علل تاخیر و راهکارهای بازگشایی معابر محله چاهستانی‌ها



به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری فارس، حاشیه نشینان همواره در حاشیه توجه مسؤولان قرار دارند و بی توجهی به آنان باعث شده است که از بسیاری از امکانات محروم باشند. 

از آن طرف مسؤولان و شورای شهر نیز این مناطق را در سیبل اهداف خدمات رسانی یا رفع مشکلات قرار نداده اند و نتیجه اش این شده است که دو سوم شهر بندرعباس را مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده تشکیل داده و برای رفع مشکلات این مناطق نیز برنامه ریزی مدونی صورت نگرفته است. 

در حال حاضر بیشتر محلات حاشیه ای وبافت های فرسوده در منطقه ۲ شهرداری بندرعباس قراردارند که ۷۰درصد محلات این منطقه حاشیه ای و بافت فرسوده است. 

هرچند در دو سه سال اخیر بنظر می رسد میزان خدمات در این مناطق توسط شهرداری در شرایط وخیم اقتصادی کشور افزایش یافته است؛ اما گزارش های میدانی حاکی از وجود معضلات و مشکلاتی است که قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند گره کلاف مشکلات این مناطق را برطرف کند و مشارکت سایر دستگاه ها را نیز می طلبد. 

آسیب های اجتماعی در چنین مناطقی بسیار زیاد است و میزان خدمات دهی در این محلات با نیازها تناسب لازم را ندارد و بایستی در این حوزه توسط متولیان مربوطه تجدید نظر لازم صورت گیرد.

در سلسله گزارش هایی که از مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده تهیه کردیم، ساکنان از وضعیت موجود بسیار گلایه مندند و خواستار رفع مشکلات و تامین خواسته های بحق شان می باشند.

 مدیران جهادی می توانند برای رفع مشکلات این مناطق اقدام کنند و مدیرانی که بخواهند از داخل اتاق دربسته و بدون بازدید میدانی برای چنین محلاتی نسخه بپیچند و نسبت به رفع مشکلات این مناطق اقدام نمایند؛ بطور حتم دست‌یافتنی نیست و به همین دلیل نیز محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده روزبه روز در حال افزایش است و مشکلات همچنان پابرجاست.

خدمات رسانی مطلوب در بسیاری از کوچه های تاریک وباریک بدلیل بافت حاکم برمحلات مقدور نیست که حتی بروز زورگیری، استعمال و تزریق موادمخدر را نیز بدنبال دارد و عزم تمام دستگاه ها و حتی صنایع را برای رفع مشکلات دراین مناطق می طلبد.

از طرفی بایستی به نیازهای ساکنان این مناطق توجه بیشتری شود که شهرداری احداث فرهنگسرا، پارک های محله ای، زمین های ورزشگاه را در دستور کار قرار داد، اما می طلبد سایر دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی نیز در این حوزه مشارکت داشته باشند تا کمبودهای حاشیه نشینان برطرف شود. 

باتوجه به اینکه بیشتر محلات حاشیه ای در منطقه ۲شهرداری بندرعباس واقع شده است و چندین گزارش نیز از این محلات منتشر کردیم، نظرات مهدی رنجبری شهردار منطقه ۲ بندرعباس را درخصوص برخی از مشکلات اجرای طرح ها، مشکلات و خواسته های ساکنان نیز جویا شدیم.

محله چاهستانی‌ها

از سال گذشته بحث بازگشایی معبر۲۴ متری، ۱۶ متری و دو معبر ۲۰ متری در محله چاهستانی های بندرعباس با جدیت زیادی مطرح شد و حتی به عنوان طرحی ملی قرار گرفت؛ اما تاکنون هیچکدام از معابر به سرانجام نرسیدند. مهمترین معبر این محله معبر ۲۴ متری بود که این معبر یک کیلومتری شهرک امام رضا علیه السلام را به محله چاهستانی ها و منطقه دوراهی ایسینی متصل می کند.

علیرغم تملک املاک در مسیر بازگشایی این معبر توسط شهرداری، اما نیمی از این پروژه بعداز گذشت بیش از یک سال ونیم و وعده چندباره برای افتتاح آن و حتی بازدید رئیس جمهور و مدیران چندباره مسؤولان کشوری و استانی از آن، اما این معبر ۲۴متری مورد بهره برداری قرار نگرفت و فقط نیمی از آن آسفالت شد.

ساکنان محله نیز از بلاتکلیفی این طرح که باعث بروز مشکلاتی برای آنها شده است و حتی در بارندگی های گذشته مشکلات اهالی در این مسیر افزایش یافت و دانش آموزان مجبور شدند از میان گل ولای به مدرسه بروند، بسیار گلایه مندند.

بعد از توقف چندماهه روند اجرای این پروژه، به تازگی برخی از ماشین آلات راهسازی پیمانکار پروژه در محل معبر به چشم می خورند و اهالی امیدوارند پرونده این پروژه هرچه سریعتربسته شود و دوباره در وعده ها گم نشود.

توافق شهرداری و راه وشهرسازی  شهردار منطقه۲ بندرعباس در این خصوص اظهار داشت: براساس قرارداد بین شهرداری و راه وشهرسازی هرمزگان، مقرر شد راه وشهرسازی املاک و زمین و اعتبارات اجرای طرح را تامین کند و شهرداری با صاحبان املاک در مسیر بازگشایی معابر، توافقات لازم را انجام دهد.

مهدی رنجبری افزود: توافقات لازم با صاحبان املاک در مسیر اجرای طرح بازگشایی معبر۲۴متری در محله چاهستانی ها صورت گرفت و اجرای پروژه و آسفالت و... با راه و شهرسازی بود و شهرداری دخالتی در این بخش نداشته که اگر گلایه هایی از طرف ساکنان وجود دارد، شهرداری هیچ نقشی در اجرای پروژه ندارد.

رنجبری بیان کرد: ۲.۴ هکتار از اراضی کوی امیر در شهرک امام رضا علیه السلام جهت واگذاری به مالکان املاک توافق شده در این طرح واگذار شد و همچنین قطعه زمینی دیگر در شهرک پیامبراعظم (ص) اختصاص یافت که برگ واگذاری به شهرداری داده نشده و اعلام شده است که کاربری این منطقه گردشگری است و نمی توان کاربری مسکونی داشته باشد؛  به همین دلیل نتوانستیم با ساکنان املاک در مسیر اجرای معابر توافقات مان را تکمیل کنیم.

شهردار منطقه دو خاطرنشان کرد: در طرح تملک املاک بلوار های ۲۰ متری شمالی و جنوبی نیز شهرداری تملک املاک را آغاز کرد و ۱۰۰ درصد بلوار ۲۰ متری شمالی و ۴۰درصد بلوار ۲۰متری جنوبی را تملک کرده است؛ اما راه وشهرسازی زمین را به شهرداری واگذار نکرده است تا به صاحبان املاکی که با آنها توافق شده است، واگذار نماید و منتظر مجوز و تاییدیه سازمان ملی زمین هستند.

وی در خصوص اینکه چرا بلوار ۲۰ متری که از ضلع غربی مسجد حمزه (ع) می گذرد، اما به اتوبان شهید رجایی متصل نمی شود، نیز اظهار داست: شهرداری موافق اجرای این طرح است و بدلیل اینکه در طرح اولیه این اتصال دیده نشده است، بایستی کمیسیون ماده ۵ در این خصوص تصمیم گیری شود که تحقق آن در روان شدن ترافیک و افزایش دسترسی ها و ارتقای خدمات دهی وامنیت اثرگذار است. 

شهردار منطقه۲ بندرعباس تایید کرد: خانه های معروف به هتل در محله مینابی های این منطقه که شرایط مناسبی ندارند نیز در طرح بازگشایی معبر ۲۰ متری قرار دارد و گفت: در انتظار واگذاری زمین جهت توافق با ساکنان هستیم که با صاحبان املاک در مسیر اجرای طرح های بازگشایی معابر بصورت واگذاری زمین معوض، نقدی و کلید تحویل با یک خانه دیگر توافق می کنیم. 

رنجبری در خصوص اجرای معبر۱۶ متری در این محله نیز گفت: راه وشهرسازی در آغاز اجرای طرح، توافق با حدود۲۰ صاحب ملک را انجام داد و سپس توافقات هم به شهرداری سپرده شد که در این بخش نیز در انتظار واگذاری زمین توسط راه وشهرسازی هستیم تا پس از آن توافقات را آغاز نماییم. 

وی همچنین تاکید کرد: پس از اتمام توافقات با مالکین، اجرای طرح بر عهده راه و شهرسازی استان می باشد. 

وی در خصوص گلایه اهالی از عدم جمع آوری نخاله های خانه های تخریی نیز گفت: شهرداری املاکی را که تملک و تخریب کرده بود، آواربرداری نموده است. 

رنجبری در پاسخ به درخواست مسؤولان پایگاه بسیج و مرکز نیکوکاری جهت واگذاری برخی از املاک تملک شده توسط شهرداری به این مرکز جهت برگزاری دوره های آموزشی، مهارتی، ورزشی و... به اهالی محله مینابی ها، نخل پیرمرد و... تا قبل از اجرای طرح بازگشایی معابر، اظهار داشت: آماده همکاری هستیم و ممانعتی در این حوزه نداریم. 

وی از برگزاری نشستی با مسؤولان آب و فاضلاب جهت بررسی وضعیت آب های سطحی در این منطقه خبرداد و گفت: زه آب در محله چاهستانی ها بالاست و مهمترین برنامه بایستی اجرای طرح فاضلاب باشد تا مشکل فاضلاب های روان برطرف شود و کانال کشی جوابگوی رفع این مشکل نیست. 

وی اظهار داشت : وسایل بازی پارک محله ای در نخل پیرمرد که آسیب دیده اند، تعویض می شوند.

تسریع در آبادانی محلات حاشیه ای با مشارکت صنایع و ادارات

بی شک عمران و آبادانی هرمنطقه ای و بخصوص مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده بدون همراهی مردم و مسؤولان ممکن نیست.  استانی مانندهرمزگان و شهر بندرعباس که به قطب اقتصاد ایران و پایتخت تجارت کشور شهرت دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما استان هرمزگان که گمرکات، بنادر، پالایشگاه های گاز و نفت، فولاد، آلومینیوم، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، معادن و... در آن قرار دارند، اما دوسوم مرکز استان در بافت های فرسوده و حاشیه ای محصور است و حاشیه نشینان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که رفع معضلات و آسیب های اجتماعی در گرو برنامه ریزی مدون و اصولی و عزم جزم دولتمردان با همراهی صنایع استان مقدور است.

اگر که صنایع در تامین نیازهای مناطق حاشیه ای مشارکت داشته باشند، بطور حتم این مناطق زودتر به آبادانی و عمران می رسند و اندکی از معضلات فعلی کاسته می شود.

در بخش دوم گزارش با توجه به انتشار سلسله گزارش از برخی از محلات حاشیه ای بندرعباس و قرار گرفتن بیشتر این محلات در منطقه ۲ شهرداری بندرعباس، نکته نظرات مهدی رنجبری را در مورد درخواست های ساکنان این مناطق و انتظاری که شهرداری دارد هم جویا شدیم.

همراهی مردم و مسؤولان
 شهردار منطقه ۲ بندرعباس اظهار داشت: بطور حتم عمران و آبادانی محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده شهر بندرعباس بدون همراهی و همگامی ساکنان مقدور نیست.  

مهدی رنجبری افزود: از آن طرف انتظار می رود صنایع غرب بندرعباس نیز در حوزه رفع مشکلات محلات حاشیه ای شهر مشارکت داشته باشند. 

وی تسریع در اجرای طرح بازگشایی معابر در محلات و بخصوص محله چاهستانی های بندرعباس که در حال حاضر در حال اجراست را در گرو همکاری اهالی و ساکنان این محله و سازمان های مختلف از جمله راه وشهرسازی، شهرداری، آب، برق، مخابرات، ثبت اسناد و... دانست. 

رنجبر در خصوص فعالیت شورای اجتماعی محلات در تمام محلات بندرعباس هم گفت: این تشکل اجتماعی با استفاده از ظرفیت نخبگان، معتمدان، هیئت امنای مساجد و.... تشکیل شده و در کنار فعالان طرح تحول محلات، مشکلات و خواسته های اهالی و محلات را اولویت بندی می کنند تا نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. 

املاک دوراهی ایسینی 
شهردار منطقه ۲ بندرعباس درخصوص وجود چندین ملک در ضلع شمالی فرهنگسرای دوراهی ایسینی بندرعباس که منجر به انسداد مسیر رفت و برگشت و ایجاد ترافیک شده و نیاز به بازگشایی این مسیر هم است؛ اظهار داشت: در حال رایزنی و مذاکره با صاحبان این املاک جهت توافق می باشیم که امیدواریم با همراهی آنها هرچه سریع‌تر این مسیر بازگشایی شود. 

محله درخت سبز
 وی درباره درخواست اهالی محله درخت سبز برای سنگ بست و ایجاد حفاظ در برخی کوچه های این محله نیز گفت: با همراهی شورای اجتماعی محله خواسته های اهالی اولویت بندی و محقق می شوند.

رنجبری وعده داد: یک دست فوتبال دستی مورد درخواست نوجوانان و جوانان فعال در مسجد صاحب الزمان(عج) محله نیز تامین شود.

شهردار منطقه ۲ همچنین در خصوص نامگذاری کوچه های داخلی محلات حاشیه ای وعده نمود: نامگذاری کوچه ها را در برنامه قرار دهد.

وی در پاسخ به درخواست سالمندان این منطقه جهت قراردادن چندین نیمکت در  پارک جدیدالاحداث جنب بازارچه گل و گیاه نیز گفت: نیمکت ها جهت استفاده مردم در پارک نصب می شوند. 

زمین ورزشی شیراول خواسته اهالی و جوانان محله شیر اول برای احداث مجموعه ورزشی در این محله موضوع دیگری بود که رنجبری در این زمینه خاطرنشان کرد: در این محله زمین خالی وجود ندارد و با صاحب یک قطعه زمین در این محله هنوز به توافق نرسیده ایم که اگر موافقت حاصل شود، بلافاصله خواسته جوانان شیراول در حوزه ورزش محقق می شود.

وی در خصوص وضعیت کوچه های تاریک وباریک که هم باعث کاهش خدمات‌رسانی و ایجاد پاتوق هایی برای سارقان و معتادان شده است هم با تایید این موضوع گفت: بدلیل مشکلات اعتباری بازگشایی معابر با سرعت در حال حاضر ممکن نیست و نیازمند مشارکت و حمایت بخش های مختلف از جمله صنایع در عمران و آبادانی محلات هستیم.

محله آیت الله غفاری

رنجبری افزود: در محله آیت الله غفاری نیز سرمایه گذار بخش خصوصی برای بازگشایی معابر و عمران و آبادانی محله مشارکت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۲ بندرعباس اظهارداشت : دعوت نامه هایی برای ساکنان کوچه بعثت ۴ این محله جهت توافق جهت بازگشایی معبر از این کوچه تا بلوار مادر ارسال شده است که با همراهی اهالی و اجرای این طرح، میزان امنیت و خدمات‌رسانی به ساکنان افزایش می یابد.

وی از اداره ورزش و جوانان نیز خواست در احداث ورزشگاه ها و اماکن ورزشی در محلات براساس ردیف بودجه های این بخش مشارکت کند.

رنجبری در پاسخ به اینکه چرا علی رغم احداث میزان زیادی آبراهه در محلات حاشیه ای شهر بندرعباس، اما برخی از کوچه ها هنوز آبراهه ندارند؛ هم اظهار داشت: برخی از کوچه ها شرایط احداث آبراهه در آنها بسیار سخت و دشوار است، اما برنامه ریزی کرده ایم که در این کوچه ها با شیوه های مختلف آبراهه احداث کنیم.

تشریح علل کندی روند بازگشایی معابر در محله چاهستانی‌های بندرعباس
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان به تشریح دلایل کندی روند بازگشایی معابر در محله چاهستانی‌های بندرعباس پرداخت.

داود غلامی از عدم توافق با مالک دو پلاک در مسیر اجرای طرح و احداث دیوار حائل بتنی به عنوان مهم‌ترین دلایل کندی روند اجرای طرح بازگشایی بلوار 24 متری و تکمیل نشدن آن نام برد.

غلامی گفت: متاسفانه هنوز با مالک این دو ملک نتوانستیم به توافق برسیم که ماشین آلات راهسازی نمی توانند کار کنند و به دلیل ارتعاشات و.... احتمال ریزش این خانه‌ها وجود دارد و به همین دلیل بخشی از پروژه متوقف شده است.

وی اظهار داشت : البته این موضوع را از طریق شورای تامین شهرستان و دادگستری نیز پیگیریم و همچنان در حال رایزنی با مالکان این دو ملک هستیم و حاضریم خانه یا زمین معوض به آنها واگذار کنیم.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی هرمزگان مدعی شد در صورت توافق با این دو مالک که خانه شان لبه پرتگاه است و خطر ریزش وجود دارد، پروژه ده روزه تکمیل می‌شود و این بلوار ۲۴ متری که درحال حاضر 500 متر از هزارمتر آن اجرا شده است به شهرک  امام رضا(ع) متصل می‌شود.

غلامی با بیان اینکه در این بلوار 152 خانه تملک شده است، افزود: 16 ملک دیگر در ضلع جنوبی بلوار قرار دارند که در کاربری فضای سبز قرار گرفته اند و درحال مذاکره برای توافق با صاحبان این املاک هستیم .

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی هرمزگان گفت: اراضی موسوم به 2.4 هکتاری و بخشی از اراضی در شهرک پیامبراعظم(ع) در اختیار شهرداری قرار گرفت تا برای توافقات با مالکان املاک در مسیر بازگشایی معابر مورد استفاده قرار گیرد. 

وی افزود: البته بخشی از اراضی واگذاری در شهرک پیامبراعظم(ص) با معارض مواجه شده است و در حال پیگیری برای رفع این مشکل از طریق دستگاه قضایی و.... هستیم. 

غلامی در خصوص مشکلات اهالی برای اخذ سند و گران شدن قیمت سند علی رغم اینکه اعلام شده بود، واگذاری سند در این محله رایگان است، نیز گفت: به مالکان املاکی که اصول شهرسازی و معماری را رعایت کنند و عقب نشینی های لازم را انجام دهند، سند مالکیت طبق روال گذشته با قیمت دولتی  اعطاء خواهد شد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان عدم پرداخت خسارت به املاکی که به هر میزان با آنها توافق شده است را رد کرد و گفت: کسانی که با چنین مشکلی مواجهند به اداره کل راه وشهرسازی مراجعه کنند.

وی در خصوص اتصال بلوار 20 متری شمالی به اتوبان شهید رجایی بندرعباس  نیز گفت: این موضوع بایستی در کمیسیون ماده 5 ماده بررسی شود. 

غلامی اظهار داشت :هرمزگان استان پیشرو در اجرای بازآفرینی محلات است که استاندار هرمزگان بر رفع مشکلات محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده و بازگشایی معابر تاکید دارد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: به ساکنان بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی و بهسازی به مبلغ 60 میلیون تومان به ازای هر واحد توسط بانک عامل پرداخت خواهد شد و از تخفیفات 90 درصدی پروانه ساختمانی نیز بهره‌مند می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها