آغاز کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در زبان شناسی رایانشی در شیراز



دومین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در زبان شناسی رایانش با محوریت خط و زبان فارسی و با حضور پژوهشگران برجسته این حوزه در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش صبح  ساحل به نقل از ایسنا، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام چهارشنبه ٢٤ مهر در آیین گشایش این کنفرانس بیان اینکه کاربردی بودن پژوهش‌ها و خط و زبان فارسی دو محور شاخص این کنفرانس است، گفت: وجه مشترک همه اقوام ایرانی، خط و زبان و فارسی است.

محمدجواد دهقانی که معتقد است این وجه مشترک، هویت منحصر به فرد ایران را در دنیا رقم زده، افزود: تمام اقوام ایرانی این هویت را پذیرفته و آن را موجب سرافرازی آیندگان می‌دانند.

او با تاکید بر اینکه ارتقای خط و زبان فارسی در جایگاههای علمی، یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب است، گفت: این موضوع در تمام اسناد بالادستی نیز لحاظ شده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به رشد متوسط سالانه زبان فارسی بین ٦٠ زبان بین‌المللی اشاره و خاطرنشان کرد: برابر با رتبه بندی‌های جهانی، طی ٤٠ سال گذشته در حوزه علم، زبان فارسی رشد ١٣ درصدی را به طور متوسط در هر سال در دنیا به خود اختصاص داده است.

دهقانی عنوان کرد: در دهه اخیر شاهد ارتقای رتبه ایران به ١٥ در رشد زبان فارسی در حوزه علم در دنیا هستیم.

او با بیان اینکه در پایگاه استنادی جهان اسلام نیز ١٥٠٠ نشریه به زبان فارسی موجود است که عمده آن به حوزه علوم انسانی بر می‌گردد، گفت: یک میلیون و ٣٠٠ هزار مقاله نیز به زبان فارسی در این پایگاه ثبت شده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به رشد فوق‌العاده زبان فارسی در دنیا هم اشاره و تاکید کرد که باید فکری برای این پتانسبل در سطح بین‌المللی کرد.

دهقانی با تصریح بر اینکه حجم اقدامات علمی بسیار بالاست، بر ضرورت توجه و حمایت از فعالیت‌های علمی در حوزه زبان شناسی تاکید کرد.

او همچنین از پیگیری و اجرای پروژه ملی ارزیابی نشریات جهت اتصال به حوزه‌های علمی دنیا و اثرگذاری بیشتر زبان فارسی در جهان توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال ٩٨ خبر داد.

دبیر علمی این کنفرانس نیز در ادامه این مراسم، بیان کرد: مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اهداف متعددی را دنبال می‌کند که یکی از آنها، حمایت از همایش و کنفرانس‌های مختلف در سطح کشور است و در این راستا گروه پژوهشی زبانشناسی رایانشی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نیز برگزاری این کنفرانس را در دستور کار قرار داد.

محمدرضا فلاحتی فومنی ادامه داد: پیرو برنامه‌ها، ۵۳ مقاله کامل دریافت شد و ۱۹ مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت و در نهایت تعداد ۱۵ مقاله در طول یک روز کنفرانس ارائه خواهد شد.

وی نظریه و قالب‌های زبان ‌شناسی رایانشی، بازنمود دانش زبانی، روش‌های آماری در زبان‌شناسی رایانشی، پردازش زبان طبیعی، پردازش متن، وب معنایی، واژه‌سازی رایانشی، برچسب‌ دهی مقوله‌های گفتار و ... را از جمله محورهای این کنفرانس عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دومین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در زبان شناسی رایانش با محوریت خط و زبان فارسی با حضور در سالن همایش‌های بین‌الملل مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(RICeST) برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها