آیونز برای برقراری امنیت فعالیت می‌کند و اهداف سیاسی ندارد



به گزارش صبح ساحل،به نقل از ایسنا،امیر دریادار دوم محمدرضا عزیزی در نشستی خبری اظهار کرد: آیونز مخفف اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است، اقیانوس هند که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقیانوس‌های جهان است و حجم زیادی از تجارت جهان در آن اتفاق می‌افتد و حدود ۳۰ کشور در حاشیه این اقیانوس وجود دارد.

وی افزود: این اجلاس در پی مسائل امنیتی که در سطح این اقیانوس ایجاد شد به پیشنهاد نیروی دریایی هند در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، هدف از ایجاد این تشکل برقراری و ایجاد تعامل، همکاری و هم‌افزایی کشورهای حاشیه این اقیانوس بوده است.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) عنوان کرد: ارتقا امنیت دریایی، رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی دریایی، اقدامات بشردوستانه، مقابله با بلایای طبیعی و به اشتراک‌گذاری اطاعات بین نیروهای دریایی حوزه اقیانوس هند از اهداف مهم این تشکل است.

امیر دریادار دوم عزیزی بیان کرد: این تشکل کاملاً داوطلبانه است و تعهد خاصی را برای کشوری ایجاد نمی‌کند اما منشوری دارد که همه اعضا این منشور را پذیرفته و به‌صورت رسمی آن را امضا کرده‌اند که البته تعهد اجرایی خاصی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ کشور رسمی عضو رسمی آیونز و ۸ کشور نیز به‌عنوان ناظر در این تشک فعالیت دارند، کشورهای ناظر بر این تشکل شامل آلمان، روسیه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و ماداگاسکار است.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) تصریح کرد: در بین ۲۴ کشور دو کشور فرانسه و انگلستان عضو آیونز هستند چراکه قطعه کوچکی خاک در اقیانوس هند دارند، فرانسه جزیره‌ای در نزدیکی آفریقا به نام ریونیون دارد و انگلستان مجموعه جزایری به نام بیوت دارد.

امیر دریادار دوم عزیزی اضافه کرد: برای هر دوره رئیسی اجلاس را اداره می‌کند، در  اولین دوره هندوستان مسئولیت اجلاس را به عهده گرفت، ریاست هر دو سال تعویض می‌شود.

وی بیان کرد: به ترتیب هندوستان در سال ۲۰۰۸، امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰، آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۲، استرالیا در سال ۲۰۱۴، بنگلادش در سال ۲۰۱۶ و ایران در سال ۲۰۱۸ ریاست این اجلاس را هرکدام به مدت دو سال به عهده گرفتند.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) اظهار کرد: قرار است با توجه به انتخاب صورت گرفته کشور فرانسه به‌واسطه آن جزیره کوچک داوطلب ریاست اجلاس شده که ما در سال ۲۰۲۰ ریاست آیونز را تحویل کشور فرانسه خواهیم داد.

امیر دریادار دوم عزیزی گفت: در دوره اول در سال ۲۰۰۸ جمهوری اسلامی از این اجلاس خبر نداشت، در سال ۲۰۱۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ابوظبی شرکت کرد و طرح اینکه عضو رسمی شویم و ریاست اجلاس را در مقطعی به عهده بگیریم و از قبل آن به برخی خواسته‌های خود نائل شویم بنیانش گذاشته شد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد میزبانی و اجرای دوره‌های بعدی را مطرح کردیم که در سال ۲۰۱۴ میزبانی ایران برای سال ۲۰۱۸ تصویب شد.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) افزود: این اجلاس سه کارگروه اصلی شامل کارگروه امنیت دریایی، کارگروه کمک‌های بشردوستانه و مقابله با بلایای طبیعی و کارگروه تبادل اطلاعات است که مهم‌ترین کارگروه، امنیت دریایی است.

امیر دریادار دوم عزیزی عنوان کرد: ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ ریاست اجلاس را به عهده گرفتیم موفق شدیم در اقدامی جسورانه و هوشمندانه ریاست کارگروه امنیت دریایی را نیز به عهده بگیریم، در کنفرانس تهران انگلستان می‌خواست برای ریاست کارگروه امنیت دریایی اقدام کند که ما با بهانه‌هایی توانستیم مقابل این کشور عمل کنیم.

وی تصریح کرد: کارگروه امنیت دریایی تاکنون اقدام مثبت و عمل‌گرایانه‌ای صورت نداده بود و از زمانی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ریاست این کارگروه را به عهده گرفت اقدامات مثبتی آغاز کردیم، ما جلسه کارگروه را در بهمن‌ماه ۹۷ در شهر بندرعباس اجرا کردیم و یکی از مصوبات مهمی که به آن دست پیدا کردیم برگزاری یک رزمایش دریایی بود.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) اضافه کرد: کشورهای عضو را برای اجرای این رزمایش دریایی راضی کردیم، سناریوی اجرای رزمایش را در قالب مقابله با دزدی دریایی طراحی و ارائه کردیم، جلسه مربوطه اول را در خرداد ۹۸ و جلسه دوم را امروز (۲۱ آبان ماه ۹۸) در بندرعباس برگزار کردیم.

امیر دریادار دوم عزیزی بیان کرد: بزرگ‌ترین اجلاس جمهوری اسلامی که اجلاسی بزرگ و عظیم و بی‌نظیر بود را پس از سال‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار کردیم که حدود ۳۱ کشور شامل اکثریت مجموعه آیونز برگزار کردیم و مورد تحسین کلیه این کشورها قرار گرفتیم.

     

   

وی اظهار کرد: این اجلاس اهداف سیاسی ندارد و برای برقراری امنیت فعالیت می‌کند، هرچند تاکنون همه این اهداف در حد شعار بوده و این جمهوری اسلامی ایران بوده که اهداف را به سمتی عمل‌گرایانه هدایت کند.

دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) تصریح کرد: امیدواریم رزمایش دریایی آیونز که برای اولین بار اجرا می‌شود به نام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عملکردی مثبت و عمل‌گرایانه ثبت شود.

امیر دریادار دوم عزیزی بیان کرد: از ۱۵ کشوری که در رزمایش دریایی آیونز نقش دارند ۱۱ کشور در کنفرانس امروز شرکت کردند که آمار خوبی است و مهم‌ترین دستاورد آن تثبیت سناریو، تاریخ و جزئیات برنامه برگزاری رزمایش بود.

امیر دریادار دوم عزیزی عنوان کرد: لازم به ذکر است کشور استرالیا رئیس کارگروه به اشتراک‌گذاری اطلاعات و هندوستان رئیس کارگروه اقدامات بشردوستانه و مقابله با بلایای طبیعی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها