محله ای بابیش از نیم قرن قدمت در برزخ شهر یا روستابودن؛ درخواست سنگ کنی های بندرعباس از رئیس دستگاه قضایی چیست؟



به گزارش صبح ساحل،ده ها نخل بی سر نشان از قدمت و زندگی در این منطقه دارد.نخل هایی در این منطقه دیده می شودکه هنگام عبور از بلوار خلیج فارس می توان در کنار خانه های گلی قدیمی تخریبی را مشاهده کرد.

برخی اهالی سنگ کن بندرعباس چندین نسل در این محله زندگی کرده اند. گفته می شود قدمت سکونت در این محله به بیش از ۶۰ الی ۷۰ سال باز می گردد. این مردم که نسل اندر نسل در این محله زیسته اند، امروز با بحرانی عجیب مواجه هستند. از آنها بابت سکونتشان در اینجا مطالبه سند مالکیت می شود؟!!

محله سنگ کن که با احداث بلوار خلیج فارس در چندین سال قبل به دو قسمت سنگ کن شرقی و غربی تقسیم شد و این بلوار ورودی و خروجی اتوبوس هایی است به ترمینال می روند وسافران را به شهرستان های مختلف کشور می برند و هر تازه واردی از این بلوار می گذرد، مشاهده می کند که برخی از کوچه های این محله در قطب اقتصاد کشور همچنان خاکی است و در زمان بارندگی، آب از خور وسط محله وارد خانه ها می شود و زمانی که شدت بارندگی زیاد باشد، مانند چند سال قبل امداد رسانی به ساکنان بسیار مشکل و گاهی با قایق و... بایستی صورت می گیرد. خور وسط محله سنگ کن غربی که بخشی از آن سنگ بست نشده است و برخی از ساکنان کنارخور هم شب وروز آسایش ندارند و درخواست های شان مورد اجابت مسئولان در این بخش قرار نگرفته است و مشکل سنگ بست خور برطرف نشد و همچنان دیواره های خور، خاکی باقی مانده اند. در این خور نیزارهای زیادی روییده اند و مامن پشه، موش وسگ، راسو و مار وعقرب و... است که وارد خانه ها هم می شوند واز طرفی بوی تعفن آن در شب ها بیشتر می شود. بر روی خور پلی چوبی دست ساز ساکنان ساخته بودند تا از روی آن عبور کنند و دانش آموزان به مدرسه در محلاتی دیگر بروند که در باران جمعه شب، این پل را هم آب باران می برد ومسیر بسته می شود و به گفته مادر یکی از دانش آموزان، فرزندان شان چند روز نتوانستند به مدرسه بروند.

عکس نگیر، پل بسازید

در حال عکس گرفتن از این خور متعفن پر از نیزار و زباله و... هستم، که خانمی از داخل حیاطش که دیوار کوتاهی دارد و چندقدم تا خور فاصله دارد، با صدای بلند می گوید عکس نگیرید، پل را درست کنید. خانمی دیگر که سال گذشته هم که برای تهیه گزارش آمده بودم و از مشکلات این خور و پل چوبی گفته بود وتاکنون اقدامی نشده است، هم با گلایه می گوید: مسئولان و کاندیداها فقط در زمان انتخابات می آیند وقول می دهندمشکلات محله را برطرف کنند و پل روی خور بسازند وسطل زباله بیاورند و... که هیچکدام عملی نشده است و ماهم مجبوریم زباله های مان را در خور بریزیم. تعدادی خانه نوساز و حتی ساختمانی 5طبقه در کنار خور احداث شده است که نشان می دهد با مجوز ساخته شده اند.

در انتظار تحقق وعده استاندار

اهالی از بازدید استاندار هرمزگان به همراه تعدادی از مدیران در اردیبهشت ماه امسال می گوید که زمانیکه در برخی مناطق کشور بارش باران منجر به سیل وخسارت شد و در هرمزگان هم برای وقوع سیلاب هشدار داده بودند و پس از بازدید، استاندار دستور داد که خور لایروبی و سنگ بست شود و پلی روی خور احداث شود تا مشکل رفت و آمد اهالی برطرف شود که فقط خور اندکی لایروبی شد و خور سنگ بست نشد و پل هم روی خور احداث نگردید و مسئولان وعده های شان را فراموش کردند.

یکی از معتمدین محله می گوید: البته چند سال قبل شهرداری اعلام کرد که مسیر خور تغییرمسیر می دهد و تعداد زیادی خانه در مسیر احداث خور قرار دارد وبایستی خانه ها تخریب شوند. اگر چنین چیزی است که بایستی سریعتر با مردم توافق کنند و خور استاندارد را احداث کنند تا از خور فعلی آب و جانوران موذی و... وارد خانه ها نشود. البته انتظار داریم توافقات بگونه ای باشد که ساکنان بی خانمان و آواره نشوند.

بلاتکلیفی زمین ها

برخی از ساکنان این محله می گویند: برخی از اهالی چند نسل در سنگ کن زندگی می کنند وفرزندان شان هم در کنارشان زندگی می کنند و تعدادی بومی و غیربومی هم در چندسال اخیر در سنگ کن ساکن شده اند. اما تکلیف زمین های محله مشخص نیست. برخی مدعی هستند که بخشی از زمین ها مالک خصوصی دارد وبرخی می گویند اراضی متعلق به شهرداری و برخی هم می گویند که بخشی از اراضی دولتی است و به همین دلیل هم به ساکنان سند نمی دهند وحتی برخی از خانه ها دیوار ندارند و چند ردیف بلوک را روی همدیگر گذاشته اند که امنیت ندارند. از طرفی تکلیف ما مشخص نیست که مرغیم یا شترمرغ. در این سال ها وقتی برای دریافت خدمات به ادارات مراجعه می کردیم، به ما می گفتند که سنگ کن جزو محدوده شهری نیست و خدمات شهری به شما تعلق نمی گیرد. می گفتیم اگر که جزو شهر نیستیم و این محله در قلب بندرعباس، روستاست که بایستی دهیاری و شورای اسلامی روستا داشته باشیم. اما چطور است که در انتخابات شورای اسلامی شهر وروستا ، کاندیداهای شورای شهربندرعباس به محله می آیند و از مردم می خواهند به آنها رای دهند، اما برای ارائه خدمات به آنها می گویند که این محله قدیمی جزو محدوده شهر نیست واز محدوده شهر خارج شده است؟ راه و شهرسازی هم خروج از محدوده شهر را تایید می کند و عنوان می کنند که پیگیریم تا آنرا جزو محدوده شهر بیاوریم که سال هاست از طریق وزارتخانه این پیگیری ها در حال انجام است. حال نمی دانیم این محله که در ضلع غربی فرودگاه قرار دارد و چند کیلومتر بعد از ورودی شهر در میدان میوه وتره بار هم قرار دارد، اما برچه اساسی آنرا خارج از محدوده شهر قرار داده اند که از بسیاری از خدمات محروم شده ایم و از سه چهار سال پیش که رسانه ها مشکلات ساکنان این منطقه را منعکس کردند، اندکی به محله توجه شد و تعدادی از کوچه ها آسفالت شد و بیشتر کوچه های این محله همچنان خاکی باقی مانده اند وحتی کوچه هایی که دو سه سال قبل هم زیرسازی شد، همچنان بدون آسفالت مانده و ساکنان از بسیاری از خدمات نظیر مدرسه، نانوایی، تاکسی واتوبوس و... بی بهره هستند و شغل بیشتر ساکنان هم کارگر شهرداری و صیادی است که با تور و بدون امکانات و بدون قایق و بصورت سنتی دل به دریا می زنند تا روزی شان را از آن صید می کنند.

گمنامی کوچه ها

عدم نامگذاری کوچه هادر سنگ کن غربی باعث شده است که اهالی نتوانند آدرس دقیق دهند و آدرس رابه نام مغازه های کنار بلوار خلیج فارس اعلام می کنند وخودشان می روند آنجا و دوست وآشنای شان را می بینند یا به خانه می برند. در زمان بارندگی هم گونی های پر از خاک بایستی جلوی خانه ها به حالت سنگر گذاشته شود تا آب خور و باران وارد خانه نشود و وسایل زندگی شان در آب غوطه ور نگردد. آب خور از بلوار امام حسین (ع) به سمت دریا هدایت می شود و در طول مسیر از بخشی از خور این محله که سنگ بست نشده است، خور وارد محله و خانه های اهالی می شود وبه مردم ضرر وارد می شود و لوازم برقی مانند یخچال و تلویزیون و... می سوزد و تشک وپتو و فرش و... در آب و فاضلاب و گل غرق می شوند. اهالی از نبود مدرسه ومسجد در سنگ کن غربی هم گلایه دارند و می گویند: پیش دبستانی و پارک و هیچگونه امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی و... در محله وجود ندارد.

سنگ کن شرقی

سنگ کن شرقی در غرب دیوار فرودگاه بندرعباس و شرق بلوار خلیج فارس است که برخلاف سنگ کن غربی در ورودی این محله تابلوی محله سنگ کن شرقی و مسجد امام حسن مجتبی(ع) وهیئت جوادالائمه (ع) به چشم می خورد. در ابتدای ورودی به محله در سمت جنوب خیابان ورودی، کانالی پر از نیزار و با بوی تعفن را مشاهده می کنم که آب را از باند فرو گاه به داخل دریا منتقل می کند که سال گذشته خور لایروبی شده است و لجنزارها و زباله ها و خاک وخاشاکش که قراربود سه روزه و پس از خشک شدن جمع آوری و برده شود که همچنان مانده است و علاوه بر بوی تعفن، پشه، جانوران موذی هم باعث سلب آسایش همسایگان فرودگاه شده است که با صدای هواپیماهایی که مرتب صعود وفرود دارند، انس گرفته اند. البته گاهی صدای گوشخراش جت هایی که باهمدیگر برمی خیزند باعث ترس و وحشت کودکان و بیماران و نوزادان می شود.

قضیه جالب دو کولر

به گفته خلیل دورکی، مسئول هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) و یکی از معتمدین محله که پیگیری امورات را به عهده دارد، مسجد با مشکل گرما مواجه بود که یکی از کولرهای مسجد سوخته بود ویکی هم مشکل فنی داشت و در زمان تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در استان، وی با حجت الاسلام محمد جوادحاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خصوص مشکلات مسجدصحبت می کند و ایشان برای تامین کولر وعده می دهد که مدتی بعد هزینه خرید دو دستگاه کولرایستاده را به حساب شان واریز می کند واین دو دستگاه کولر خریداری و نصب می شود.وی که از نوع برخورد و گفتگوی صمیمانه حاج علی اکبری بصورت حضوری و حتی تلفنی در ساعات آخر شب و حل مشکل سرمايشي مسجد بسیار احساس خرسندی می کرد، می گفت: مسئولان انقلابی و جهادی و جوان اینگونه اند و این درحالیستکه مدیران استان را به راحتی نمی توان دید وبا آنها گفتگو کرد وحتی حاضر به رفع مشکلات مردم نیستند. وی می گوید: برق در این منطقه ضعیف است و نمی توانیم هر دو کولر را با هم روشن کنیم. حتی گاهی برق نورافکن های زمین ورزشی را نمی توان روشن کرد ونیاز است که یک ترانس برق در اینجا نصب کنند. دورکی می گوید: با حضور فرماندار بندرعباس در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ماه مبارک رمضان امسال در این محله و مسجد وسخنرانی که وی در مسجد داشت و پس از آن بازدیدی از محله داشت، وعده داد که مشکل برق شش خانواده ای که از یک کنتور برق تک فاز بصورت نوبتی در این سال‌های ودر گرما وبه سختی استفاده می کردند، را برطرف کند و دستور هم داد. اهالی هزینه اشتراک را پرداخت کرده اند وقرار بود اداره برق چند تیربرق را نصب کند تا این خانه ها برق دار شوند که هنوز نصب نشده اند. از طرفی تعدادی از تیربرق های محله، قدیمی وفرسوده اند که امکان سقوط هم دارند وبرخی از تیربرق های چوبی در محوطه بیش از هزارمتری ضلع غربی مسجد است که با ورود فاضلاب محله به باتلاق پر از نیزار، کرت دریایی و... تبدیل شده، قرار دارند که تا قبل وقوع حادثه بایستی نسبت به جابجایی و تعویض این تیرهای برق اقدام شود.

پرچم های پاره

اما صحنه تاسف انگیز دیگراین بود که در خیابان ورودی به محله سنگ کن شرقی تعدادی پرچم نصب شده است که پاره شده اند و نشان می دهد که متولیان شهر از محلات سرکشی و بازدید نمی کنند که این وضعیت را ببینند تا نسبت به تعویض این پرچم های سه رنگ کشورعزیزمان ایران اقدام کنند یا اینکه برایشان دیدن این صحنه اهمیتی ندارد. در کوچه های خاکی که حتی در داخل محله و یا در امتداد بلوار خلیج فارس هم خاکی مانده اند که دورکی می گوید ماه قبل شهردار به همراه یکی از نمایندگان مجلس به محله آمد که برای نخستین بار این نماینده به سنگ کن آمده بود و برای مان هم جای تعجب داشت و به این نماینده هم گفتم که سنگ کن در بلوار خلیج فارس که ورودی شهر هم هست و وضعیت نامناسب این ورودی باعث قضاوت منفی میهمانان و مسافران می شود وانتظار است که آبروداری شود و وضعیت نابسامان این منطقه سامان داده شود. البته از مشکلات و درخواست های اهالی هم گفتیم که چند روز پیش فقط یک ست سرسره برای بازی کودکان در جلوی مسجد نصب شدوباعث خوشحال کودکان و نوجوانان شد. اما خانه عالم که یکی از درخواست های چندساله مان است، هنوز در مسجدساخته نشده است. شهردار منطقه یک بندرعباس قول داد که یک واحد دوخوابه 50متری در حیاط مسجد برای برگزاری کلاس ها و دوره‌های قرآنی، مذهبی، فرهنگی، هنری و... برای کودکان و نوجوانان و بانوان که بخشی از آن را باکمک های مردمی ساخته ایم، تکمیل و تجهیز نماید وامیدواریم شهردار آنرا زودتر بسازد وتجهیزکند تا بتوانیم برنامه های مان را برگزار کنیم.

طرح فاضلاب

وی گوید: معاون امور عمرانی استاندار به آب و فاضلاب استان دستور داده طرح فاضلاب را در محله اجرا کند که این شرکت هم می گوید اول بایستی شهرداری تکلیف خیابان ها و کوچه ها را مشخص کند تا بتوانم طرح را اجرا کنیم. شهرداری هم می گوید بایداین موضوع در طرح تفضیلی شهر و محله مشخص شود و این پاسکاری ها ادامه دارد ونتیجه اش این شده که فاضلاب در محله رها شده و باتلاقی از فاضلاب در محله ایجاد شده است.

تاریکی وناامنی

اهالی یکی از مشکلات این محله را تاریکی می دانند که منجر به ناامنی و... شده است و از متولیان مربوطه می خواهند نسبت به تامین روشنایی این محله اقدام کنند. حتی اهالی برای رفت وآمد به مسجد به دلیل تاریکی و وفور سگ و...، امنیت ندارند.

یکی از ساکنان می گوید: در سنگ کن شرقی یک سطل زباله و در سنگ کن غربی هم یک سطل زباله فلزی زنگ زده شکسته گذاشته اند تا اهالی زباله های شان را در آنها بریزند. تعدادسطل ها کم است. سطل زباله های مناطق دیگر با طرح های زیبا منقش شده اند که حتی کودکان هم جذب می شوند و دوست دارند زباله های خود را در آن بریزند. در واقع بین محلات حاشیه ای و مناطقی مانند گلشهر و بهشت بندر و... تبعیض در همه زمینه ها دیده می شود و گویا محله ما جهنم بندر است که مورد بی توجهی قرار دارد وجالب است که بین بهشت بندر و سنگ کن فقط یک بلوار فاصله است و این همه تبعیض وبی عدالتی جای تعجب دارد. نخاله ها را در این محله تخلیه می کنند وانبارهای ضایعاتی و... در محله بدون مجوز فعالیت می کنند که اگر خلاف هم در آن ها صورت بگیرد، نظارتی وجود ندارد. بدلیل وجود خورها و همچنین محوطه باتلاقی در کنار مسجد، خانه ها شوره می زنند و به بیماری های پوستی و مفصلی و... دچار شده ایم و بوی تعفن در شب ها بیشتر می شود که اگر این محوطه خشکانده و یک پارک بزرگ احداث شود، اهالی می توانند در آن تفریح وفرزندان شان بازی کنند. همچنین ورودی محله فضای مناسبی برای دایر کردن بازارچه محله ای است تا کسب و کار رونق گیرد و اگر فنی و حرفه ای دوره های آموزشی مهارتی را برای بانوان برگزار کند، بسیاری از دختران وزنان محله می توانند از مهارت های مختلف بهره مند شود.

انتخابات هرساله

یکی از اهالی می گوید: ای کاش هر سال حداقل یک انتخابات برگزار می شد تا مسئولان به محلات بروند و بخشی از مشکلات را برطرف کنند. البته الان دیگر نسبت به وعده ها بی اعتماد شده ایم و مرد عمل می خواهیم.

دو دختر دانش آموز هم که پدر و مادرشان هر دو معتادند، شرایط سختی را در محله می گذرانند و خانه شان بی آب است وحتی سرویس بهداشتی و حمام مناسبی هم ندارند. برخی از خانه ها پس از گذشت یکی دو دهه از احداث شان و زندگی در آن، دیوار ندارند. معتادان هم در این محله در زباله ها بدنبال طلای سیاه یا همان زباله خشک برای فروش هستند وگویا مسئولان هنوز قدر این طلا را نمی دانند.

درخواست از رئیس قوه قضائیه

اهالی محله سنگ کن بندرعباس از بی عدالتی و کم مهری هایی که در این سال ها در حق شان رواشده است بسیار گلایه مندند و از رئیس دستگاه قضایی کشور خواستند همانطور که در سفر به هرمزگان در پاسخ به درخواست فاطمه جراره رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس برای تعیین تکلیف اسناد محلات حاشیه ای بندرعباس و از جمله سنگ کن، به مسئولان استان ضرب الاجل يک ماهه برای رفع این مشکل دادند، انتظار دارند همانگونه که قاطعانه از زمان انتصاب شان تاکنون با مفسدین برخورد داشته و از حقوق مظلومین دفاع کرده اند، از حقوق آنها در حوزه های مختلف از جمله تعیین تکلیف سند املاک شان، قرار گرفتن سنگ کن در حوزه محدوده شهر بندرعباس، ارائه خدمات مناسب به ساکنان، تعیین تکلیف وضعیت خور، احداث مدرسه و یک مسجد در سنگ کن غربی، احداث پارک، آسفالت کوچه ها و رفع تبعیض وبی عدالتی و... دفاع کنند تا بیش از این فرزندان طعم ناعدالتی و تبعیض را نچشند و از مواهب نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش بهره مند شوند.

علی زارعی/دریا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها