اوج محرومیت در قلب پایتخت تجارت و اقتصاد کشور

محله «سنگ کن غربی» فاقد امکانات اولیه شهری



به گزارش صبح ساحل،به نقل از خبرگزاری شبستان از بندرعباس، محله سنگ کن غربی در دل شهر بندرعباس و در کنار بهترین مناطق شهری قرار گرفته است، اما در این محله، فضای سبز، پارک، زمین ورزشی، نانوایی، مغازه میوه فروشی و ... وجود ندارد.

 

محله سنگ کن غربی تنها محله ای که همه کوچه هایش خاکی است و آسفالت نیز جایی در این محله ندارد و می توان گفت که تنها محله ای که هنوز کوچه های آن رنگ آسفالت به خود ندیده است.

 

در سنگ کن غربی کمترین وسیله بازی کودکان وجود ندارد، هم بازی و دوست کودکان خاک گرم محله است که آلودگی بسیار شدیدی به دلیل جاری بودن فاصلاب خانه ها  و وجود سگ های ولگرد و زباله های جامانده به خاطر عدم وجود سطل زباله ایجاد شده است.

 

یکی از بانوان ساکن در این محله می گوید: بچه های کوچک ما هر روز مریض می شوند، وقتی به پزشک مراجعه می کنیم دلیل بیماری بچه ها را بازی با خاک های آلوده می داند.

 

خوری که از سنگ کن را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده، دیوار چینی نشده است

 

محله سنگ کن غربی، تنها محله در شهر بندرعباس است که خوری که از این آن گذر می کند، هنوز دیوار چینی نشده است و هر ساله با فصل بارندگی و طغیان آن، خانه اهالی این محله زیرآب می رود.

 

 

« علی حسن زاده » از ساکنان محله سنگ کن می گوید: پس از بارندگی اخیر انبار مغازه اش را آب گرفته است .

 

به گفته وی؛ خور لایروبی و دیوار چینی نشده است و آب خور در مغازه ها و خانه ها جاری می شود.

 

خط اصلی فاضلاب گلشهر از محله سنگ کن عبور کرده، اما ساکنان این محله فاضلاب شهری ندارند

 

تنها محله ای که خط اصلی فاضلاب ساکنان بالاشهر گلشهر، بهشت بندر، کوی نواب صفوی، دامایی و کوی غفرانیه از وسط این محله می گذرد و فصل بارندگی و بالا آمدن فاضلاب از دریچه ها مهمان ناخوانده این اهالی است. درصورتی که خود محله فاضلاب کشی نشده است.

 

کوچه های این محله همچنان خاکی است، کودکان این محله هم در همین کوچه های خاکی که بعضا چاه فاضلاب نیز در آن قرار دارد، مشغول بازی هستند.

 

« سید علی موسوی » یکی دیگر از ساکنان محله نیز می گوید: سال 70 حدود 400 هزار تومان برای شبکه فاضلاب پرداخت کردم اما از شبکه فاضلاب در محله ما خبری نشد و تنها خط اصلی شبکه فاضلاب برای ساکنین بالا شهر از اینجا عبور کرد.

وی می افزاید: مسئولان اصلا به محله ما سر نمی زنند و درصورتی که بالا شهر و پایین شهر فرقی نمی کند و ما هم شهروند هستیم و نیاز به حمایت مسئولان داریم.

 

آلودگی زیست محیطی در سنگ کن غربی بیداد می کند

 

فاضلاب، بوی تعفن خور، بازی سگ های ولگرد و موش و انواع جانوران موذی در خور و اطراف آن و هجوم این جانوران به خانه ها معضل دیگری است که اهالی این محله با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

خوری که از وسط این محله عبور می کند در بسیاری از نقاط فاقد پل بوده و مردم مجبورند در طول شبانه روز برای انجام امورات خود بارها از میان آن عبور کنند و این موضوع سلامت آنان را به خطر می اندازد.

 

محل زندگی بسیاری از خانواده ها دقیقا همجوار با این خور است که علاوه بر بوی بد و غیر قابل تحمل، برای کودکان که در ارتباط مستقیم با آن قرار دارند، نیز مخاطره آمیز است.

 

خانه های محله سنگ کن غربی سند ندارند

 

« حسن زاده » ازاهالی محله می گوید: همان گونه که در بیشتر محله های قدیمی بندرعباس سند ندارند، هیچ کدام از خانه ها در محله سنگ کن غربی هم سند ندارند و بارها برای دریافت سند به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده ایم اما می گوند سند زمین محله مربوط به اسم شخصی به نام شریف است.

 

 

حسن زاده می افزاید: از بررسی سند آقای شریف کاملا متوجه می شوید که سند و پلاک های جعلی است زیرا در سند قید شده از اتوبان بندرعباس- سیرجان تا ساحل بندرعباس ، درصورتی که اتوبان 70 سال پیش اصلا وجود نداشته است.

 

وی می گوید: به گفته شهرداری این اراضی به آقای شریف و چند نفر دیگر تعلق دارد و ما نمی توانیم خدمات شهری را در این محله پیاده کنیم، در صورتی که این سندها جعلی است و در اداره ثبت اسناد یک پرونده از این سندها و با این پلاک ها دیده نشده است.

 

 

حسن زاده از مسئولان می خواهد قاطعانه با زمین خواران برخورد کنند و در واگذاری اسناد ملکی به مردم تلاش بیشتری کنند تا حق اهالی و ساکنان محلات ساحلی بندرعباس ضایع نشود.

 

هرمزگان جز پنج استان برتر از نظر صادرات و واردات و تجارت خارجی است، اما در عین حال و براساس گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در رتبه چهارم فقر مطلق قرار دارد و از این رو نیاز است که مسئولان استانی و به ویژه نمایندگان مجلس و رسانه در جهت مطالبه گری و احقاق حق مردمان نجیب، صبور و ولایت مدار و انقلابی این استان به ویژه محلات بافت قدیمی شهر بندرعباس تلاش بیشتری داشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها