار بگیرد و تا قبل از فصل گردشگری کار ساماندهی آن پایان پذیرد.

وی در خصوص وضعیت آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های جزیره هرمز تصریح کرد: متأسفانه ساماندهی آسفالت خیابان‌های جزیره هرمز هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده اما در حال تلاش هستیم آسفالت 22 کیلومتر رینگ دور جزیره انجام شود.

بخشدار جزیره هرمز ادامه داد: قرار است فاز اول پروژه آسفالت رینگ دور جزیره شامل 8 کیلومتر آسفالت تا نیمه اول مهرماه امسال توسط پیمانکار پروژه به بهره‌برداری برسد.

حسینی همچنین در خصوص ساماندهی کمپ‌های گردشگری در هرمز عنوان کرد: ساماندهی بومگردی ها را پیگیری کردیم و در حال حاضر تعداد 11 بومگردی در جزیره هرمز با مجوز رسمی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فعالیت می‌کنند و تعداد دیگری نیز در شرف اخذ مجوز هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در خصوص ایستگاه‌های گردشگری هنوز به نتیجه‌ای که مدنظرمان بوده نرسیده‌ایم، قرار بوده پنج ایستگاه گردشگری در سطح رینگ دو جزیره ایجاد شود که سرمایه‌گذارهای آن مشخص شده‌اند و اگر سرمایه‌گذارها کار را پیش ببرند تا اوایل فصل زمستان آماده می‌شوند؛ البته این مسئله بستگی به پیشبرد پروژه توسط بخش خصوصی دارد.

بخشدار جزیره هرمز در خصوص وضعیت احقاق وعده آمبولانس دریایی توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر سه آمبولانس دریایی خریداری و وارد هرمزگان شده و در حال تجهیز است، پس از تجهیز یکی از این آمبولانس‌ها به جزیره هرمز تعلق خواهد گرفت که البته تاکنون محقق نشده است.

به گزارش ایسنا، باید دید وعده‌های مسئولین در راستای توسعه جزیره هرمز دردی از ساکنین این جزیره بی‌نظیر دوا خواهد کرد و یا در آمدوشد دولت‌ها به فراموشی سپرده خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها