گفتگو با خلیل نظر پور صیاد نجات یافته در دریای عمان

ماجـرای 3روز سرگردانـی بدون آذوقه در دریا



صیادان جوان  هرمزگانی   پس از 3 روز سرگردانی در دریا و گذراندن ساعات طاقت‌فرسا ، در آب‌های عمان در محدوده شهرستان جاسک پیدا شدند.

تشنه و گرسنه و آفتاب‌سوخته هستند، نای  حرف زدن و حرکت ندارند ،ناامید از همه، در کف شناور دراز کشیدند چشمانشان را بستند و منتظر سرنوشت هستند،72 ساعت است که خشکی را ندیده‌اند ، در یک‌لحظه خلیل با ناامیدی  چشمانش را به‌زور باز می‌کند تا به اطراف نگاهی بیندازد شناوری را ببیند کمک بخواهد،  شناور بزرگی از دور به‌طور ناواضح  دیده می‌شود ، به‌سختی از جایش بلند می‌شود به‌دقت شناور را نگاه می‌کند ، لنج صیادی است ، با خوشحالی فیصل 28 ساله را صدا می‌زند ، پیراهن را از تن خود  درمی‌آورد ، بالای سر می‌چرخاند و با تمام توان فریاد می‌کشد ...

 نجات از مرگ

یک‌هفته‌ای است دو صیاد  جوان از مرگ نجات یافتند مرگی که ساعت‌ها بعد در انتظارشان بود اگر توسط خدمه یک فروند لنج صیادی پیدا نشده بودند. خلیل نظر پور 18 ساله اهل  جاسک  است و فرزند دریا، او همانند خانواده ،پس از رها کردن تحصیل به شغل صیادی رو آورده است  اسبک (اسب‌  دریایی ) صید می‌کند و  می‌فروشند.

 عصر شنبه ...

« ساعت حدود 16 عصر شنبه چهارم آبان ماه بود که به همراه یکی از صیادان به نام فیصل رئیسی اهل سیریک  با یک فروند قایق برای صید راهی دریا شدیم ، البته کار هر روز ما است و تا 35 مایلی خرگوشی سیریک به دریا می‌زنیم و در اعماق، صید می کنیم».

 بنزین تمام شد و شناور سرگردان

این جوان اتفاق گم‌شدنشان را به علت اتمام  بنزین  شناور می‌داند و می‌گوید:» از روستای خرگوشی حرکت کردیم به سمت کوه مبارک جاسک، ساعت 12 بامداد پس از صید «اسبک» به سمت خشکی  حرکت کردیم، 2 ساعت بعد از حرکت،  بنزین قایق تمام شد ، دریا مواج بود و شناور را با خود می‌برد ، گوشی دوستم شارژ برقی نداشت، گوشی من هم 2 درصد شارژ داشت، با شماره برادرم تماس گرفتم ولی آنتن نمی‌داد و گوشی تلفن خاموش شد،در همان لحظه به  یک فروند کشتی صیادی برخوردیم ولی خدمه آن، حاضر نشدند ما را نجات دهند».

 خانواده نگران

قایق به  دلیل شرایط جوی و دریایی و جریان شدید آب، به سمت آب‌های بین‌المللی شناور شده است، ساعاتی گذشته است و خانواده نگران از نیامدن آن‌ها ، به سمت ساحل می‌روند و صبح روز بعد خبر ناپدید شدن این دو جوان در سیریک می‌پیچد.

 اتمام آذوقه

« آذوقه ما همان روز اول تمام شد،صید هم خراب،از شدت تابش آفتاب و تشنگی، آب دریا را می خوردیم ، ساعات سختی به ما گذشت، نمی دانستیم کجا هستیم تا چشم کار می کرد آب بود...».

 لنج صیادی ،فرشته نجات

بعدازظهر سه شنبه است خدمه یک فروند لنج صیادی عبوری در محدوده روستای گنگان جاسک چشماشان به یک فروند قایقی افتاد که فردی با تکان دادن پیراهنش درخواست کمک دارد...

« چشمانم به سختی لنج عبوری را می دید ، خیلی خوشحال بودم اول فکر کردم خیالاتی شدم به  فیصل گفتم و  او  هم نگاهی کرد و گفت شناور است و هر دو فریاد می زدیم و کمک می خواستیم ، خدمه این لنج به ما آب و غذا دادند و پس از آن با خط تلفن برادرم تماس گرفتم و فهمیدم که تنها سرنخ پیدا کردن ما از طریق ردیابی تلفن ما  بود ...».

 در پی یافتن صیادان

به گفته محمد رادمهر فرماندار شهرستان جاسک ،در همان لحظه اعلام مفقودی این دو صیاد، ۳۰ شناور متعلق به مردم محلی، نیروی دریایی سپاه، نیروی دریایی ارتش و واحد جستجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان وارد عمل شده بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها