کارشناس لبنانی:

اعتراضات لبنان فراحزبی و واکنش به سیاست‌های نادرست اقتصادی است



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایکنا مردم لبنان از پنجشنبه گذشته، ۲۵ مهرماه، در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت، وضعیت معیشتی و اعمال مالیات‌های جدید از سوی دولت به خیابان‌ها آمده‌اند. گفته می‌شود تعیین مالیات برای تماس‌های صوتی واتساپ، جرقه ای برای روشن‌شدن آتش اعتراضات اخیر بود، اما مردم لبنان به‌ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد سال‌هاست که متحمل مالیات‌های سنگین از سوی دولت می‌شوند و در ساختار اقتصادی این کشور نیز فساد وجود دارد.
 
در همین راستا «سعد حریری»، نخست‌وزیر این کشور، دوشنبه، ۲۹ مهرماه، طرحی ۲۴ ماده‌ای برای حل بحران ارائه داد که کاهش ۵۰ درصدی حقوق تمامی وزرا و نمایندگان فعلی و سابق پارلمان لبنان، تعیین ۲۵ درصد مالیات بر بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، لغو کاهش حقوق بازنشستگی نیروهای ارتش و امنیتی، لغو کلیه مالیات‌ها بر ارزش افزوده در بخش‌های خدماتی و تلفن، لغو کلیه مالیات‌ها بر ارزش افزوده در بخش‌های خدماتی و تلفن و پایان دادن به روند محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی وزرا، نمایندگان و مقامات دولتی لبنان از جمله مفاد این طرح بود.

با وجود این طرح حریری، اعتراضات دیروز برای پنجمین روز متوالی ادامه پیدا کرد و سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» لبنان، که به عربستان بسیار نزدیک است، همچنان خواستار استعفای دولت سعد حریری شد.
 
در همین راستا، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز شنبه(۲۷ مهرماه سال جاری) در سخنانی به مناسبت اربعین حسینی در «بعلبک» لبنان اعلام کرد که از کناره‌گیری دولت کنونی و انحلال پارلمان حمایت نمی‌کند، اما هیچ کس حق ندارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها