دوبی اولین منطقه آزاد تجارت الکترونیکی در جهان


نویسنده: سامیه طهورنیان

دبی همواره در حال محکم کردن و مطرح کردن هر چه بیشتر خود در زمینه تکنولوژی‌های روز جهان است. شاید این روزها نام دوبی را در کنار بزرگترین شهرهایی که دارای کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک دنیا هستند را شنیده باشید اما در مورد شهر اینترنتی دوبی چه میدانید. شهری که به اولین منطقه آزاد تجارت الکترونیک جهان بدل شده است.


 شهر اینترنتی دبی به‌عنوان اولین منطقه آزاد خاص تجارت الکترونیکی در جهان شهرت یافته است که هدف اصلی‌اش تبدیل شدن به یک شهر هوشمند در خاورمیانه است و به تواند در کنار منطقه آزاد بودنش یک مرکز نوآوری نیز باشد.شهر اینترنتی دوبی در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. اکوسیستم اقتصادی دانش را برای تسهیل توسعه تجارت شرکت‌های فناوری اینترنت و ارتباطات (ICT) طراحی کرده است.


شهر اینترنتی دبی یا اینترنت شهر دبی که به اختصار (DIC) نوشته می‌شود در واقع یک منطقه آزاد برای فناوری اطلاعات است که در منطقه ساحلی جمیرا و در نزدیکی منطقه تجاری جبل علی (بندر جبل علی در سی‌وپنج کیلومتری جنوب غربی دبی واقع‌شده‌است)، توسط دولت دبی و به‌فرمان محمد بن راشد آل مکتوم به‌عنوان منطقه اقتصادی آزاد و همچنین پایگاهی استراتژیک برای شرکت‌هایی که در پی بازارهای نوظهور هستند، تأسیس‌شده است. چه چیزهایی در این شهر مستقر شده است ؟


در این شهر کوچک بیش از ۱۹۵ دفتر از شرکت‌های جهانی مانند Facebook ، LinkedIn ، Google ، Dell  Samsung، SAP، Microsoft، I ،و … استقرار یافته‌اند. شرکت های این منطقه دارای  بخش‌هایی مانند توسعه نرم‌افزار، خدمات تجاری، تجارت الکترونیکی، مشاوره و فروش و بازاریابی است.


 در این شهر همچنین چهار مجموعه ساختمانی با بیش از ‌۳۹۰۰ آپارتمان مسکونی وجود دارد. این شهر سعی کرده است که خدمات اینترنتی ارزان ارائه دهد و در اختیار پیمان کاران و شرکت‌ها شبکه‌های محلی و شبکه‌های وسیع و اینترنت‌های فوق سریع و با امنیت شبکه بالا قرار دهد.مساحت شهر اینترنتی دوبی از همان سالهای نخست رشد تساعدی داشت. در حال حاضر وسعت این مکان بیش از یک و نیم میلیون فوت است و در آن بیش از ۸۵۰ شرکت با بیش از ۱۰٬۰۰۰ کارمند وجود دارد. اما جالب است بدانید که قوانین دراین شهر تا حدودی با دیگر جاهای دوبی فرق می‌کند. در واقع برخلاف بسیاری از مناطق دولت امارات متحده عربی، دراین شهر شریک شهروند که  به منظور حامی  و کفیل سرمایه گذار است، موردنیاز نیست ویا اینکه مشمول تعرفه‌های گمرکی اعمال‌شده در امارات نمی‌شود. دولت امارات در این منطقه مالکیت 100 درصدی خارجی، اجاره 50 ساله زمین قابل تمدید و معافیت کلی از مالیات را اعطا کرده است که همین مسئله باعث جذب سرمایه گذارهای پایدار در این منطقه شده است.این شهر با میزبانی شرکت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، تبدیل به بزرگ‌ترین پارک تجاری برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شده است. یکی از ابعاد بزرگ معرفی شهر اینترنتی دوبی نمایشگاه تکنولوژی سالیانه در امارات است. نمایشگاه‌هایی چون جیتکس به معرفی هرچه بیشتر شهر اینترنتی دوبی کمک می‌کند تا شرکت‌های بزرگ آی تی و یا حتی شرکت‌های نوپا تمایل به فعالیت در این منطقه داشته باشند.


همچنین منطقه آزاد تجاری دبی سال گذشته (۲۰۱۸) از سوی مجله FDI وابسته به فایننشال تایمز، برای چهارمین سال پیایی به‌عنوان منطقه آزاد برگزیده در سطح جهان انتخاب شد. مناطق آزاد فرعی که مثل شهر اینترنتی دبی ساخت شده‌اند نیز جوایز زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.


منطقه آزاد شهر اینترنتی دبی، در سال ۲۰۱۱ جایزه مهم‌ترین مناطق آزاد جهان در آینده را به خود اختصاص داده بود که هرچند نمی‌توان گفت دریافت این جوایز صد در صد به خاطر موفقیت‌های این منطقه است چراکه به نظر می‌رسد منافع بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به مطرح‌شدن این مناطق وابسته است و عوامل مختلفی در انتخاب و دریافت جایزه و مطرح‌شدن در عرصه جهانی مؤثر هستند.


شهر اینترنتی دبی خیلی زود توانست با جلب اعتماد شرکت‌های بزرگ و فراهم آوردن شرایط و تسهیلات برای حضور مداوم شرکت‌ها مطرح شود.این شهر با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان زیرساخت‌های مورد نیاز برای گسترش فناوری و ارتباطات خاورمیانه را فراهم آورد و با معافیت ۵۰ ساله شرکت‌ها از مالیات، بازپرداخت کامل سود و دیگر شرایط و تسهیلات اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده است.


این شهر اینترنتی همین امروز نیز یکی از مقاصد پر طرفدار گردشگردی در دوبی می باشد که سالانه هزاران بازدید کننده دارد . حاکم این شیخ نشین قصد دارد با تکنولوژی دوبی را به عنوان شاد ترین شهر روی زمین معرفی کند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها