عاشقانه‌های پس از جنگ : روایت سیاوش جامع از نمایش "باد که می‌نویسد"



سیاوش جامع گفت: نمایش "باد که می‌نویسد" فضای ملتهب پس از جنگ را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش صبح ساحل به نقل از سرویس تئاتر هنرآنلاین: "باد که می‌نویسد" نوشته آرش عباسی و کار سیاوش جامع، اثر نمایشی منتخب دوره نهم تئاتر صاحبدلان از 26 شهریورماه ساعت 18:15 در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش میثم جهانگیری، امین اکبری‌نسب و هدا نوری‌زاده هستند.

سیاوش جامع در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نمایشی گفت: در دهه 80 نمایش "نقل سرخ" نوشته آرش عباسی را به کمک یکی از دوستانم بازیگردانی کردم و از همان زمان تعلق خاطری نسبت به نوشته‌های عباسی پیدا کردم اما از آنجا که تاکنون دغدغه کارگردانی نداشتم آثار این نویسنده را به دیگر دوستانم معرفی می‌‌کردم. به نظرم نمایشنامه‌های آرش عباسی حق مطلب را ادا می‌کنند و مضامین آثارش دغدغه‌های من نیز هست. اما متاسفانه برخی از هنرمندان اجراهای خوبی از آثار این نویسنده نداشته‌اند.

او همچنین اضافه کرد: آثار عباسی نگاهی اجتماعی دارد و اصالت، شرافت و آرمان‌خواهی خود را همچنان حفظ کرده‌اند. از دهه نود در کنار بازیگری، کارگردانی را نیز آغاز کردم. نمایش "ورود خانم‌ها ممنوع" را از این نویسنده سال گذشته روی صحنه آوردم و اکنون نیز نمایش "باد که می‌نویسد" را اجرا می‌کنم. نمایش‌های بعدی که به صحنه خواهم آورد نیز از همین نویسنده خواهد بود.

جامع با بیان اینکه نمایش "باد که می‌نویسد" فضای ملتهب پس از جنگ را به نمایش می‌گذارد، داستان این اثر را اینگونه توضیح داد: یک نهاد فرهنگی مرتبط با نشر ارزش‌های دفاع مقدس با نامه‌هایی روبه‌رو می‌شود که متعلق به یکی از فرماندهانی است که بیست سال قبل طی عملیاتی شهید شده و او این نامه‌ها را به همسرش می‌نویسد، اما این نامه در حال حاضر نوشته شده و این موضوع باعث پیچیدگی موضوع و ایجاد شبهاتی می‌شود که خود آغاز ماجرایی دیگر است...

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه این نمایش عاشقانه‌های پس از جنگ است، درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا عنوان کرد: تا حدود بسیاری در اجرا به نمایشنامه وفادار بوده‌ام. از آنجا که اتمسفر و شخصیت‌های این نمایش به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، براساس پیش‌انگاره‌های خودم بازی‌ها را به سمتی هدایت کردم که حق مطلب ادا شود. این نمایشنامه خود نثر و شعر است و نسبت به برخی از دیالوگ‌های آن تعصب داشتم.

او درباره سبک و فضای اجرایی این اثر تصریح کرد: این نمایش همچون دیگر آثار آرش عباسی فضایی رئالیستی دارد و از دل آدم‌هایی که در اطراف‌مان هستند، روایت می‌شود و از بطن جامعه برمی‌آید. بنابراین برای فضای رئالیسیتی باید نگاه واقع‌گرایانه لحاظ شود؛ حتی در هدایت بازیگران. سعی کرده‌ام به لحاظ شخصیتی و نوع رابطه‌ها مابه‌ازای بیرونی از فیلم‌ها، قصه‌ها و آدم‌ها در نظر بگیرم.

جامع درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش گفت: این اثر طراحی یک سویه و کاملاً رئالیستی دارد اما در ابتدا و انتهای نمایش به صورت تصویر از ذهن دو شخصیت اثر نوشته‌های نامه، توسط فیلم‌های مستند به تصویر کشیده می‌شود. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است.

سیاوش جامع در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تصورم بر این بود که پیرو مذاکراتی که با دبیرخانه تئاتر صاحبدلان داشته‌ام، این نمایش را در مهرماه روی صحنه آورم اما برنامه اجرایی مجموعه تئاترشهر تغییر یافت و من مجبور شدم و غافلگیرانه مقدمات اجرای نمایش را ظرف 48 ساعت فراهم کردم. خوشبختانه در این راستا مجموعه و عوامل تئاترشهر همکاری خوبی با من داشتند.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها