بررسی طرح اقدام ملی مسکن


نویسنده: مصطفی دولخانی

وزارت راه وشهرسازی جدید ترین طرح خود را بنام طرح اقدام ملی مسکن کلید زد.
اما در کشور ما بر خلاف این انتظارات شاهد بهبود قطره چکانی شرایط این تسهیلات بوده ایم که به گفته ی صاحب نظران کفایت نمی کند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن رونمایی از این طرح اعلام کرد در
مرحله ی اول 10 استان مشمول این طرح هستند که به تدریج تمامی استان ها تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت. بنابر اعلام رسانه ها: طرح تازه‌استارت خورده ی ساخت واحدهای مسکونی دولتی در قالب طرح اقدام ملی مسکن نشان می‌دهد از روز شنبه پیش‌ثبت‌نام این واحدها در سامانه‌ای که به منظور ثبت‌نام و شناسایی متقاضیان طراحی و راه‌اندازی شده آغاز شده است اما فرآیند ثبت‌نام و بارگذاری مدارک متقاضیان از صبح امروز سه شنبه شروع خواهد شد. از روز شنبه در این مرحله از طرح خانه‌سازی متقاضیان واحدهای مسکونی با مراجعه به سامانه آباد (سامانه ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن به نشانی https://tem.mrud.ir) قادر به اطلاع از شرایط و ضوابط مورد نیاز برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان واگذاری این واحدها شده اند؛ اما از امروزسه‌شنبه ثبت‌نام به‌صورت رسمی آغاز می‌شود ومتقاضیان می‌توانند مدارک مورد نیاز جهت ثبت تقاضای دریافت این واحدها را در سامانه بارگذاری کنند و به گفته ی محمود زاده معاون وزیر هزینه ی ساخت هر متر مربع آن بین 2 دو تا 3 میلیون است که وام اختصاص یافته به آن بین 70 تا100 میلیون تومان است و آورده ی نقدی متقاضیان مابه التفاوت وام و هزینه ی ساخت آن است.
۸ شرط دریافت مسکن ملی
سایت ثبت نام طرح ملی اقدام مسکن شروط دریافت مسکن ملی را اعلام کرد که بر این اساس متقاضیان باید دارای حداقل ۳۵ سال سن باشند و چک برگشتی و تسهیلات معوقه نداشته باشند.
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. وفق مفاد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوطه به آن، شرایط و مشخصات طرح عبارتند از:
۱- متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ به بعد) بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).
۲- متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار.
۳- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن
۴-‌ دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
• در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است.
۵- نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)
۶- توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)
۷- امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.
۸- توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی
این در حالیست که سهمیه شهرهای اعلامی پس از تکمیل ظرفیت بسته خواهد شد.
بر این اساس از روز سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه ثبت نام طرح ملی اقدام مسکن آغاز می‌شود.
استان هرمزگان در تعلیق این طرح؟
در حالی که در مرحله ی اول استان هرمزگان جایی در میان این 10 استان ندارد اما بنابر گفته مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان : سهم این استان در مرحله ی نخست هفت هزار واحد است که این واحد هارا در دو سال آینده ساخته خواهد شد که ساخت سه هزار واحد در بافت فرسوده و سه هزار ۵۰۰ واحد در دیگر بافت‌ها مد نظر قرار دارد همچنین ۳۰۰ واحد نیز در شهر جدیدعلوی ساخته خواهد شد.او عنوان کرد: اعتبارمورد نیاز برای ساخت حدود ۷هزار واحد مسکونی جدید در استان ۱۹۴۶میلیارد تومان است که حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان از این اعتبار از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین
 می شود.

 
آیا مسکن مهر جدیدی در راه است ؟


محمد اسلامی وزیر فعلی بر خلاف وزیر سابق عباس آخوندی اعتقاد به مسکن دولتی دارد.
این اقدام او که البته در برخی شرایط بی‌شباهت به طرح مسکن مهر محمود احمدی‌نژاد نیست، در تلاش است تا در شرایط بحرانی قیمت مسکن، افرادی را که در خرید یک سرپناه به زیر خط فقر سوق داده شده‌اند، خانه‌دار کند اما بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان این طرح ، بدیل گرانتر شده ی مسکن مهر است که هنوز خاطره ی تلخ آن به لحاظ کیفیت پایین ساخت آن و جانمایی نامناسبش فراموش نشده و بار سنگین تبعات تورمی ناشی از سیاست های غلط اقتصادی منبعث از آن بر دوش جامعه سنگینی دارد و اتمام آن به دولت سیزدهم خواهد کشید .همچنین به قول همین وزیر فعلی هنوز 100 هزار واحد آن بی متقاضی مانده که به گفته ی کارشناسان اتلاف منابع هنگفتی است. اما آنگونه که محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر  راه و شهرسازی گفته، طرح اقدام ملی مسکن تا حدودی برای اقشار متوسط جامعه تنظیم شده و قرار نیست از یارانه دولتی برای آن استفاده شود به نوعی اعلام کرد که دیگر دهک های یک، دو و سه جامعه چشم انتظار خانه دار شدن از قبال این طرح جدید نباشند.


طرح ملی مسکن خوب است اما معایب کوچکی دارد


ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که چه معایب و مزایایی در طرح ملی مسکن دیده می شود گفت:طرح ملی مسکن مشابه طرح مسکن مهر است و تا حدودی از آن الهام گرفته اما چند تفاوت میان این دو طرح وجود دارد. نایب رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد:اما اشکالی که به نظر می رسد طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد این است که اگر متقاضیان دهک های متوسط جامعه از وام 100 میلیون تومانی این طرح استفاده کنند باید ماهانه یک و نیم میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که به نظر می رسد این بازپرداخت از عهده این اقشار که عمدتا حقوق بگیر هستند خارج باشد. وی افزود:تسهیلاتی که در طرح مسکن مهر به شهرهای مختلف داده می شد با نرخ های 4 ،9 و 12 درصد بود اما تسهیلاتی که در طرح ملی مسکن قرار است پرداخت شود نرخ سود 18 درصدی دارد حال به نظر می رسد بازپرداخت اقساط با این نرخ سود از عهده متقاضیان خارج باشد.پیشنهادی که به دولت ارائه کرده ایم این است که دولت مدت زمان بازپرداخت اقساط را از 12 سال به 15 سال و یا 20 سال افزایش دهد تا بازپرداخت اقساط در توان متقاضیان باشد.
رهبر خاطر نشان کرد:اما مزیتی که طرح اقدام ملی مسکن دارد این است که همانند مسکن مهر شرایط واگذاری زمین 99 ساله را دارد و فروش زمین به قیمت روز انجام می شود.
رهبر ادامه داد:به هر حال یکی دیگر از مزایای طرح اقدام ملی مسکن این است که ساخت 400 هزار مسکن با یک حرکت بلندپروازانه همراه نبوده است و اگر در طی دو سال آینده این تعداد واحد مسکونی به اتمام برسد می توان این طرح را با برطرف کردن معایب ادامه داد. وی تصریح کرد:البته بهترین کار این است که این طرح به تصویب مجلس هم برسد و قانون شود تا دولت های بعدی و حتی بانک ها بعد از اتمام دولت دوازدهم آنرا انجام دهند و از اجرای آن شانه خالی نکنند. امید است با آسیب شناسی و عبرت آموزی از معایب طرح های گذشته مثل طرح زمین شهری ، اجاره به شرط تملیک، همین مسکن مهر و مسکن اجتماعی راهی مناسب برای خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه یافته شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها