با حضور معاون سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در بندرعباس برگزار شد

حسینی مدیر کل ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان شد



  آیین تکریم و معارفه مدیران کل ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان با حضور مسئولان برگزار شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در این مراسم بابیان اینکه وظیفه این سازمان حفظ و حراست ، تهیه نقشه و تثبیت مالکیت است گفت:ما در کنار همکاری ارگان‌ها و نهادهای مختلف در انجام تسریع وظایف موفق هستیم . سید محمد هاشمی مقدم ادامه داد: عواملی دست‌به‌دست داده که هنوز نتوانستیم  قسمت عمده  اراضی ملی را به تثبیت برسانیم  و این سازمان در جهتی ارائه خدمت می‌دهد و با همکاری دستگاه‌های متولی  حفظ  و حراست اراضی ملی  می‌تواند به وظایفش برسد. وی ادامه داد:قطعاً سازمان ثبت‌اسناد و املاک با دستهای خالی ،با امکانات و  نیروها و بودجه کم نمی‌تواند این وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد. هاشمی مقدم بابیان اینکه اگر قصور در کارمان باشد،خودمان را مبرا نمی‌دانیم که بگویم این سازمان همه کارهایش از صفرتا صد  به‌خوبی انجام داده و سایر دستگاه‌ها مقصر هستند افزود: اگر می‌توانستیم با حداقل امکانات هم در جهت حفظ اراضی ملی تلاش کنیم و وظیفه‌مان کامل انجام دهیم و انجام ندادیم در این رابطه مقصریم  و کوتاهی کردیم.وی تأکید کرد: اما ارگانها و نهادهای که وظایف حفظ و حراست اراضی ملی رادارند  باید به‌نوعی متقاضی باشند و مقدماتی فراهم کنند که  موجب تسریع تثبیت مالکیت شود.هاشمی مقدم در ادامه در خصوص  معضلات ناشی از معاملات عادی برای جامعه و دستگاه قضایی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضایی مربوط به اختلافات ملکی و عمدتاً ناشی از معاملات غیررسمی است که باید با ایجاد رغبت در جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی این مشکلات مرتفع گردد. وی با تأکید بر اینکه باید عقدنامه عادی املاک  ممنوع شود گفت: باید هرگونه نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول  در دفاتر رسمی و به‌صورت رسمی  معامله شود ولی هنوز این نقل و انتقالات به‌صورت قولنامه‌ای ردوبدل می‌شود که این معضلی است برای جامعه.معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور یکی از راه‌های مهم در ترغیب نقل و انتقالات به‌صورت رسمی  را آگاه‌سازی مردم دانست و اظهار داشت: مردم را آگاه کنیم که اگر ملک خود را به ثبت برسانند آن ملک چه ارزشی پیدا می‌کند  و از چه خطراتی در امان خواهد ماند. وی تصریح کرد: مردم آگاهی کافی ندارند و باید زمینه‌سازی مردم برای آشنایی  به فواید و خصوصیات ثبت رسمی ملکی فراهم کنیم. وی از کوتاهی دست اخلالگران گفت: وظیفه نخست ما در سازمان ثبت این است که دست مفسدان اقتصادی، کارچاق‌کن و دلال‌ها را از سازمان کوتاه کنیم زیرا زمین‌خواران و مفسدان سعی می‌کنند با جعل اسناد، و صحنه‌سازی اسناد مالکیت اراضی ملی، منابع طبیعی و املاک دولتی را به نام خودنمایند. هاشمی مقدم مبارزه با این مفاسد را تسریع در صدور اسناد اراضی ملی و منابع طبیعی دانست و اجرای طرح کاداستر را ضروری توصیف کرد. وی به شناسایی املاک مفسدان اقتصادی و بازگشت آن بیت‌المال اشاره کرد و گفت: یکی از پایه‌های اساسی و مهم‌ پرونده‌های اختلاس و مفسدان اقتصادی، شناسایی املاک خاطیان بود که از حیف‌ومیل بیت‌المال جلوگیری شد. شناسایی پرونده‌های مفسدان اقتصادی توسط بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت‌اسناد و املاک بوده است.

آگاه‌سازی مردم در خصوص ثبت نقل و انتقالات به‌صورت رسمی

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان  در این مراسم به آگاه‌سازی مردم در خصوص ثبت نقل و انتقالات به‌صورت رسمی بر ضرورت آگاه‌سازی مردم از مزیت‌های سند رسمی تأکید کرده و تسهیل دسترسی مردم به دفاتر اسناد رسمی را در این خصوص ضروری دانست و گفت: یکی از مشکلات مردم ،رواج معاملات از طریق اسناد عادی است و  درصد بالایی از دعاوی مطروحه در مراجع قضایی ناشی از اسناد عادی می‌باشد که در صورت مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد. علی صالحی ادامه داد:  اگر آگاهی مردم به سمت و سویی برود که به هر نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و در چهارچوب قانون به ثبت برسد  شاهد زمین‌خواری، تضییع بیت‌المال ، درگیری ، نزاع و قتل و...نخواهیم بود.  وی ادامه داد: حفظ اطلاعات و اهمیت ثبت مالکیت‌های مردم، اقتضایی است که سازمان ثبت‌اسناد در وظایف خود به‌خوبی انجام داده است. صالحی  بابیان اینکه اداره ثبت‌اسناد و املاک به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های کشور است که تاریخچه آن را باید در ایران باستان جستجو کرد افزود:  با مشاهده عملکرد این سازمان در سالهای اخیر می‌توان فهمید که این سازمان متحول‌تر از گذشته است وظایف گسترده آن  جلوی خیلی از دعاوی املاک و اراضی  خرد و کلان را گرفته است.

تسهیل تثبیت املاک، عدالت و ارتباط اجتماعی به‌وسیله  اسناد رسمی

سید عبدالرسول حسینی مديرکل جديد سازمان ثبت‌اسناد و املاک استان هرمزگان پس از دریافت حکم ریاست ، به پشت تریبون رفت و بابیان اینکه خرسندم خدمتگزار مردم فهیم دلسوز و دریادلی هستم که از  مرزهای آبی کشور با تمام توان حمایت و پاسداری می‌کنند گفت:آرزو می‌کنم  در پایان مأموریت شلوغی، با همکاری دستگاه‌های مختلف وظایفم را به نحو احسن انجام داده باشم ،مدیون فردی نباشم و حق هیچ‌کسی را پایمال نکرده باشم . وی تسهیل تثبیت املاک، عدالت و ارتباط اجتماعی به‌وسیله  اسناد رسمی  یکی از دغدغه‌هایش عنوان کرد و گفت:  کارها اگر در چهارچوب عدالت انجام گیرد می‌توانیم تشخیص دهیم که صحیح بوده است یا نه. حسینی یادآور شد:  کار خطیری بر عهده ما  گذاشته‌شده است مانند تثبیت مالکیت اموال مردم،  تسهیل روابط مردم در قالب سند رسمی و اجرایی مفاد اسناد که توسط خود ما تنظیم‌شده است  اگر دستگاه ما در کاری تخطی کند  نابخشودنی است و از عدالت به دور ماندیم. این مقام مسئول  از کلیه دستگاه‌های اجرایی ، مدیران، نمایندگان ، استاندار هرمزگان خواست   در انجام  حقوق مردم  عدالت به‌موقع و به‌جا با این سازمان تعامل خوبی داشته باشند.وی به  طرح «کاداستر» باهدف تعیین موقعیت جغرافیایی املاک،‌ مانعی مهم در برابر زمین‌خواران و متجاوزان به اراضی ملی اشاره‌ای داشت که موضوع صیانت از اراضی دولتی و ملی است و متأسفانه به لحاظ سهل‌انگاری، عدم رصد دقیق و عدم اهتمام در صیانت و نگهداری توسط برخی مسئولین و یا کارکنان دستگاه‌های متولی موجب تحمیل خسارات و هزینه‌های گزافی به بیت‌المال و تضییع حقوق عمومی شده است.

صدور   بیش از 373هزار  فقره سند کاداستری

سید مهدی هاشمی مدیرکل سابق  ثبت‌اسناد و املاک استان هرمزگان در سخنانی به عملکرد 7 ساله مدیریتش اشاره کرد و گفت: در این مدت بیش از 373هزار  فقره سند کاداستری صادرشده  است. وی ادامه داد: در اجرای قانون ساماندهی و عرضه تولید مسکن تاکنون بیش از 80 هزار سند مالکیت صادر که قریب 25 هزار سند مالکیت جهت روستاها و شهرها زیر 25 هزار نفر با همکاری بنیاد مسکن صادر ،  تمامی پرونده‌های قانون تعیین تکلیف رسیدگی و بیش از 90 درصد پرونده‌ها به هیات  حل اختلاف رسیدگی و رای صادرشده است.به گفته هاشمی  در این مدت ،با همکاری راه و شهرسازی استان  در سال اخیر به‌منظور تثبیت مالکیت دولت در بافت‌های ناکارآمد شهری بیش از 3 هزار سند مالکیت به نام دولت صادرشده  از ابتدای راه‌اندازی سامانه ثبت آنی معاملات قریب سیصد هزار استعلام از طریق دفاتر اسناد رسمی صدور پذیرفته که قریب 99 درصد استعمالات در کمتر از 2 روز پاسخ گردیده و تعداد 243 هزار 953 فقره از تنظیم سند و 99درصد خلاصه معامله تنظیم در دفاتر رسمی در کمتر از 2 روز در بانک جامع املاک ثبت‌شده  است . وی ادامه داد:  از سال 91 تاکنون بیش از 10هزار 834 پرونده در حوزه اسناد تشکیل و 4 هزار و 732 فقره مختومه شده است.وی با تأکید بر آمار مقایسه‌ای قبل و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی مجموعاً ۲۵ هزار سند مالکیت در استان هرمزگان صادرشده بود که این رقم در حال حاضر به بیش از ۳۸۰ هزار سند مالکیت رسیده که از این رقم ۸۵ هزار سند مالکیت مربوط به روستا‌ها بوده که با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها