تب آلـــودگی نفتــی این بار در برزیل


نویسنده: سامیه طهورنیان

به گزارش صبح ساحل،کارشناسان برزیلی اعلام کردند یک کشتی با پرچم یونان که حامل نفت خام ونزوئلا بوده است دچار نشت مواد نفتی شده است و طی دو ماه گذشته هزاران کیلومتر خط ساحلی را از بین برده است.


در پی این حادثه، پلیس برزیل به این مسئله ورود و اعلام کرده که به نظر می‌رسد نفتکش نفت خام را  در محدود 700 کیلومتری (420 مایل) از سواحل برزیل بین 28 تا 29 ژوئیه نفت‌ها را  تخلیه نموده است.نماینده عمومی برزیل نیز اعلام کرده است که این کشور به دنبال دریافت  خسارت این حادثه است چراکه 2500کیلومتر از سواحل گرمسیری را با یک لجن غلیظ نفتی آغشته شده است و به جوامع گردشگری و ماهیگیری در منطقه فقیرنشین شمال شرقی آسیب رسانده است.


دفتر دادستان کل برزیل اضافه کرده که ابعاد خسارت ناشی از این حادثه بسیاربزرگ و جبران ناپذیر خواهد بود.
پلیس برزیل در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرده که شواهد محکمی مبنی بر اینکه این ناخدا و خدمه کشتی این شرکت نتوانسته‌اند با مقامات این کشور درباره نشت نفت یا آزاد شدن نفت خام در اقیانوس اطلس ارتباط برقرار کنند به همین دلیل پلیس فدرال برزیل برای دسترسی به جزییات بیشتر و بررسی شرکت‌های مقصر در این حادثه از پلیس اینترپل درخواست کمک کرده نموده است.


پلیس اعلام کرد که داده‌های اقیانوس شناسی و منطقه جغرافیایی نشان می‌دهد که این کشتی یونانی پس از لنگر انداختن در ونزوئلا به سوی آبهای آزاد در این منطقه نیز حرکت کرده است .
 در واقع مقامات برزیلی معتقدند  منشا نفت آلوده کننده سواحل برزیل «احتمالاً از ونزوئلا» است از اواخر اوت تا پایان اکتبر، نفت در 9 ایالت و 94 شهر در ساحل دیده شده است، طبق گفته پلیس فدرال، تعداد زیادی از موجودات زنده را از بین برده  و سواحل را برای ماهیگیری و شنا بسته است.
برزیل تاکنون در حال تلاش برای پاکسازی نفت خام از دریا و ساحل است و تا به امروز 2000 تن لجن نفتی از سواحل خود جمع آوری کرده  است وفعالان محیط زیست در حال نجات پرندگان و لاک پشت های دریایی هستند .


از آنجا که نفت خام سنگین مانند بیشتر لکه‌های نفتی روی سطح اقیانوس شناور نمی ماند، مقامات اعلام نموده اند که روش‌های سنتی ردیابی آن و دور نگه داشتن آن از ساحل بی اثر بوده است.  اما آلودگی نفتی برزیل بعد از حادثه آتش سوزی جنگل های آمازون بسیار خبر ساز شده است  زیرا اقتصاد برزیل بسیار وابسته به سواحل  آن است و از طرفی مردم و مقامات محیط زیستی برزیل از این مسئله گلایه مند هستند که بیشتر جمع آوری زباله های نفتی با کمک خود مردم صورت گرفته است و نه نهاد های دولتی و بین المللی.
سالانه ۱۴۰۰۰ هزار حادثه نشت نفت در دنیا رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در ابعاد کوچک و قابل جمع‌آوری هستند اما برخی هم فاجعه بار و آسیب زننده هستند.


در سال ۱۹۸۹ تنگه یرنس ویلیام در آلاسکا شاهد نشت ۴۲ میلیون لیتر نفت خام توسط نفتکش اکسون والدز بود یا جنگ خلیج فارس باعث ریزش حجم زیادی از نفت و آلوده شدن این خلیج شد. در سال ۲۰۰۲ نفتکش پرستیژ که حامل ۸۵/۵ میلیون لیتر نفت خام بود، در نزدیکی سواحل اسپانیا غرق شد. اگر چه بیشتر محموله این نفتکش در تانکرها بود، با این حال ۵/۷ میلیون لیتر آن وارد آب گردد.


همچنین در هفته های گذشته نشت نفت از تاسیسات نفتی خارک، سواحل خلیج فارس را آلوده کرد و محدوده آلودگی به بیش از  سیصد کیلومتر رسید . همچنین گزارشاتی از سوی صیادان و جوامع محلی قشم در تاریخ بیست شهریور ماه در خصوص آلودگی ساحل به صورت گلوله‌های قیری که اصطلاحاً تاربال گفته می‌شود به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم گزارش شد.


آلوده شدن خاک به نفت خام ویا مشتقات آن میتواند سبب آسیب به محیط زیست شده، بطوریکه سبب از بین رفتن جمعیت میکروبی و گیاهی خاک شود.
انتشار نفت می‌تواند دارای پیامدهای گسترده ای در حوزه زیست محیطی و نیز حوزه‌های اقتصادی - اجتماعی باشد و باعث تغییرات در این سطوح گردد. زیستگاه‌های دریایی و ساحلی، گونه‌های حیات وحش، فعالیت‌های احیا و ترمیم کننده، صنایع محلی، ماهی گیری، توریسم و ورزشهای آبی از مراکز و بخشهای بسیار مهمی‌هستند که می‌توانند از پیامدهای مخاطره آمیز انتشار و آلودگی نفتی، متأثر شوند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها