رزمایش ایران، چین و روسیه در دریای عمان



رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد.

 به گزارش صبح ساحل، پس از انتصاب سرلشکر محمد باقری در تیرماه سال ۱۳۹۵ به ریاست ستادکل نیرو‌های مسلح، تحرک و فعالیت جدیدی در حوزه ارتباطات دفاعی با کشور‌های خارجی آغاز شد و رفته رفته «دیپلماسی دفاعی» فصلی جدید و موثر را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

رفت و آمد‌های مسئولان عالیرتبه نیرو‌های مسلح کشور‌هایی از سراسر جهان به تهران و به دنبال آن سفر‌های مقامات عالیرتبه نظامی ایران و در رأس آن سفر‌های رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بعنوان عالی‌ترین مقام نظامی کشور پس از فرمانده معظم کل قوا، حکایت از تاثیرگذاری مدل جدید در روابط خارجی کشور دارد به طوری که آزادی مرزبانان ربوده شده کشورمان در پاکستان و برقراری ارتباطات در حوزه دفاعی با کشور‌های همسایه در عالی‌ترین سطوح و تشکیل کمیسیون‌های نظامی را می‌توان از جمله دستاورد‌های «دیپلماسی دفاعی» طی سال‌های اخیر برشمرد.

از آنجا که دیپلماسی دفاعی یکی از اثرگذارترین حوزه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، ستادکل نیرو‌های مسلح بعنوان بالاترین رده سیاستگذاری، فرماندهی و هدایت کننده نیرو‌های مسلح، نقطه تمرکز و متولی اصلی «دیپلماسی دفاعی» به حساب می‌آید.

اما سفر سرلشکر باقری به کشور چین طی روز‌های اخیر را می‌توان آغاز فصل جدیدی در روند دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران برشمرد. این سفر نخستین سفر عالی‌ترین مقام نظامی ایران به کشور چین در چهل سال گذشته بود و از نظر محتوا نیز با سفر‌های قبلی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تفاوت‌های چشمگیری داشت.

سردار سرتیپ پاسدار قدیر نظامی در سال ۱۳۵۸ و در اوج نبرد پاوه به خدمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در کارنامه خدمتی خود جانشینی لشکر انصارالحسین (ع) استان همدان، فرماندهی سپاه در چند شهر و ریاست ستاد منطقه غرب سپاه پاسداران را دارد. وی که در کسوت استاد دانشگاه کماکان مشغول به تدریس است، به مدت ۸ سال ریاست دانشکده مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی را نیز به عهده داشته و از ۳ سال پیش تا کنون به عنوان «رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح» مشغول فعالیت است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها