نهنگ؛ لنج قشمی را دچار سانحه کرد



به گزارش صبح ساحل،به نقل ازخبرگزاری تسنیم از قشم،‌ یک فروند شناور تجاری از مبدا دبی به مقصد بندر بهمن قشم در 25 مایلی جزیره قشم و پنج مایلی جزیره هنگام در مسیر با نهنگ (کولی کر) برخورد کرده و دچار نقص فنی و شکستگی در ناحیه موتور شده که باعث نفوذ سریع آب به داخل لنج شده است.

سید یعقوب دریانورد مدیر عامل تعاونی لنج داران پیما خلیج فارس در همین راستا گفت: آسیب به بدنه این لنج که حاوی بار بازرگانان قشمی بوده به حدی گزارش شد که گویا پمپ‌های تخلیه آب، قادر به تخلیه آب ورودی به کف شناور نبوده است.

وی ادامه داد: اما با اقدام به موقع فرمانداری، کشتی ناجی اداره بنادر و دریانوردی، آتش‌نشانی، سازمان امنیت و دریانوردی، نیروی دریایی سپاه، گمرک سازمان منطقه آزاد قشم و لنج‌داران قشم، 9 عدد پمپ آب کمکی همراه با دیگر مایحتاج به کمک یدک‌کش ارسال شده که این عملیات از ساعت 00:00 بامداد آغاز و سرانجام شناور حادثه دیده  امروز ساعت 9:30 صبح وارد اسکله بهمن قشم و عملیات پهلوگیری و تخلیه بار آن به صورت اضطراری انجام گرفته است.

کوسه‌نهنگ یا وال کوسه یا کوسه کولی کر گونه‌ای از کوسه است که از حیوانات کوچک دریایی مانند پلانکتون‌ها تغذیه می‌کند و به علت جثه بزرگش به کوسه‌نهنگ شهرت یافته‌ است و یکی از ده‌ها نوع کوسه‌ای است که به انسان‌ها حمله نمی‌کند.

کوسه‌نهنگ با نام علمی (Rhincodon typus) از بزرگ‌ترین ماهیان دنیا به شمار می‌روند که طول آن‌ها تا 18 متر هم می‌رسد. دهان آن‌ها انتهایی است. خارهای آبششی بسیار بلند و پلانکتون‌خوار هستند، دندان‌های آن‌ها کوتاه و کند بوده و درنده نیستند و پلاژیکند و پلک سوم هم ندارند. کرکوسه سست و تنبل و آرام است (شنای کندی دارد) و اجازه می‌دهد که کشتی‌ها کاملاً به آن نزدیک شوند به همین خاطر به آن کوسه‌کر می‌گویند. این گونه در معرض خطر انقراض معمولاً نسبت به محیط اطراف خود و حتی صدای موتور لنج‌ها بی‌تفاوت است.

این کوسه غذای خود را از طریق فیلتر کردن آب به‌دست می‌آورد و معمولاً از پلانکتون‌های جانوری تغذیه می‌کند. دلیل اینکه به آن‌ها وال کوسه گفته می‌شود، این است که رژیم غذایی آن‌ها مانند وال‌هاست و از پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند.

کوسه‌نهنگ‌ها را می‌توان به راحتی از طرح متفاوت روی بدن‌شان تشخیص داد که البته این الگوی خال‌دار در افراد مختلف با یکدیگر فرق دارد.

زیستگاه اصلی کوسه‌نهنگ آب‌های نواحی حاره و زیرحاره است. این نوع کوسه در سواحل اسکاتلند و فیلیپین به وفور وجود دارند و در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس‌های هند و اطلس و قسمتی از اقیانوس آرام نیز یافت می‌شوند.

کوسه‌نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج فارس است تا امروز نزدیک به 30 گونه مختلف از کوسه‌ها در آب‌های خلیج‌فارس شناسایی شده که وضعیت ظاهری آن‌ها نیز اغلب با یکدیگر بسیار متفاوت است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها