گفت‌وگو با فرماندار خمیر در زمینه عدم رسیدگی شیلات به صید غیرمجاز

یک شهرستان و کلی اداره بی‌‎متولی



به گزارش صبح ساحل،گلایه صیادان بومی از اوضاع نابه‌سامان صید در خمیر باعث شد تا به دنبال مرجعی برای پیدا کردن علت آن بگردم. مسلما مسئول مستقیم این مشکل اداره شیلات شهرستان خمیر است. هرچه تلاش کردم نتوانستم به رئیس اداره شیلات دسترسی پیدا کنم. پیگیری چندروزه من مدام با در بسته مواجه شد. نه مسئولی در اداره شیلات پیدا کردم، نه کسی جواب تلفن‌هایم را داد. این وضعیت باعث شد تا از فرماندار خمیر علت آن را جویا شوم.
چرا با صید غیرمجاز در خمیر برخورد نمی‌شود؟


  در بندر خمیر صید غیرمجاز یا همان صید با جل‌کش را نداریم. صید با قایق و قلاب انجام می‌شود. بعضی از شهرستان‌ها مجوز صید با موتور سنگین را دارند اما در خمیر اجازه این صید داده نمی‌شود. این روش صید تمام موجودات داخل دریا را جارو می‌کند و نسل ماهی را از بین می‌برد. شاید از شهرستان‌های مجاور برای این مدل صید به خمیر بیایند اما مردمان بومی این کار را نمی‌کنند. صیادان خمیر برای امرار معاش ماهی‌گیری می‌کنند نه تجارت.
درمورد صید بی‌رویه، اداره شیلات باید وارد عمل شود و با صیادانی که خارج فصل و به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده شهرستان خمیر می‌شوند، برخورد کند. یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی این است که هنوز بعضی از ادارات ما در خمیر به‌صورت نمایندگی اداره می‌شود.

 
اداره شیلات هم یکی از همین موارد است که در خمیر مستقلا فعالیت ندارد. خواهش ما این است که مدیران استانی نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز اداره شیلات خمیر را تامین کنند. تا این امر محقق نشود، دست ما برای رسیدگی خالی است. این خیلی جای ایراد دارد که شهرستانی مانند خمیر با یک موقعیت استراتژیک، خیلی از اداراتش به صورت نمایندگی اداره شود یا اصلا نماینده نداشته‌باشد. عدم حضور بعضی از نیروهای شهرستان باشد می‌شود که آن مجموعه ارتقا نکند.


  در شهرهای ساحل‌نشین بومیان معمولا صیاد هستند. روی درآمد صیادی هم نمی‌شود حساب کرد و لازم است تا امکاناتی در اختیار بومیان قرار دهیم تا در کنار صیادی بتوانند درآمد ثابتی داشته‌باشند. برنامه شما در این زمینه چیست؟
ما به پیروی از برنامه استاندار و تبعیت از سایر شهرستان‌های استان هرمزگان، پیگیر اشتغال‌زایی محلی هستیم. در تلاش هستیم تا مردمان بومی را به مهارت‌ها و امکاناتی مجهز کنیم تا بتوانند حداقل از منابع غنی و خدادادی شهر خمیر برای رفاه و بهبود معیشت‌شان بهره‌برداری کنند. در بخش آبزیان دریایی طرح ایجاد اراضی پرورش میگو و ماهی را داریم. در فراخوانی از شرکت‌های صنعتی کشاورزی دعوت کرده‌ایم تا زیرساخت‌های این اراضی را ایجاد کنند. با ایجاد این زیرساخت‌ها اولویت واگذاری با بومیان است.


  این‌که گاهی بومیان نمی‌توانند از ظرفیت‌های اقتصادی شهر به خوبی بهره‌مند شوند، به دلیل نبود پایگاهی است تا به آنان آموزش دهد. چه فعالیت‌هایی تاکنون برای تربیت نیروی متخصص در خمیر انجام شده‌است؟
در حوزه آموزش باید سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای استان وارد عمل شود. حتی طی مذاکراتی که با این سازمان داشتیم، به نقاطی برای جانمایی ساختمان آن هم رسیده‌ایم. قرار بود که ساختمان فنی‌و‌حرفه‌ای در زمینی که برای آن واگذار شده‌است، احداث شود. تجهیز و تامین امکانات این مرکز هم به عهده خود فنی‌و‌حرفه‌ای است اما متاسفانه هنوز محقق نشده‌است. تلاش می‌کنیم تا کلنگ این مجموعه هرچه زودی زده شود. اگر فعالیت فنی‌وحرفه‌ای عملا اتفاق بیفتد، به کاریابی بومیان کمک بسیاری می‌کند. موقعیت‌های شغلی کارخانه‌هایی مانند سیمان یا شرکت‌های صنایع گچ با نیروهای متخصص غیربومی پر می‌شود. دلیلش هم این است که ما در بحث آموزش کمتر ورود کردیم. امروز بیشتر جوانان شهر تحصیل‌کرده و باسواد هستند اما از نظر عملی نیاز به آموزش دارند تا بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی دخیل شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها