اپلیکیشن‌ها در راه تحول دوبی


نویسنده: سامیه طهورنیان

دوبی مجموعه اپلیکیشن واحدی به نام دوبی نا (Dubai Now) را راه‌اندازی کرده که دسترسی به خدمات ۲۲ نهاد دولتی را برای شهروندان این شهر و توریست‌ها فراهم می‌کند.


مدیر خدمات هوشمند دوبی در رابطه با طرح‌های هوشمند سازی دوبی و «دوبی نا» می‌گوید: وقتی یک شهر به سوی تحول دیجیتالی می‌رود، باید یک اپلیکیشن واحد، جامع و حرفه‌ای داشته باشد که شهروندان بتوانند با دانلود و نصب کردن آن با تمامی شهر تعامل داشته باشند،‌ بنابراین باید به جای اپلیکیشن های متعدد، یک پلت‌فرم واحد داشته باشیم. طراحی و ساخت تعداد زیادی اپلیکیشن کوچک، هزینهٔ زیادی برای دولت دارد. بنابراین داشتن یک اپلیکیشن جامع و یک پلت‌فرمِ واحد برای تمام خدمات دولتی یا شهری، واقعاً هزینه‌های دولت را کم می‌کند.


کاربران جهانی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۹۴ میلیارد بار اپلیکیشن دانلود کرده‌اند و ۹۰ میلیارد یورو بابت آن پرداخته‌اند. با افزایش هزینه خرید و اشتراک، بازار اپلیکیشن‌ها داغ‌تر از همیشه شده است. در دوبی کسب و کارهای تازه‌ای پیرامون اپلیکیشن‌ها در حال شکل‌گیری است. از خدمات گردشگری گرفته تا خدمات بهداشتی.


دوبی هرساله با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در زمینه آی تی، نرم افزار و تکنولوژی‌های روز، به یک اسم شناخته شده در محافل آنلاین جهان تبدیل شده است. یکی از تازه‌ترین اپلیکیشن‌های محبوب و جذاب در دوبی، دوبز (Dubz) نام دارد که ارائه خدمات فرودگاهی در منزل را ممکن می‌کند. در واقع این اپلیکیشن مشابه ای در دنیا ندارد و خدمات جالبی را عرضه می‌کند.

شما می‌توانید بار و چمدان خود را از خانه یا هتل روانه کنترل پرواز کنید. با استفاده از این اپلیکیشن یکی از اعضای تیم خدماتی از طریق اپلیکیشن به آدرس شما می‌آید. پاسپورتتان را بررسی کرده، چمدانتان را وزن می‌کند و برچسب می‌زند و بعد کارت ورود به هواپیما را برای شما صادر می‌کند. این تیم چمدان شما را به فرودگاه می‌فرستد و در حتی در مقصد تحویل‌تان می‌دهد.


 عمر ابو فرج، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل دوبز معتقد است که اپلیکیشن ها خدمات بسیاری را عرضه می‌کنند و گرچه آنها بر اقتصاد تأثیری سازنده دارند اما بدون ایجاد زیرساخت لازم در حوزهٔ فناوری برخورداری از نوآوری اقتصادی با اپلیکیشن‌ها ممکن نبوده است. امنیت نخستین اولویت این استارتآپ است.

   

  

در بخش حمل و نقل و سوخت نیز در دوبی اپلیکیشن‌های محبوبی وارد کار شده‌اند. کافو (CAFU) در واقع نام یک اپلیکیشن تحویل سوخت در محل است وبه  نوعی پمپ بنزین سیار به شمار می‌رود که هرجا باشید به کمکتان می‌آید.دبی به بهشت خریداران مشهور است و مراکز خرید فراوانی در سرتاسر این شهر وجود دارند. در این میان دبی مال گل سرسبد است و با ۱۲۰۰ مغازه بزرگ‌ترین مرکز خرید در دنیا محسوب می‌شود.

   

   

دبی مال آن قدر بزرگ است که احتمال گم شدن در آن بسیار زیاد است و باید با استفاده از نقشه در آن پرسه زد. اپلیکیشن «دبی مال» برنامه‌ای است که برای راهنمایی خریداران و مسافران طراحی شده است. دانلود این اپلیکیشن رایگان است و با استفاده از آن می‌توانید خریدی راحت و لذتبخش را در این مرکز خرید وسیع تجربه کنید.


اپلیکیشن مترو دبی ۲ برنامه‌ای برای اطلاع رسانی به مسافران در مورد زمانبندی حرکت قطارها، اطلاعات ایستگاه‌ها، فواصل حرکت و … است. علاوه بر این، با نصب این اپلیکیشن می‌توانید در مورد تاریخچه مترو دبی، زمان ساخت، تعداد ایستگاه‌ها و … اطلاعات خوبی کسب کنید.مقامات دبی همیشه قصد داشته‌اند که این شهر را به یک شهر هوشمند مبدل کنند و به همین علت درصدد استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها هستند.ربات‌های پلیس، تاکسی‌های خودکار، پهپادهای کنترل ترافیک و غیره تنها بخشی از این فناوری‌ها را تشکیل می‌دهند. راه اندازی ناوگان تاکسی‌های پرنده از جمله برنامه‌های مقامات دبی برای حل مشکلات ترافیکی است. این تاکسی‌های برقی و دوستدار محیط زیست می‌توانند به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه پرواز کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها