مدیران، هنر ستیز نباشند



به گزارش صبح ساحل ، شوایک روایت فردی بسیار ساده و صادق است که در بحران بین سیاست و دین قرار گرفته است و خود بی‌خبر ازاین بحران است اما مسیر خودرا ادامه میدهد.ایده کارگردانی این اثر با نگاهی به تابلو شام آخر اثر لئوناردو داوینچی، نقاش ایتالیایی گرفته شده است. امید رفه، سمیه عشایری نژاد، جواد انصاری، کوروش سلمانی دهبارز، علی طوسی، محمد حمزوی و آرمین خودستان به بازی در این نمایش پرداختند.
رضا آزاد دریایی گفت: زمان این نمایشنامه به جنگ جهانی اول برمیگردد و شوایک یک شخص بسیار ساده و نه احمق است و با همه روراست است و در جدل بین دین و سیاست قرارگرفته و قصد دارد مسیر خودرا انتخاب کند.این نمایش نگاهی به استثمار انسان ها دارد.


وی در خصوص ارتباط این نمایش با تابلو شام آخر تصریح کرد: در تابلوی شام آخر ما شاهد دین، بی دینی، تزویر،ریا.شک سیاست،انکار خیانت و بزدلی بودیم،مردسالاری زن ستیزی هستیم و میز شام آخر برای من تداعی کننده‌ی زمینی است که روی آن مثلن در صلح و صفا همراه با ریا زندگی میکنیم و شام را باهم میل می کنیم و صبح روز بعد قطعا درصدد ازبین بردن یکدیگر هستیم. شوایک در این جمعیت نماد یک شخص ساده و پاک که در استثمار به سر می برد.کارگردان نمایش شوایک ضمن اشاره به موانع کار تئاتر در هرمزگان توضیح داد: دلایلی که باعث می شود گروه های تئاتر در هرمزگان به نتایج دلخواه خود نرسند، شرایط سخت افزاری و وضعیت مالی است،مثلت خیلی از گروه‌های تئاتر برای تمرین نمایش از داشتن مکان تمرین عاجز هستند.
وی در ادامه اظهار کرد:انجمن نمایش با تمام تلاش‌های چند سال اخیرش با مدیریت حسین کریمی تمام توان خود را در ساماندهی گروه‌ها به کار برده اما بازهم جواب گوی گروه‌ها نمی تواند باشد به نظر من باید شرایطی ایجاد شود که همه‌ گروه‌های تئاتر بتوانند از سالن های بزرگ شهر از قبیل ارگان های دولتی و خصوصی استفاده کنند.


رضا آزاد دریایی با اشاره به اینکه،هرچند این سالن‌ها غیر استاندارد است اما شرایطی برای گروه ایجاد می شود که این دغدغه از بین برود گفت:خود من قبل از انتخاب متن به دنبال مکان تمرین هستم و وقتی فراهم شد گروهم را فرا می‌خوانم خب این یعنی از دست دادن شرایط مناسب اجرا.
وی بیان کرد: مسئله‌ی دیگر هزینه‌های تئاتر است که مرکز هنرهای نمایشی کشور هیچ تدبیری برای استان‌ها ندارد اکنون اقتصاد وضعیت مستقیمی با خلاقیت دارد.به جرات می توانم بگویم اگر شرایط مالی مناسب برای گروه های تاتری هموار نشود به مرور خلاقیت به سطح می آید.


این کارگردان گفت:من بارها گفته‌ام همانطور که هر اداره و ارگانی یک تیم فوتبال در اختیار دارد، هراداره و ارگان می‌تواند یک گروه تئاتر داشته باشد.با حمایت از این گروه می توان به راحتی وارد فستیوال های مختلف داخلی و خارجی شد. برای بنده شرایطی فراهم شده بود که به همراه گروهم در تهران به مدت یک ماه به اجرای عمومی بپردازم اما به خاطر هزینه های مختلف مالی انصراف دادیم در صورتی که ارگان های مختلف میتوانند حامی تئاتر استان باشند چرا که حمایت به نفع ارگان ها خواهد بود.


رضا آزاد دریایی افزود:می توان به جای هزینه‌ی جشن‌های مثلا فرهنگی مثلا هنری که آخرش به سخنرانی و پذیرایی ختم میشود، هزینه ها را به هنر تزریق کرد. بارها به ارگان های مختلف  این پیشنهاد را داده ام اما وقتی مدیر یکی از بزرگترین ارگان ها درجواب میگوید تئاتر به چه دردمان میخورد فقط باید به حال جامعه گریه کرد.


وی با بیان اینکه تئاتر کارخانه انسان‌سازی است ادامه داد: در پانزده سال اخیر هرمزگان به یکی از پایه های تئاتر کشور تبدیل شده است. اجازه ندهیم که تئاتر این هنر انسان ساز ازبین برود. رضا آزاد دریایی کارگردان تاتر شوایک در پایان گفت:مردم استان ما هنردوست هستند اما متاسفانه بعضی از مدیران ما هنر ستیز هستند،به داد تاتر برسیم تا تاتر روزی به دادمان برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها