آلودگی سواحل خلیج فارس؛این بار استان بوشهر


نویسنده: سامیه طهورنیان

 آلودگی نفتی هشت روز پس از آغاز انتشار در فراساحل جزیره خارک یک شنبه 7 مهر به سواحل بندر گناوه رسید. کارشناسان وسعت محدوده آلوده به نفت را هم اکنون سیصد کیلومتر اعلام کرده اند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست پس اطلاع از وجود لکه‌های نفتی که کارشناسان این اداره اعلام کردند در ساحل بندر گناوه حضور یافت.
اداره محیط زیست گناوه منشأ آلودگی ایجاد شده را خطوط نفتی جزیره خارک دانست که از روزها گذشته نشت پیدا کرده است. همچنین اداره حفاظت محیط زیست گناوه اعلام کرد که لکه‌های نفتی که حالت تخمیری به خود گرفته بخش وسیعی از سواحل این شهرستان را به شدت آلوده کرده است.
فرمانداری گناوه باتوجه به خطرات زیست محیطی لکه‌های نفتی، جلسه کمیته بحران تشکیل داد و مقرر کرد که در روز جاری لکه‌های پخش شده نفت در ساحل این شهرستان توسط اداره بندر و دریانوردی و شهرداری و دهیارهای گناوه و ریگ پاکسازی و جمع آوری شود.دیگر رسانه‌ها تا کنون اظهارات متفاوتی کرده‌اند و هشدارهایی در این رابطه داده‌اند.
در واقع کارشناسان می گویند که آلودگی به واسطه انتشار نفت خام از سی و یکم شهریور در تاسیسات نفتی جزیره خارک شروع شده است و نفت هم اکنون کل سواحل جزیره خارک را دربرگرفته است. این جزیره بافت مرجانی دارد و چنین وضعیتی برای اکوسیستم دریایی و ساحلی آن خطرناک است.
 در منطقه وضعیت اضطراری اعلام شده و هم اکنون مقامات محیط زیست و وزارت نفت در تلاش برای کنترل آلودگی هستند.
به نظر می‌رسد انتشار نفت هنوز ادامه دارد و سرعت کنترل آلودگی دست کم تا ظهر 7 مهر کندتر از سرعت انتشار نفت خام بوده ، پس انتظار می‌رود محدوده آلوده حتی باز هم از این وسعت بیشتر شود.همچنین هنوز محل انتشار نفت خام شناسایی نشده است. تعداد زیادی غواص وزارت نفت در تلاش هستند محل نشت نفت را پیدا کنند.برخی کارشناسان زیست محیطی استدلال میکنند که احتمالاً محل انتشار آلودگی تاسیسات نفتی واقع در بستر دریا و در محدوده ساحل شمالی جزیره خارک است. این تاسیسات بستر بتنی دارد و لوله‌های انتقال نفت آن پوسیده و خیلی قدیمی هستند.
وزارت نفت سالها به دنبال نوسازی تاسیسات نفت جزیره خارک بوده است که تا به امروز به دلایلی این امر محقق نشده است.
جزئیات دیگری نیز دریافت شده که به محض راستی آزمایی اعلام خواهند شد.همچنین گزارشاتی از سوی صیادان و جوامع محلی قشم در تاریخ بیست شهریور ماه در خصوص آلودگی ساحل به صورت گلوله‌های قیری که اصطلاحاً تاربال گفته می‌شود به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم گزارش شد، بررسی آلودگی‌های ایجاد شده، توسط یگان اداره حفاظت محیط زیست قشم با حضور رئیس اداره محیط زیست دریایی هرمزگان و تیمی از  کارشناسان دریایی این اداره کل، به صورت گسترده آغاز شد.
مسئولین هرمزگان از پاکسازی سواحل با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد قشم با مواد نانو کیت گرین ژل خبر داده‌اند.حال باید صبر کرد و دید که منشأ دقیق این تاربال ها و یا آلودگی‌ها نفتی دقیقاً کجاست و میزان خسارت جبران پذیر و جبران ناپذیر این پدیده بر اکوسیستم خلیج فارس چه  مقدارخواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها