عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان:

اعتقاد متقابل ضامن کاهش تنش میان مدیران و خبرنگاران است



عضو عیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان گفت: اعتقاد متقابل ضامن تنش میان مدیران و خبرنگاران است.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از خبرگزاری مهر غلامعباس شمس الدینی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری  در واکنش به اتفاقات اخیر و واکاوی دلیل رفتارهای ناشایست میان خبرنگاران و مدیران با اشاره به چرایی اختلافات مدیران و خبرنگاران بیان داشت: شبیه موضوعی که در میناب بین خبرنگار صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس و شهردار پیش آمده ،مسبوق به سابقه است و موارد دیگری مشابه این مسئله را در جای جای ایران و البته هرمزگان شاهد بودیم که از دو زاویه به آن نگریست.
وی عنوان کرد: از یک سو برخی مدیران تصور می کنند نقد مجموعه تحت مدیریتشان به معنای ورود به منطقه ممنوعه است. لذا انگار بر آنان فرض است که مقابل هر نقدی ایستادگی کنند غافل از اینکه هر مجموعه ای که دیوار بتنی اطلاعاتی ایجاد کرد در آن مجموعه رانت، فساد، سوء مدیریت و مشکلات دیگر بروز می یابد. لذا هر مجموعه ای شفاف تر عمل کند مطمئن باشید اشکالات مدیریتی کمتری خواهد داشت.
شمس الدینی اظهارداشت: از طرف دیگر ما اهالی رسانه هم به اصول مصاحبه و گفتگو کمتر توجه می کنیم .طبعا در انجام مصاحبه باید طرز رفتار صحبت کننده ،سنجش فضا و موقعیت شناسی ،خصوصیات مصاحبه شونده و موارد دیگر مورد توجه مصاحبه کننده قرار گیرد که متاسفانه گاهی از آنها غفلت می شود.
به گفته وی، یک نکته مهم دیگر پایین بودن آستانه تحمل برخی مدیران در مواجهه با مطالبه گری خبرنگاران است .که به نظر می رسد متاثر از فضای جامعه می باشد .انکار تحمل عمومی کاهش یافته و روزها به وفور شاهد بحث و جدل ها در سطح جامعه هستیم .که می طلبد این مسایل بانگاه جامعه شناسانه مورد بررسی قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اتفاقات مشابه گذشته برخورد مدیران با اهالی رسانه خاطرنشان کرد: دکتر داوود زارعیان در کتاب شناخت  افکار عمومی به باور مردم در خصوص اثر گذاری رسانه ها اشاره دارد  و می نویسد باور عموم اینست که رسانه ها عامل اصلی شکل دهی افکار عمومی هستند. البته در این زمینه نظریات مختلفی مطرح هست.اما برآیند همه این نظریات بر تاثیر رسانه در تشکیل افکار عمومی و هدایت آن صحه می گذارد.
وی ابرازداشت: متاسفانه برخی مدیران یا نمی خواهند یا نمی دانند که هرگونه برخورد آنان با صاحبان قلم و ارباب جراید و رسانه ها می تواند فضای عمومی را علیه وی برانگیزاند .در واقع در اکثر اتفاقاتی که در سالیان اخیر در هرمزگان و نقاط دیگر اتفاق افتاده ،با ارزیابی نتایج موارد می توان دریافت که بازنده اصلی در نزد مردم مدیران برخورد کننده بودند نه خبرنگار .
شمس الدینی تصریح کرد: به هرحال خبرنگاران رهبران فکری جامعه هستند و آنها هستند که می توانند فضای عمومی را به نفع خود تغییر دهند .
به گفته وی، در سوی مقابل در بیشتر نظامات ،رسانه ها میثاق اخلاق حرفه ای را به عنوان مانیفست مقابل خود دارند که در آن پای بندی اصحاب رسانه به اصول اجتماعی وملی،محتوای رسانه ،رفتار رسانه ای و رفتار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد و در کشور ما هم برخی رسانه ها متعهد به آن هستند .اما اکثرا  میثاق اخلاق حرفه ای را ملاک عمل قرار نمیدهند.لذا  شاهد اتفاقاتی هستیم که وقتی به دقت آنها را بررسی می کنیم خلاء آن کاملا مشهود است.
سردبیر نشریه سفیر جنوب با تاکید بر لزوم تعامل حاکمیت با رسانه ها یاد آور شد :باید پذیرفت که انقلاب ارتباطات  تاثیر شگرفی بر همه عرصه های اجتماعی داشته و دارد .رسانه ها بی تعارف می توانند بر حیات سیاسی ،فرهنگی مسلط هستند .در واقع تمام اطلاعات ،بجز آنهایی که مردم مستقیما آن را تجربه می کنند از طریق همین رسانه ها حاصل می شود .این رسانه ها هستند که می توانند مدل های ارزشی و رفتاری قوی را در جامعه خلق کنند ،لذا مدیران باید به این قدرت باور و ایمان داشته باشند .ببینید بازتاب خبر فوت دو دانش آموز بشاگردی در حادثه واژگونی وانت سرویس مرزها را در نوردید .یا همین اتفاقی که در میناب حادث شد به صدر خبر رسانه های جمعی داخلی تبدیل و حتی رسانه های خارجی هم به آن پرداختند.
وی اظهارداشت: سواد رسانه ای تنها خواندن ،نوشتن ، دیدن و شنیدن نیست ،بلکه به معنای قدرت درک نحوه کار رسانه ها،معنی سازی در آنها وچگونگی سازماندهی استفاده از آنهاست .
مشکل عمده ساده انگاری مدیران در مواجهه با رسانه هاست که باید متولیان امر ،استانداری،فرمانداری ها و بطور اعم همه نهادهای حاکمیتی و مدیریتی بحث آموزش مدیران را به جد دنبال کنند .
شمس الدینی در پایان در خصوص چگونگی جلوگیری از تکرار این اتفاقات گفت :این اتفاقات تاثیر ناخوشایندی را بر افکار عمومی می گذارد .اذهان را نسبت به عملکردها مخدوش می کند ،حتی به شأن و منزلت خبرنگار و رسانه هم آسیب وارد می کند .لذا بر اساس تجربه قریب به سه دهه فعالیت در این عرصه  معتقدم باید فرآیند اصلاحی در روابط مدیران با رسانه ها دنبال شود.بحث آموزش در حوزه های مدیریتی و رسانه و نحوه تعامل آنها با یکدیگر به جد دنبال شود.
وی افزود: اگر حدود و ثغور در روابط متقابل رعایت شود ،کمتر شاهد تنش خواهیم بود .اگر آستانه تحمل مدیران تقویت شود و ما اهالی رسانه بر قواعد حرفه ای خود مسلط باشیم ،از همه مهمتر اعتماد متقابل ایجاد شود می توان به اصلاح وضع موجود امیدوار بود .
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها