محمود حسین پور خبر داد؛

راه اندازی انجمن اهدای عضو در هرمزگان



رئیس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی انجمن اهدای عضو در هرمزگان خبر داد.

به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری موج ، محمود حسین پور رئیس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، گفت: انجمن اهدای عضو در جهت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در استان و افزایش کمیت و کیفیت اعضای اهدا شده و همچنین حمایت از خانواده های اهداکننده عضو و توانبخشی آنان تلاش می کند.

محمود حسین پور افزود: یکی از اهداف بزرگ و ارزشمند انجمن اهدای عضو در هرمزگان این است، که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای ارزشمند خود را با خود به زیر خاک نبرد و هیچ انسان نیازمند پیوندی در لیست انتظار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست ندهد.

حسین پور ابراز کرد: این نشست که با حضور بزرگان و معتمدین دانشگاه علوم پزشکی و سایر ادارات و ارگانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان برگزار شد، حاضرین در خصوص مشارکت در راه اندازی انجمن مذکور اعلام آمادگی کردند، و مقرر شد، بر اساس چارت سازمانی، هیئت مدیره، مدیر عامل و سایر اعضای زیر مجموعه را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: یک شخص مرگ مغزی که شرایط اهدای عضو را داشته باشد، با اهدای یک تا هشت ارگان؛ یعنی دو ریه، دو کلیه، قلب، کبد، روده و لوزالمعده، می‌تواند یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد. به همه اینها باید اهدای یک تا ٥٣ نسج مثل تاندون‌ها، قرنیه، استخوان‌ها و ... را هم اضافه کرد. یعنی با اهدای این بخش هم یک تا ٥٣ نفر از معلولیت نجات پیدا می‌کنند.

رییس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از تصادفات در طول یک سال بیش از ۱۶ هزار نفر در کشور می باشد که از این تعداد بین ۵ تا ۸ هزار نفر مرگ مغزی می شوند، لذا تعداد قابل اهدا ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ نفر در کشور اهدای عضو می کنند؛ اظهار کرد: تعداد بیماران نیازمند به عضو و در صف انتظار دریافت اعضای پیوندی در کل کشور ۲۵ هزار نفر است، که متاسفانه به علت کمبود اعضای پیوندی و عدم رضایت برخی از خانواده های بیماران مرگ مغزی جهت اهدای عضو، روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از این بیماران نیازمند عضو از دنیا می روند؛ یعنی در طول یک سال بیش از ۳ هزار ۳۰۰ بیمار در انتظار پیوند فوت می کنند.

وی با اشاره به آمار مرگ مغزی در استان گفت: سالانه ۷۰ مرگ مغزی به علل مختلف از جمله تصادفات در هرمزگان اتفاق می افتد که از این تعداد می توان ۲۱۰ ارگان دریافت کرد و جان تعداد زیادی را نجات داد.

حسین پور خاطر نشان کرد: از ابتدای آبان تا اسفند ماه  ۱۳۹۷ تعداد ۸ مورد و از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱ مورد اهدای عضو در استان هرمزگان صورت گرفته است؛ که نسبت به متوسط کشوری در جایگاه مناسبی قرار داریم ولی تا جایگاه اصلی که تامین نیازهای بیماران به عضو پیوندی است، هنوز فاصله داریم.

امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و جلب رضایت خانواده ها در جهت نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در استان بتوانیم گامهای موثری برداریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها