هفته مد میلیاردی « شیخ نشین‌ها»


نویسنده: سامیه طهورنیان

دوبی در هفته اخیر شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هنری خود بود. این رویداد برجسته برای نمایش خلاقیت‌های بومی و بین‌المللی است و هرساله بین 10 تا 12 هزار تماشاگر برای دیدن این رویداد از نزدیک به مرکز مد دوبی می‌آیند. تحلیل گران از درآمد 50 میلیارد دلاری امارات می‌گویند.


امروزه مد یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته جای پای خود را محکم کرده است. بعضی از کشورها مراکز تولید انبوه هستند، به‌ویژه اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، بنگلادش، کره جنوبی، اسپانیا، آلمان، برزیل و هند.


پنج کشور در کل دنیا شهرت و اعتبار بین‌المللی در مد کسب کرده‌اند: فرانسه، ایتالیا، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ژاپن. به‌تازگی ظهور طراحان بزرگی از ترکیه و اسپانیا نیز باعث مطرح‌شدن این دو کشور شده است. همچنین پاکستان، هند و رومانی نیز به دلیل داشتن طراحان بسیار بااستعداد خود تا حدودی شناخته‌شده هستند.


امارات نیز به دنبال جذب نگاه طراحان، سرمایه‌گذاران و مد دوستان جهان به خود است. این کشور هرساله با برپایی هفته مد در کشورش، رفته‌رفته مطرح‌شده است و نامش در بین خانه های مد جهان شنیده می شود .


یکی از مشهورترین طراحان مد و فشن دنیا، امانوئل آرنو ک مدیر نسخه عربی مجله ووگ است که درباره صنعت مد دوبی چنین می‌گوید: «یکی از متنوع‌ترین و پر جنب‌وجوش ترین رویدادهای مد جهان است. این دسته از رویدادهای هنری مربوط به صنعت مد، قطعا دوبی را همچون لندن به یک پایتخت هنری مد در جهان بدل خواهد کرد، تقریبا تمامی برندهای مطرح جهان در این هفته در دوبی حضور پررنگی داشتند.


 دوبی نسبت به دیگر شیخ‌نشینان امارات ساختار متفاوتی دارد؛ این شیخ‌نشین تمایل دارد که خود را مدرنیته کرده و باکلان شهرهای دنیا به رقابت تنگاتنگ اقتصادی بپردازد. یکی از عمده دلیل‌های این ساختار، سهم پایین دوبی از اقتصاد نفتی امارات است. پس دوبی مجبور است مسیر اقتصادی متفاوت‌تری نسبت به دیگر مناطق امارات داشته باشد.


محمد راشد آل مکتوم تصمیم دارد که دوبی را به برترین شهر تجاری، گردشگری و خدماتی در منطقه تبدیل کند. از این رو سرمایه گذاری و برنامه ریزی در زمینه صنعت مد برای این حاکم نوین اندیش دور از چشم نمانده است.


تحلیل گران درآمد صنعت مد در کشور امارات را مبلغ باورنکردنی 50 میلیارد دلار تخمین می‌زنند که البته چنین رویدادهای عظیمی، رسیدن امارات به استانداردهای جهانی را هموار می‌کنند.


تبدیل‌شدن به صنعت مد منطقه مزایای بزرگی برای امارات به ویژه دوبی دارد .  سرازیرشدن سرمایه‌گذارهای بزرگ و همکاری با غول‌های مد این صنعت در دنیا تنها بخشی از آن است . در حال حاضر ارزش بازار جهانی مد،  سه هزار میلیارد دلار تخمین زده ‌شده است. این‌یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های امارات در راستای اقتصادی بدون نفت است. حال باید دید آینده نقشه راه جدید دوبی در دنیای مد به کجا می‌رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها