دبیرکل سازمان بهداشت جهانی:

ایران؛ رهبر بهداشتیِ منطقه مدیترانه شرقی



دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس _ دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی که به میزبانی تهران برگزار شد،گفت: در حوزه مراقبت های بهداشتی اولیه ایران اقداماتی مانند حمایت از بهداشت مادر و کودک و کنترل بیماریها انجام داده است. سازمان بهداشت جهانی از تعهد دولت آقای روحانی برای مهیا کردن بهداشت و بیمه بهداشت برای کلیه شهروندان از طریق طرح تحول سلامت استقبال می کند.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران در حال مسن شدن است، گفت: سازمان بهداشت جهانی آماده کمک به ایران برای پایدار کردن وضعیت بهداشتی‌اش است.

تدروس ادامه داد: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ افرادی که در معرض هزینه‌های بهداشتی قرار گرفتند به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند. بنابراین نیازمند تعهد سیاسی در زمینه بهداشت هستیم. سازمان بهداشت جهانی آماده است که به کشورهای منطقه اعم از افغانستان، پاکستان، ایران و غیره برای اجرای بسته طرح های مربوط به اقدامات بهداشتی کمک کند. باید توجه کرد که مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار مهم است. امیدواریم نرخ مرگ و میر مادران و کودکان در منطقه مدیترانه شرقی کاهش یابد. یکی از راهکارهای این موضوع توسعه سیستم‌های مراقبتی و پرستاری است. ما معتقدیم که تمامی نظام‌های بهداشتی نیازمند بیمارستان‌های با کیفیت با پرسنل ماهر هستند و ما در این زمینه به کشورها کمک می‌کنیم. در منطقه مدیترانه شرقی بیماری‌های غیرواگیر تلفات زیادی می‌گیرند که این موضوع قابل قبول نیست. همچنین در این منطقه مصرف دخانیات در حال افزایش است.

تدروس همچنین گفت: ما مسائل مختلفی را در حوزه بهداشت منطقه پیش رو داریم و برای موفقیت و رسیدن به اهداف توسعه پایدار باید به تخصص و حمایت سازمان بهداشت جهانی تکیه کنیم. ما باید برای تحقق سه موضوع را اعم از کاهش مرگ و میر نوزادان، تقویت پرسنل بهداشتی و مهیا کردن بهداشت برای تمام افراد جامعه اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این اجلاس احمد المنظری - رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: یک سال از زمان برگزاری کنفرانس سالانه دفتر مدیترانه شرقی در خارطوم‌ می‌گذرد، اما هنوز با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت امسال با شعار "سلامت برای همه توسط همه" در ایران برگزار می‌شود که با توجه به تغییرات منطقه‌ای، اهمیت ویژه دارد. بهداشت همواره مقدم و مورد تاکید است و امیدواریم که بیانیه تهران بتواند باعث تقویت پوشش همگانی سلامت در کشورها شود.

المنظری افزود: منطقه ما دارای تمدن و فرهنگ کهن و همچنین ثروت‌های زیادی است، اما با بحران‌های زیادی از جمله بحران‌های سیاسی روبرو است که این ممکن است موجب ایجاد مشکل در ارائه خدمات بهداشت و درمان شود. در طول سال‌های گذشته از مراکز بهداشتی زیادی در سطح منطقه بازدید کردم که مشکلات زیادی داشته‌اند و گیرندگان خدمات با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌اند.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به وضعیت ناگوار بهداشتی در سطح منطقه، ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار داریم که باید وضعیت بهداشتی را با انجام کارهای بزرگ و برطرف کردن چالش‌ها، اصلاح کنیم.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: خوشبختانه کمیته حصبه دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد حصبه در ایران وجود ندارد و ایران توانسته سرخک و سرخجه را ریشه کن کند که باید به این کشور تبریک گفته و از همه دست اندرکاران این حوزه ها، تشکر کنیم.

المنظری تاکید کرد: برای اهداف ۲۰۲۳ نقشه‌هایی ترسیم شده و تلاش‌های زیادی انجام شده تا گام‌های عملی برای تحقق این اهداف برداریم. براساس وظیفه کاری، اخلاقی و انسانی و فرمایشات پیامبر اکرم (ص)، مومن برای مومن مانند یک بنیان محکم است و به قول سعدی شاعر ایرانی "بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند" بنابراین باید با همیاری و همکاری، در راستای اهداف ۲۰۲۳ تلاش کنیم تا همه شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی بدون تبعیض و محدودیت، بهره‌مند شوند.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: دیروز مذاکرات بسیار خوبی با کشورهای مختلف داشتیم و در روزهای آینده نیز موضوعات مهم بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در این دوره از اجلاس، از ادوات الکترونیکی برای حفظ محیط زیست بهره‌مند خواهیم شد و امیدواریم که با همکاری همه کشورهای عضو بتوانیم در راستای تحقق شعار "سلامت برای همه توسط همه" گام برداریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها