۱۲.۵میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید آب هرمزگان افزوده می‌شود



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: با اتمام عملیات اجرایی سامانه انتقال آب ۹۰۰ میلی‌متری سد شمیل و نیان تا بند انحرافی شمیل حداقل به میزان ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در سال به ظرفیت تولید و استحصال آب این استان اضافه می‌شود.

 

به‌گزارش صبح ساحل به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "هوشنگ ملایی" افزود: این طرح در راستای مدیریت جامع منابع آب و خاک و به‌منظور تامین آب حدود 3000 هکتار از اراضی کشاورزی دشت میناب در دست انجام است که بهره‌برداری از آن تاثیر چشمگیری در جلوگیری از افت سطح آبخوان و حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و بهبود فرو نشست زمین دشت میناب را به دنبال خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: این خط لوله از نوع فولادی با قطر ۹۰۰ میلی‌متر و طول هفت کیلومتر است که امکان انتقال بخشی از منابع آب موجود در مخازن سدهای شمیل و نیان را با ظرفیت حدود 1200 لیتر در ثانیه فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای اجرای این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

 

شایان ذکر است حدود 40 سال پیش سد استقلال میناب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی استان هرمزگان و با هدف تامین مصارف شهرهای میناب و بندرعباس، با ظرفیتی معادل ۲۵۰ میلیون مترمکعب احداث شد که کاهش ذخایر آبی این سد به دلیل بروز خشکسالی‌های دو دهه اخیر و توسعه شهرهای مذکور، مخاطرات و چالش‌هایی در تامین مصارف شرب و کشاورزی پایین‌دست سد استقلال ایجاد کرده است. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اجرای طرح‌های متعدد تامین و انتقال آب درصدد کاهش مخاطرات مذکور برآمده که احداث سدهای شمیل و نیان با حجم مخزنی معادل 98 میلیون مترمکعب از جمله این اقدامات است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها