سد سرنی میناب تا پایان امسال به بهره برداری می رسد



به گزارش صبح ساحل،به نقل ازایرنا،استاندار هرمزگان عصر شنبه در جریان بازدید از پروژه سد سرنی در شهرستان میناب، گفت: این پروژه شامل احداث سد، خط انتقال آب و تصفیه خانه میباشد که در مجموع با اعتباری افزون بر پنج هزار میلیارد ریال در حال احداث است.

فریدون همتی گفت: ظرفیت ذخیره سازی آب در این سد، ۷۰ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون مترمکعب آن جهت تامین آب شرب و چهار میلیون مترمکعب نیز برای تغذیه دشتها در این منطقه و همچنین کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه خانه این سد نیز با روند مناسب در حال احداث است و در سه ماهه نخست سال آینده تکمیل می شود.

همتی تصریح کرد: اجرای این پروژه نشان دهنده توجه ویژه دولت نسبت به تامین آب به ویژه در شرق هرمزگان و شهرستان میناب است.

استاندار هرمزگان بیان داشت: با استفاده از آب تصفیه شده سد سرنی، کیفیت آب شرب در شهرستان میناب ارتقاء می یابد و شرایط این منطقه بهبود قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

آب شرب بندرخمیر و بندرعباس از آب شیرین‌کن ها تامین می شود

همتی همچنین برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته جهت تامین آب شرب شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر از طریق آب شیرین کن‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: با این اقدام دیگر از آب سدهای شرق هرمزگان برای شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با تحقق این مساله، آب سدهای شرق هرمزگان جهت مصرف شرب و کشاورزی و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و دشتها به ویژه در شهرستان میناب مورد استفاده قرار می گیرد.

عملیات اجرایی سد و نیروگاه سرنی و همچنین سامانه انتقال و تصفیه خانه آن، واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان از دیماه سال ۹۴ آغاز شده است.

سد سرنی در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان، روی رودخانه سرنی در دست احداث است که از قلل رشته کوه 'بشاگرد' سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزد.

سد از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن ۴۶۰ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، ارتفاع از پی آن ۵۲ متر، طول سر ریز ۱۷۰ متر، عرض سر ریز ۴۳.۵ متر، عرض در پی ۲۸۰ متر، طول تونل انحراف ۲۷۵ متر و حجم بدنه سد بیش از ۱.۸ میلیون مترمکعب است.

شهرستان میناب در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها