زنگ هشدار خداحافظی با یار مهربان به صدا درآمد



به گزارش صبح ساحل،به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، با شنیدین خبر اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر کاهش ۱۳ برابری سرانه مطالعه نسبت به فضای مجازی، به این نتیجه رسیدم که زنگ هشدار خداحافظی با یار مهربان به صدا درآمده است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از اینکه میانگین مطالعه هر فرد در کشور ۱۳ دقیقه در روز باشد، در برابر ۱۶۹ دقیقه اینترنت و ۷۲ دقیقه تلویزیون، یک زنگ هشدار برای مطالعه است، گفت: این تهدیدات را در مورد کتاب باید جدی بگیریم.
عوامل مختلفی در پایین بودن سرانه مطالعه نقش دارد
 
عوامل اقتصادی، روانشناختی و اجتماعی مختلفی در پایین بودن سرانه مطالعه در ایران از گذشته تا حال موثر بوده و گسترش فضاهای مجازی نیز یکی از عوامل تهدید کننده سرانه مطالعه آثار مکتوب در کشور به شمار می رود.
 
 
     
 

به یکی از کتابخانه های شهر رفتم تا میزان علاقه مندی مردم به کتاب مطلع شوم:
 
 
« محمد » که دانشجوی یکی از دانشگاه های هرمزگان است، در این باره می گوید: برای دانشگاه  روزانه هشت تا ۹ ساعت مطالعه می کند، زیرا به درس و مطالعه علاقه مند است و اوقات فراغت نیز کتاب می خواند.
 
 
دانشجوی دیگری هم که در کتابخانه مشغول مطالعه است، می گوید: مردم وقت کمتری برای مطالعه دارند و ما هم به چون دغدغه کمتری داریم به کتابخانه برای مطالعه مراجعه می کنیم.
 
 
« سمیه » یکی از نوجوانان هرمزگانی نیز معتقد است: کتاب چیز شیرینی است که  اگر به آن علاقه مند شوی دیگر نمی توانی آن را رها کنی.
 
 
 
       
 
 

علاوه بر افزایش فضای مجازی، دغدغه های و مشکلات زندگی نیز موجب کاهش سرانه مطالعه بین مردم شده است.
 
 

یکی از شهروندان بندرعباسی می گوید: خیلی کم برای مطالعه وقت دارد زیرا فکر و تمرکزش بر کار و کسب و درآمد برای گذراندن زندگی خانواده اش است.
 
 

از یکی از شهروندان در مورد آخرین کتابی که خوانده است پرسیدم، بعد از کمی فکر کردن ،گفت: یادم نمی آید به غیر از دوران مدرسه کتابی خوانده باشم.
 
 
 
افزایش قیمت کتاب نیز یکی از دلایل کاهش مطالعه است
 
 
 
خانم « رجبی » که از شهروندان اهل مطالعه است، می گوید : قیمت کتاب خیلی بالا رفته و به همین دلیل دو سالی است که دیگر به خرید کتاب فکر نمی کند.
 
 
 
       
 
 

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: قیمت یک کتاب کم حجم و کوچک کمتر از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نیست و مسولان فرهنگی کشور باید برای افزایش خرید کتاب و کاهش قیمت گذاری کتاب برنامه ریزی کنند.
 
 

کمبود فضای کتابخانه ای در استان نیز به بی مهری جامعه نسبت به یارمهربان  افزوده است
 
 

حجت الاسلام « محمد ذاکری »، مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان نیز می گوید: استاندارد سرانه فضای کتابخانه ای در کشور به ازای هر ۱۰۰ نفر هشت متر زیر بناست، اما در هرمزگان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲ و نیم متر فضای کتابخانه ای وجود دارد.
 
 
         
 
 

بیش از ۲۰ نقطه برای احداث کتابخانه در استان هرمزگان شناسایی شده است که اگر کتابخانه های بیشتری احداث شود و قیمت کتاب هم تخفیف داشته باشد، مردم نیز وفاداری خود را به یار مهربان بیشتر نشان می دهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها