صبح ساحل روند انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان رشته پزشکی بندرعباس را بررسی می کند

انصرافی که 21 میلیون تومان آب خورد


نویسنده: سمیره حنائی

«ماجرا از آنجا شروع شد که دانشگاه آزاد اسلامی امسال با تاخیر تصمیم به جذب دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت نمود. بعد از اعلام این موضوع سازمان سنجش کشور ابتدا مخالفت نمود سپس اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی تنها در رشته پزشکی می تواند ازین طریق دانشجو جذب کند. این گزینه قبل ازین پیش روی ما نبود و خیلی از دانشجویان در دانشگاه های پردیس خودگردان پزشکی سراسر کشور ثبت نام کرده بودند. بعد از خبر دانشگاه آزاد اسلامی، به دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، جهت انصراف از رشته پزشکی پردیس خودگردان مراجعه کردیم اما دانشگاه از بازگشت پول اولیه مان به مبلغ 21 میلیون تومان امتناع می کند.»

اینها بخشی از سخنان یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس است که از روند اداری دانشگاه رضایت ندارند. دانشجویانی که حتی یک روز نیز در سر کلاس درس حاضر نشده اند و به قول خودشان بدلیل ناهماهنگی های موجود بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش و آموزش کشور و نبود قوانین شفاف وزارتخانه درخصوص قوانین انصراف از دانشگاه های پردیس خودگردان رشته پزشکی، هزینه ی دو ترم تحصیل در رشته ی پزشکی را پرداخت کرده اند.


برطبق گفته ی این دانشجویان در حالی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس مدعی است هزینه ثبت نام به حساب وزارت خانه واریز شده است و امکان استرداد آن وجود ندارد که منابع موثق از بازگشت پول دانشجویان انصرافی پردیس خودگردان رشته پزشکی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر می دهند. با توجه به اینکه این دانشجویان کمتر از یکماه، و بعضا که ورودی بهمن ماه بوده اند اصلا، از کلاس درس استفاده کرده اند به نظر می رسد نباید مشمول خسارت به دانشگاه باشند.


در خصوص نحوه و شرایط انصراف از تحصیل در دانشگاه های خودگردان وحدت رویه ی خاصی موجود نیست، اما گفته شده است که براساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه های پردیس خودگردان، در صورتی دانشجویان پس از ثبت نام و یا در حین تحصیل در این دانشگاه بنا به هر دلایلی از تحصیل و یا ظرفیت مازاد منصرف شوند، موظف خواهند بود مبلغی را بعنوان هزینه انصراف از تحصیل یا جریمه به دانشگاه مربوطه پرداخت نمایند که این مبلغ برابر شهریه ثابت ترم های باقی مانده است.


علی رغم آنچه در مورد شرایط انصراف گفته شد آنچه همچنان موجب اعتراض دانشجویان انصرافی دانشگاه پردیس خودگردان علوم پزشکی بندرعباس است، نامه ای است که در تاریخ 27/8/1393 از جانب سید امیر محسن ضیایی، معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با توجه به مورد مشابه ( اعتراض در دانشگاه زنجان) نوشته شده است.

در این نامه که عدم وجود وحدت رویه در زمینه انصراف دانشجویان در شرایط اضطراری در پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد را مورد توجه قرار داده است، پیشنهادهایی به دکتر امین لو، مشاور وزیرو دبیرجامع و شوراها وهئیت امنا مطرح می کند که به شرح زیر است:


1.در صورت انصراف دانشجو از پردیس های خودگردان یا ظرفیت مازاد به دلیل شرایط اضطراری در سال اول تحصیلی به جز شهریه پرداخت شده برای ترم اول یا دوم تحصیلی خسارتی بعنوان انصراف دریافت نشود.


2.در صورت قبولی همزمان دانشجو در پردیس های خودگردان یا ظرفیت مازاد و دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو حداکثر یکماه پس از اعلام نهایی قبولی فرصت داشته باشد تا تصمیم نهایی ادامه تحصیل در رشته مقطع و دانشگاه پذیرفته شده داشته باشد. در صورت انصراف طی این مدت (حداکثر یکماه از اعلام قبولی نهایی) هیچگونه خسارتی بابت انصراف پرداخت ننماید و مبلغ شهریه نیز عینا مسترد گردد. بدیهی است در صورت انصراف پس از مدت قانونی ذکر شده، دانشجو مشمول پرداخت خسارت انصراف علاوه بر شهریه ان ترم خواهد بود.


3.خسارت انصراف از تحصیل در پردیس های خودگردان یا ظرفیت مازاد به دلایلی غیر از بندر 1 و 2 مشمول نرخ اعلامی این معاونت که به تصویب هئیت امنای مرکزی رسیده است برای کلیه دانشگاه ها اعمال شود و سایر مصوبات در این رابطه ملغی اعلام گردد.»


از نرخ اعلامی و مصوبات هئیت امنای دانشگاه پردیس خودگردان علوم پزشکی بندرعباس سندی در دست نیست. صبح ساحل طی تماسی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس از جزئیات این ماجرا پرسید که تا زمان نگارش این گزارش پاسخ روشنی از سوی روابط عمومی به نگارنده نرسیده است. باید منتظر ماند و دید شیوه نامه اجرایی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در خصوص انصراف دانشجویان پردیس خودگردان چیست. لازم به نظر می رسد با توجه به مطالبی که گفته شد، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس جهت شفاف شدن موضوع و پایان بخشیدن به سردرگمی دانشجویان وخانواده هایشان توضیحی در این زمینه ارائه کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها