روزهای سرنوشت ساز؛ آینده طرح صلح هرمز


نویسنده: سامیه طهورنیان

«طرح صلح هرمز» در راستای ارتقای صلح و ثبات تمام ساکنان حوزه تنگه هرمز است و روزهای آینده برای این طرح سرنوشت ساز است.
 به گزارش صبح ساحل، محمدساجدی کارشناس مسائل بین الملل  در رابطه با طرح ائتلاف امید، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی یعنی حدود ۴۰ سال پیش کشور‌های عربی طرحی در منطقه خلیج فارس به نام شورای همکاری خلیج فارس تصویب کردندف در این طرح عربستان، عراق، امارات، کویت، بحرین و عمان عضو بودند، به عبارت دیگر  ۶ کشور‌ همکاری خلیج فارس در حمایت از صدام علیه کشورمان موضع گرفتند ولی بعد از مدتی ناکارایی خودش را نشان داد. وی همچنین اضافه کرد :با توجه به اینکه عراق هنوز قدرت کامل را ندارد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در آخرین لحاظ با ایران به مذاکره بنشیند اما موفق نشد، به نظر می رسد با این طرح بتواند تا حدودی موفق باشد.آمریکایی‌ها به بهانه تجدید پیمان شورای همکاری خلیج فارس طرح خود را ارائه دادند ولی همانطور که آن پیمان در آن مقطع با شکست مواجه شد، در شرایط فعلی هم ائتلاف آمریکایی ها با استقبال مواجه نشد و کشورهای زیادی به آن نپیوستند.

طرح پیشنهادی کشور ما  به نام صلح هرمز از سوی رئیس جمهور مطرح شده، طرحی برای کشور‌های منطقه خلیج فارس یعنی ۸ کشور بدون حضور بیگانگان است.در دو پیمان قبلی آمریکا حضور داشت ولی در طرح ابتکار صلح واشنگتن حضور ندارد یعنی  ایران، عراق و ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس در آن هستند.


 طرح صلح هرمزچیست ؟

طرح صلح هرمز برای  ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه تمام ساکنان حوزه تنگه هرمز، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان آنهاست و چند روز آینده روز‌های سرنوشت سازی برای این طرح خواهد بود.
حسین بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل می نویسد، پیشنهاد «صلح هرمز» می‌تواند آغازگر تحولات جدید و مثبتی در منطقه خاورمیانه باشد به شرط آنکه این پیشنهاد تنها در متن سخنرانی رئیس‌جمهوری در سازمان ملل به پایان نرسد. آقای روحانی سه سال پیش پیشنهاد دیگری با عنوان «جهان عاری از خشونت» مطرح کرده بود که آن هم ایده بسیار سازنده‌ای بود اما در ادامه هیچ پیوست عملی مشخصی نداشت. این اتفاق نباید درخصوص پیشنهاد جدید رئیس‌جمهوری تکرار شود. به عبارتی سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل صرفاً باید به عنوان نقطه آغاز و گام اول عملی یک فکر خوب دیده شود، نه بیشتر.


همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران ، حسن روحانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل طرح «ائتلاف امید» ، تامین امنیتی مستقل از سوی کشورهای پیرامون منطقه خلیج فارس را مطرح کرد.هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان آنهاست. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها