دبیر شورای صنفی:شاهد انصراف از تحصیل دانشجویان هستیم



طی چند ماه اخیر اتفاقات و حریق‌ صورت گرفته در یکی از خوابگاه‌های دخترانه علوم پزشکی بندرعباس سبب شد تا در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه، دانشجویان علوم پزشکی بندرعباس با نگرانی این روزها را سپری کنند.

دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، افزود: ظرفیت خوابگاه دولتی کوثر ۵۹۷ نفر است که در سال‌های قبل بیش از ظرفیت این خوابگاه در آن دانشجو مستقر بوده است اما بعدازاین همه‌سال مسئولین در چند دقیقه، بدون در نظر گرفتن عواقب آن تصمیم بر استانداردسازی این خوابگاه گرفتند.

میترا شاهی اظهار کرد: خوابگاه‌های مشارکتی دانشگاه علوم پزشکی، خوابگاه نرگس و زینبیه هستند که قسمتی از شهریه آن را دانشگاه و قسمتی از آن را دانشجو پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق روند دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشجو دو ترم اول را در خوابگاه‌های مشارکتی و با پرداخت هزینه می‌گذراند و ترم‌های بعد به خوابگاه دولتی کوثر منتقل می‌شود، تصریح کرد: اما امسال طی یک تصمیم عجیب مسئولین اعلام کردند که در راستای استانداردسازی خوابگاه کوثر دانشجویان علاوه بر این دو ترم، ترم‌های بعدی را هم در این خوابگاه‌های مشارکتی بگذرانند و به خوابگاه کوثر منتقل نشوند و هزینه خیلی زیادی نسبت به ترم قبل در نظر گرفتند که با اعتراض شورای صنفی و دانشجویان مواجه شد و مسئولان مجبور شدند این ترم مبلغ ۸۵۰ هزار تومان برای خوابگاه در نظر بگیرند و البته پیش‌بینی می‌شود، نیم سال بعدی این هزینه افزایش چشمگیری داشته باشد.

شاهی ادامه داد: عدم ارائه خوابگاه از طرف دانشگاه نه‌تنها دانشجویان را از اسکان محروم می‌کند بلکه عواقبی هم چون محروم ماندن از تغذیه و حمل‌ونقل را در پی دارد و دانشگاه این امور مهم را نادیده می‌گیرد و دانشجو در این میان متضرر می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولین دانشگاه می‌توانند از مخارج اضافی دانشگاه برای این امور استفاده کند، خاطرنشان کرد: در بخش توضیحات دفترچه انتخاب رشته کنکور صراحتاً گفته نشده که دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس خوابگاهی به دانشجو ارائه نمی‌دهد و فقط در بخش پیوست دفترچه اعلام‌شده که دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجو ندارد و این باعث سردرگمی دانشجویان جدیدالورود می‌شود.

شاهی اضافه کرد: دانشجویان به امید ارائه خوابگاه دولتی توسط دانشگاه طبق روند سال‌های قبل دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس را در دفترچه انتخاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولین دانشگاه باید قبل از انتخاب رشته توسط دانشجویان چنین تصمیمی می‌گرفتند تا باعث سردرگمی دانشجویان نشوند و نمی‌توانند تصمیم خود را با متن درج‌شده در پیوست دفترچه توجیه کنند، خاطرنشان کرد: اکثر دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ساکن منطقه سه یا قطب پنجم و مناطق محروم هستند که بضاعت مالی برای پرداخت شهریه خوابگاه و هزینه‌های سرسام‌آور دانشگاه را ندارند و باتوجه به محدودیت‌های موجود در این مناطق مشکلات زیادی برای خانه دانشجویی دختران وجود دارد و عملاً با مخالفت خانواده‌ها روبه‌رو می‌شود و پیامد این مشکلات و تصمیمات اخیر مسئولان انصراف از تحصیل دانشجویان دختر جدیدالورود است!

دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس بیان کرد: خوابگاه دانشجویی با ظرفیت بیشتر در پردیس علوم پزشکی در حال ساخت است که طبق وعده‌های مسئولین تا سال آینده تحویل دانشگاه داده می‌شود که در این صورت این مشکلات برطرف می‌شود حال سؤال اینجاست که چرا مسئولین این استانداردسازی را تا سال آینده و تحویل این خوابگاه به تعویق نمی‌اندازند.

اعتراض دختران دانشجو در اداره امور خوابگاه‌ها

چند روز قبل دانشجویان در اعتراض به این تصمیم در اداره رفاه دانشجویی حضور یافته و خواستار تغییر این تصمیم شدند.

دانشجویان ضمن اعتراض به این تصمیم اعلام داشتند که در خوابگاه‌های مشارکتی باوجود اینکه مبلغ زیادی از دانشجویان دریافت می‌شود اما از امکانات رفاهی خوبی برخوردار نیست!

یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه نرگس به ایسنا گفت: آسانسور این خوابگاه از تیرماه خراب‌شده است و هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ما در این خوابگاه‌ها از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم هستیم و در هر سوییت ۱۴ نفر به‌سختی سکونت داریم.

اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در خوابگاه‌ها بر اساس استاندارد صورت می‌گیرد

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از استانداردسازی اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خوابگاه‌های این دانشگاه خبر داد.

دکتر صدیقه عابدینی با اشاره به اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان براساس استاندارد خوابگاهی و آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت خواهد گرفت.

عابدینی با اشاره به اینکه توجه به بهره‌مندی از فضای استاندارد خوابگاهی از برنامه‌هایی است که دانشگاه همه‌ساله در دستور کار دارد، اظهار کرد: در بازدیدی که با حضور رئیس دانشگاه از خوابگاه‌های دانشگاه در بندرعباس صورت گرفته است، استانداردسازی و تعمیرات ضروری خوابگاه خودگردان ریحانه (پردیس بین‌الملل) در دستور کار قرارگرفته و آغازشده است.

وی افزود: با آغاز تعمیرات ضروری و استانداردسازی فضای خوابگاهی دانشجویان خوابگاه ریحانه به‌طور موقت در خوابگاه نرگس اسکان خواهند داشت و پس از پایان بازسازی، خوابگاه ریحانه به روال سابق خود بازخواهد گشت.

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان دارند، بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان، خوابگاه‌های دولتی جوابگوی ورود دانشجویان جدیدالورود نخواهد بود و به همین منظور در دفترچه کنکور سراسری سال تحصیلی 98 اعلام‌شده است که دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس تعهد خوابگاهی نخواهد داشت و پذیرفته‌شدگان با علم به اطلاع قبلی از این موضوع دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند.

عابدینی افزود: خوابگاه نرگس و زینبیه از جمله خوابگاه‌های مشارکتی است که با امکانات مناسب و استاندارد خوابگاهی در حال ارائه خدمات خوابگاهی به دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش و کوشش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی براین شده است تا با تعمیرات اساسی و ضروری دانشجویان بتوانند از فضای استاندارد خوابگاهی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، حال باید دید وضعیت نگران‌کننده فعلی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس به کجا خواهد رسید و آیا در واپسین روزهای باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی جدید از این نگرانی کاسته می‌شود یا خیر؟!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها