رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ایران و قطر در گفت‌وگوی اختصاصی با صبح ساحل عنوان کرد:

فرصت سازی کنید نه فرصت سوزی


نویسنده: سامیه طهورنیان

به گزارش صبح ساحل در سال ۹۷ ، اتاق تعاون هرمزگان اقدام  به اعزام  صادرکنند گان و بازرگانان علاقه مند به تجارت با قطر به نمايشگاه هاي بين المللي دوحه قطر کرد که نتیجه آن گله مندی، دلخوری و ضرر مالی بسیاری از افراد شد که  تا به امروز  پاسخی دریافت نکرده اند .در این رابطه  میلاد ملک پور  با بیان  فرصت‌های ازدست‌رفته بنادر هرمزگان در زمنیه حمل و نقل، نبود تعامل قوی بین بخش خصوصی استان هرمزگان و دولتی‌ها، که باعث شده است ظرفیت حمل و نقل هرمزگان،  تقدیم استان هم‌جوار  یعنی بوشهر شود و   موازی کاری‌های اقتصادی که در این زمینه  مردم را متضرر کرده است، با صبح ساحل مصاحبه کرد .


برنامه‌های اتاق ایران و قطر در سطح ملی و استانی را بگویید؟


وی تشریح کرد: قبل از اینکه برنامه‌های ایران و قطر را شروع کنیم اتاق ایران و قطر برای اولین بار در سال اسفندماه 96 راه‌اندازی شد و پروسه ثبت آن، شش ماه زمان برد. در این 6 ماه توانستیم از ظرفیت هیئت‌مدیره استفاده کرده و کارها را پیش ببریم و فرصت خوبی بود که تمامی برنامه‌ها مدون و مکتوب کنیم و فعالیت‌های اصلی دفتر ایران و قطر و برنامه‌های ملی آن را پیاده کنیم. در یک سری از جلسات که به‌طور منظم برگزار شد در خصوص همه زمینه‌ها از حمل‌ونقل گرفته تا گردشگری و خدمات بحث شد و در اکثر این جلسات، نمایندگان استان‌های مختلف که با کشور قطر مراودات و حضور پررنگی دارند. برای رفع مشکلات و موانع نیز پیشنهادات مناسبی مطرح‌شده است.


یکی از مسائل که مطرح‌شد کمبود یک فروشگاه ایرانی و یک پایگاه مطمئن برای برندهای ایرانی در قطر بود. درواقع به این نتیجه رسیدیم که یک فروشگاه تلفیقی از محصولات ایرانی و قطری داشته باشیم تا بتوانیم محصولات را بهتر عرضه کنیم و هدف اصلی ما معرفی محصولات ایرانی باشد. در حال حاضر یک سرمایه‌گذار پیداشده است و عضو هیئت‌مدیره، سید محمد آیت الهی موسوی مطالعات موردنظر را برای این امر انجام داده است.در بحث گردشگری هم پیشنهادات خوبی مطرح‌شده است برای مثال برگزاری هفته ایران در قطر در شهر دوحه و هفته قطر در ایران که به‌احتمال‌زیاد در تهران صورت بگیرد که این برنامه‌ها در راستای توسعه فرهنگی دو کشور است.


یکی از برنامه‌های دیگر، اعزام هیئت‌های تجاری در قالب برنامه‌های توریستی و گردشگری و تلاش برای حضور قطری‌ها در ایران است و همچنین امکان‌سنجی حضور ایرانی‌ها در جام جهانی 2022 در قطر است.امیدواریم حضور ایرانی‌ها در قطر با برنامه‌ریزی مؤثری صورت بگیرد تا علاوه بر بازدید فرصت‌های تجاری مناسبی ایجاد شود.از دیگر برنامه‌ها راه‌اندازی کنوانسیون‌های صادراتی است که از طریق آن‌ها بتوان صادرات محصولات ایرانی را نظم بخشیده و توسعه دهیم.


از طریق این کنوانسیون می‌توان به صادرات بخش کشاورزی کمک کرده و دلال‌هایی که باعث اختلال و تلاطم در بازار محصولات ایرانی در قطر می‌شوند را کنترل کنیم. این بی‌نظمی‌ها به دو دلیل رخ می‌دهد. اول اینکه ناهماهنگی و عدم نظارت بر روی محصولات و بازار است و دوم نبود یک کنوانسیون صادراتی است که در این راستا برای توسعه بحث صادراتی در اتاق قطر، ایجاد پایانه‌های صادراتی خصوصاً در بندرلنگه را مطرح
کردیم.


سهم هرمزگان از معاملات ایران و قطر چقدر است؟


برنامه‌های ما در اتاق ایران و قطر در سطح ملی است ولی چون هرمزگانی هستم تمایل دارم که از ظرفیت‌های استان هرمزگان نیز استفاده کنم و حداقل سهم هرمزگان را از حمل‌ونقل بیشتر کنم.جدا از بحث حمل‌ونقل کالا، هرمزگان در بحث کشاورزی و معدن فرصت‌های خوبی دارد. در صادرات سیمان
 و گچ و سنگ گچ فرصت‌های بسیار عالی داریم که تا حدودی استفاده شد. ولی آن سهمی که توقع ما را از ظرفیت استان هرمزگان برآورده کند، صورت نگرفته است.


چرا سهم استان هرمزگان ازنظر شما قابل‌قبول نیست؟


فکر می‌کنم تعامل بخش خصوصی و دولتی بایستی قوی‌تر شود. استفاده از نیروهای متخصص و ظرفیت‌های استان و نیز جلوگیری از موازی کاری در کنار نگاه علمی‌تر به مسئله قطر ازجمله دلایلی است که باعث رشد بیشتر هرمزگان در این زمینه می‌شود وعدم توجه به آن‌ها سهم استان‌های دیگر را بیشتر می‌کند.


در جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با استاندار برنامه‌های اتاق ایران و قطر و همچنین میز ایران و قطر در اتاق بازرگانی هرمزگان را توضیح دادیم که استاندار با نگاه مثبت به این قضیه برخورد کرد و ما نیز پیشنهاد‌های خود را در سطح ملی، در کنار پیشنهاد ایجاد پایانه‌های صادراتی مطرح کردیم ولی درنهایت موازی کار که در این بین صورت گرفت، باعث شد این امر محقق نشود. بهر حال اتاق بازرگانی خود متولی میز ایران و قطر است ولی بعد از مدتی مصوبه موردنظر اجرا نشد و باعث فرصت سوزی و از بین رفتن ظرفیت استان در آن بازه زمانی شد.


در حوزه صادرات کدام استان‌ها قوی‌تر هستند؟ دلیل قوی ظاهر شدن آن‌ها چیست؟


قطعاً هر استانی ظرفیت صادراتی خاص خود را دارد و این برای همه استان‌ها به یک صورت نیست. برای مثال یزد در حوزه کاشی و سنگ، هرمزگان درزمینهٔ سیمان و سنگ و گچ اما درزمینهٔ حمل‌ونقل، بوشهر نسبت به همه استان‌ها ظرفیت بسیار خوبی را برای خودش ایجاد کرده است. همچنین استان‌هایی چون یزد ظرفیت خوبی برای صادرات هرمزگان بودند و از مسیر هرمزگان می‌توانستند به بازار هدف خود در قطر برسند.


می‌توانستیم از بنادر لنگه و بندرعباس و شیو بیشتر استفاده کنیم که در بندر شیو به دلیل یک سری از مشکلاتی که برای فعالین اقتصادی به وجود آوردند، ظرفیت‌های بسیار خوبی از بین رفت.برای مثال بحث گذرنامه‌های ملوانی کارکنان شناورها در بندر شیو مطرح شد که مشکلاتی را برایشان به وجود آوردند که عملاً صاحبان آن شناورها نتوانستند فعالیت خود را انجام دهند و به سمت مسیرهایی چون بندر دیر و بنادر بوشهر کشیده شدند.


 خروج این سرمایه‌ها از بندر شیو به سمت بنادر بوشهر یک نمره منفی برای هرمزگان محسوب می‌شود درواقع می‌توانستیم با یک هم‌افزایی خاص و یک برنامه‌ریزی مدون آن را حفظ کنیم. هرچند که بندر شیو دوباره پا گرفته است و یک مرز رسمی صادرات شده است اما بوشهر توانسته درزمینهٔ حمل‌ونقل، نزدیک به هشتاد در صد صادرات را به دست بگیرد.


بندر شیو در 35 کیلومتری پارسیان و یکی از قدیمی‌ترین بنادر استان هرمزگان است. به لحاظ مسافتی بندرلنگه به دوحه تقریباً 200 مایل، بوشهر به دوحه 180 مایل، بندر دیر به دوحه 90 مایل و در هرمزگان بندر شیو - دوحه 118 مایل دریایی است. یعنی در اینجا رقابت زیرساختی بین بندرلنگه و بوشهر و نزدیکی بنادر به دوحه، بندر شیو و بندر دیر است.اگر در طی این مدت ظرفیت شیو را بالا می‌بردیم سهم قابل‌توجهی از ظرفیت صادرات-هرمزگان می‌رسید. پیشنهاد ما به استانداری این است ظرفیت را علمی‌تر و دقیق‌تر نگاه کند و بایستی داده‌ها از فعالین اقتصادی و از بخش خصوصی فعال در آن زمینه گرفته شود.درواقع مشاوره در این زمینه از طرف کسانی باشند که با این قضایا به‌طور مستقیم درگیر هستند.


 فعال اقتصادی یعنی اتاق بازرگانی؛ یعنی اتاق مشترک ایران و قطر، و یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها این است که بایستی از تجربیات بخش خصوصی بهره بگیریم. کاری که درواقع بوشهر انجام می‌دهد؛ ایجاد یک ارتباط قوی و منظم بین فعالین اقتصادی، بخش دولتی و اتاق مشترک ایران و قطر. متأسفانه در هرمزگان کارهای موازی با میز ایران و قطر صورت می‌گیرد. اگر آن زمان که ما پیگیر مسائل مربوط به ایران و قطر بودیم همکاری‌های لازم صورت می‌گرفت، اتفاق‌های مهم وموثری برای هرمزگان روی می‌داد. شاید برای صادرات غیرنفتی تعاونی‌ها بتوانند کمک کنند ولی آن‌چنان‌که بازرگان‌ها و صادرکننده‌ها در این امر مؤثر هستند، تعاونی‌ها نمی‌توانند باشند.اگر هدف به‌راستی بالا بردن صادرات غیرنفتی است باید در جلسات صادرات از میز ایران و قطر نیز دعوت به عمل بیاید زیرا در چندین مورد از جلسات از ما که نماینده اتاق ایران و قطر هستیم، دعوتی صورت نگرفت.در این میان از سوی اتاق تعاون هرمزگان یک سری اعزام‌ها جهت تبادلات مالی و تجاری به کشور قطر در سال ۹۷ صورت گرفت اما در عمل یک سری از صداها و تصاویر و گله‌مندی‌هایی از طرف اعزام‌شده‌ها و بازرگان‌ها برای میز ایران و قطر ارسال شد که درواقع افراد از برگزاری برنامه‌ها ناراضی، دلخور و متضرر بودند.


 برای این دست اعزام‌ها می‌توانستیم با یک برنامه بسیار ظریف، دقیق و علمی افراد را سازمان‌دهی کنیم که نه‌تنها ضرر مالی و روحی به فردی وارد نشود بلکه همه افراد نفع ببرند البته ما یک سری گزارش‌ها را به استاندار هرمزگان، جناب همتی ارسال کردیم ولی همچنان پاسخی دریافت نکرده‌ایم. همچنان تأکید می‌کنم که با نگاه علمی و تخصصی می‌توان ظرفیت بنادر استان هرمزگان را بالا برد که فقط در اینجا ملزم به تعامل قوی بین بخش خصوصی و دولتی هستیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها