زندگی نامه و شعر«حسینعلی قضائی»



کتاب زندگی نامه و شعر حسینعلی قضائی نوشته محمد حامدی راد در ۱۹۲ صفحه، یک هزار نسخه و توسط نشر دارالتفسیر به قیمت ۳۰ هزار ریال چاپ شده است.

این کتاب در چهار فصل با عنوان‌هایی شامل، زندگی‌نامه و شعر، ویژگی سبکی و ادبی، قالب‌ها و انواع شعر و دستور زبان فارسی در اشعار قضائی منتشر شده است.

در قسمت‌هایی از این کتاب آورده شده است؛ در شهر با صفا و هنرپرور میناب در شرق استان هرمزگان در روستایی سرسبز و با صفا به نام منصف آباد و در خانواده‌ای مذهبی و شاعر کودکی چشم به جهان گشود که آن را حسینعلی نامیدند، هنوز هفت سال از بهار عمرش نگذشته بود که به شاعری دانا و توانا بین خاص و عام معروف شد.

حسینعلی بن عبدالله بن حسین باقر معروف به حسینعلی قضائی علیایی مینابی در حدود ۱۷۰ سال پیش در خانواده‌ای مذهبی و اهل شعر و ادب در روستای پنجاه تومانی میناب(هرمزگان) پا به عرصه وجود نهاد.

پدرش عبدالله منصف نام داشت که او نیز شاعری مرثیه‌سرا و به نام روزگار خویش بود و مادرش حاجیه آمنه که دوبار با پای پیاده به حج و پنج بار نیز به کربلا مشرف شده است.

حسینعلی در پنج سالگی در مکتب خانه پدر خویش قرائت قرآن و دیوان حافظ و سواد خواندن و نوشتن را آموخته و شاید آشنایی با دیوان حافظ او را به دنیای شعر و شاعری کشانده است به هر حال او اندک اندک زمزمه‌های شاعرانه را از خود بروز می‌دهد و حاصل آن دوران یکی از غزل‌های بسیار معروف:

در زمین عزاست یاران در فلک عزاست

لا اله الا الله این چه ماجراست

بانگ یا حسین آید هر طرف بگوش

شور و آه واویلا هر طرف بپاست

منکسف بود خورشید منخسف قمر

آسمان در این ماتم نیل گون فبا است

ختم ال انبیا دارد بنگ یا نبی

از چه شال و در گردن شاه اولیاست

همچو بیت الحزان است بقعه رسول

بقعه ولی الله تعزیه سراست

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها