اکران مستند مشتا در برکسل



به گزارش صبح ساحل،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: موضوع این مستند یک ساعته درباره زندگی مشتاپن ها(ماهیگیرهای مشتا) است و در جزایر ناز و بندرتاریخی لافت جزیره قشم فیلمبرداری شده است.
علیرضا کمساری اظهار کرد: مستند مشتا به مدت دو ماه ( اکتبر و نوامبر) در مرکز فرهنگی فلاژه بروکسل اکران و برای شرکت در بخش بین الملل فستیوال پوپولی فلورانس ایتالیا هم انتخاب شده و هفتم نوامبر در آنجا به نمایش در می آید.
وی ادامه داد: مستند مشتا با مشارکت جامعه محلی جزیره به ویژه صیادان بندر لافت در سال 97 تهیه و امسال اکران بین المللی شد.
به گفته کمساری احمد بازماندگان مدیر تولید، ژولیان لامبرت تصویربردار و اریک تارینه صدابردار این مستند هستند و مراحل تدوین و صداگذاری نیز در فرانسه انجام شده است.
طلحه دریانورد کارگردان قشمی 50 ساله این مستند دانشجوی دکتری سینما در دانشگاه آزاد بروکسل  است و هم اکنون ساکن بروکسل و به تدریس این رشته مشغول است.
مُشتا نوعی روش صید سنتی آبزیان در هرمزگان و بوشهر در جنوب ایران است که با استفاده از جزر و مد انجام می‌شود. 
در این روش چوب‌هایی در ساحل کار گذاشته شده و با استفاده از تور حصاری ایجاد می‌شود، که هنگام بالا آمدن آب تعدادی آبزی وارد آن شده و با پایین رفتن آب، آبزیان داخل آن به وسیله صاحبان مشتاها صید می‌شوند. قرار است روش صید مُشتا در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها