با حضور مسئولان استانی و کشوری در بندرعباس برگزار شد

جشن نفس میزبان 25 خانواده ایثارگـر



به گزارش صبح ساحل،جشن نفس است وجشن زندگی،جشن لبخند است وجشن بخشش و فداکاری .بخششی که نشان از بزرگی روح دارد روحی در ناملایمات زندگی، لبخند را به دیگری اهدا می کند. ماجرای اهدای عضو، ماجرای عاشقی است.سرگذشت خانواده های ایثارگری است که با گذشتن از اعضای کالبد عزیزانشان، ناامیدی مطلق هموطن نیازمند به عضو  را به لحظاتی سرشار از امید وسرزندگی  تبدیل می کنند .


این انسانها کم نیستند انسان هایی که وقتی در کنار هم قرار می گیرند بی شمار می شوند که وجه اشتراک وجودشان بزرگی روحشان است.انسانهای با اتخاذ تصمیم بزرگ در شرایط سخت بازی روزگار، تقدیر را به‌گونه دیگری رقم زده‌اند از تصمیمی که نام رفتگان را تا جهان است به یادگار می گذارد. كسانی كه با اهدای عضو فرزندشان، زندگی دوباره‌ای به بیماران چشم انتظار بخشیدند.


شنبه است و دوم آذرماه. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سالن شهید آوینی بندرعباس در مراسمی به عنوان جشن بزرگ  نفس ،برای اولین بار میزبان افرادی بزرگ،شریف،نیکوکار و شایسته است که  با تصمیم به موقع و اهدای اعضای بدن عزیزان خود برای نجات جان بیماران دیگر، کاری بزرگ و خداپسندانه انجام داده اند که در تاریخ کشور و ذهن ملت ثبت خواهد شد. جشنی برای تقدیر از خانواده جانباختگان مرگ مغزی که رضایت داده بودند اعضای پیکر دلبندشان به بدن بیماران پیوند داده شود.


سالن مملو از جمعیت است،  قاب عکسهای در دست مرد و زنهای پیر و جوان به چشم می خورد که گاها با چشمان اشک آلود به عکسهای عزیزانش می نگرند ، چند مرتبه با درخواست مجری بلند می شوند ، قاب عکسها با افتخار بالا می گیرند صدای تشویق حضار محوطه را پر می کند...
زندگی هر کدام از اهدا کنندگان در شماره های مختلف روزنامه صبح ساحل به چاپ رسیده است ، امیر رضا نظری 5 ساله ،فاطمه زهرا دولتی 9 ساله ، محمد الماسی، مسلم شهریاریفر،  علی احمدی تختی، مهناز دهقانی فورخورجی، حبیب اسدپور جانباز رودانی، سیاووش دریازی و...
مادر  میرمجتبی موسوی روی سن دعوت می شود از تبریز آمده است  می گوید:»از دست دادن پسرم مصیبت بزرگی است اما به‌خاطر اینکه اعضای بدنش را به بیماران اهدا کردیم توانستیم راحت‌تر با این مصیبت کنار بیاییم....» در ادامه صحبت‌ها بغض گلویش را می‌گیرد. برای هر مادری سخت است بیان اتفاق فرزندی كه با هزاران خون دل خوردن بزرگش كرده است. یکی می گفت باید مادر باشید تا حال و روز این مادران را بفهمید... 


 انتقال هوایی قلب برای پیوند


رئیس مرکز پیوند و درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با اشاره به سابقه انجمن اهدای عضو ایرانیان در فرهنگ‌سازی اهدای عضو و به‌ویژه برپایی جشن تقدیر از خانواده‌های اهداکننده عضو (جشن نفس) می گوید: با توجه به اهمیت این مسئله و همچنین رشد چشمگیر رضایت به اهدا عضو در استان ، دانشگاه علوم پزشکی  با کمک انجمن اهدای عضو ایرانیان با هدف کمک به ارتقای اهدای عضو و نجات جان بیماران نیازمند به پیوند، مراسم بزرگداشت پیوند اعضـا (جشن نفس) را با حضور مقامات استانی و کشوری، هنرمندان و ورزشکاران بنام کشور و خانواده‌های معظم اهداکننده عضو، بیماران پیوند شده و نیازمند پیوند هرچه باشکوه‌تر برگزار می کند.


دکتر مهدی شادنوش  ادامه می دهد: کمتر از یکسال است که دست نیاز به سوی مردم هرمزگان برای  مشارکت در امر ایثارگرانه دراز کردیم و به طور اعجاب انگیزی آمادگی مردم این خطه  را شاهد بودیم . وی می افزاید: شاید تا دو سال پیش بحثی از اهدای عضو نبود اما در یک سال فعالیت آمار خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشته است که الگویی برای دیگر استان ها است.


شادنوش یادآور می شود:یقینا پتانسیل های استان هرمزگان بیشتر از این ها است و این موفقیت ها حق مردم هرمزگان است که امکاناتی داشته باشند که نیازشان به سایر استان ها مرتفع شوند. این مقام مسوول از راه اندازی بخش پیوند کلیه در استان می گوید: به زودی بخش ها پیوند کلیه در هرمزگان راه  اندازی می شود  امیدواریم این  تا پایان امسال این موضوع محقق شود.


رئیس مرکز پیوند و درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از انتقال هوایی قلب به بیمارستانهای پیوند مطالبی عنوان می کند که در آینده نزدیک با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان  برنامه انتقال هوایی قلب برای پیوند  از استان  انجام می گیرد . وی تصریح می گوید :همکاران اهدای عضو در سراسر کشور در گمنامی در حال تلاش هستند و حتی در نیمه های شب حق ندارند موبایل های خود را خاموش کنند و در یک پیوند قبل باید یک تیم 150 نفره در حال آماده باش باشند.


به گفته رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ، بعضی از خانواده‌ها مرگ مغزی را با اموری مانند کما اشتباه می‌گیرند،در مورد کما امکان بازگشت فرد وجود دارد،اما فردی که مرگ مغزی می‌شود، امکان بازگشت به حیات را ندارد.خانواده‌ها باید بدانند که بعد از تایید مرگ مغزی عزیزشان از سوی متخصصان خبره، امکان حیات مجدد وجود ندارد. بنابراین با تصمیم صحیح و به موقع می توانند حداقل جان سایر بیمارانی که نیازمند عضو پیوندی هستند را نجات دهند.


 افزایش 16 درصدی اهدا عضو در هرمزگان


مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز سخنران بعدی این مراسم است که می گوید باعث افتخار است که اهدای عضو در هرمزگان 16 درصد افزایش یافته است.کتایون نجفی زاده  ادامه می دهد: روزی که برای اولین بار جشن نفس را راه انداختیم تصور هم نمی کردیم که روزی به جایی برسیم  در استان های کشور جشن نفس را به این عظمت داشته باشیم.


وی می گوید: به طور میانگین در هر سه ساعت یک نفر در کشور به دلیل عدم پیوند عضو فوت می‌کند ولی ما سالانه 6600 عضو سالم بدن را دفن می‌کنیم.نجفی زاده اظهار می کند: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در ایران اتفاق می‌افتد و به صورت میانگین سه هزار نفر آن‌ها می‌توانند اعضایشان را اهدا کنند اما از این تعداد کمتر از نیمی از خانواده ها با اهدای عضو بیمارشان موافقت می کنند.


وی با بیان اینکه اهدای اعضای هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا 8 نفر را نجات دهد یادآور می شود:  روزانه بین هفت تا 10 نفر در ایران به دلیل عدم پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند که این آمار بالایی است و در صورتی که اگر با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی موافقت شود هیچ بیماری در لیست پیوند نمی‌ماند. نجفی زاده تاکید می کند:یکی از مشکلات ما ۲۵هزار نفر در لیست انتظار است وهر سال دغدغه خرید دستگاه‌های دیالیز را برای بیماران کلیوی را داریم ولی می‌توان با فرهنگ‌سازی در زمینه اهدا عضو و پیوند کلیه به بیماران نیازمند عمل، از بار این بیماری کم کرد.


این مقام مسوول با بیان اینکه اهدا عضو تنها با رضایت خانواده بیمار انجام می‌شود، می گوید: برای این کار همراهی جامعه نیاز است و همه ارگان‌ها به ویژه همکاری ارگان‌های فرهنگ‌ساز با گروه‌های درمانی لازم است.


فرهنگ اهدای عضو به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود


استاندار هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه  باید تلاش کنیم که فرهنگ اهدای عضو به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود می افزاید:اینکه انسان حاضر می شود به انسانی حیات ببخشد و یا کسانی که کارت اهدای عضو می‌گیرند نمایانگر نوع دوستی
است.
فریدون همتی می گوید:این انسان‌ها الگو هستند و باید تکریم، و به مردم معرفی شوند. وی بیان می کند: مردم هرمزگان مردم خوبی در تمام زمینه‌ها هستند و این کار هم یعنی تامین کردن جان یک انسان که بسیار ارزشمند است.
همتی تاکید می کند:باید تلاش کنیم که  فرهنگ اهدای عضو را عمومی کنیم و بیشتر به سمت اعلان عمومی این مسائل برویم.
 انجام عمل پیوند عضو تا پایان امسال
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  هرمزگان  پشت تریبون می رود و با تقدیر از خانواده های24  اهدا کننده  مرگ مغزی در استان می گوید:  جشن بزرگ نفس به پاس تقدیر و تجلیل  از اهدای چیزی که برایش نمی توان قیمت گذاشت برگزار شده است. دکتر حسین فرشیدی ،جشن بزرگ نفس را  فراتر از یک جشن می داند و ادامه می دهد: این جشن را راهی برای اعطای  زندگی به خانواده هایی که اندوه هایی برایشان ایجاد شده است قلمداد می کنم . وی  با بیان اینکه کارهای مربوط به اهدای عضو بیش از یک سال که در استان هرمزگان به صورت جدی دنبال می شود می افزاید: سرعت کار و پیشرفت اهدای عضو به زعم آمار های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان هرمزگان بسیار بالا بوده است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  می گوید: بیش از ۱۰۰ نفر در بحث اهدای عضو در استان هرمزگان در حال تلاش هستند و از لحظه ای که بیمارانی به «آی سی یو» منتقل می‌شوند کار خود را آغاز می‌کنند. وی می افزاید: یکی از نقایصی که در استان هرمزگان وجود دارد این است که پیوند عضو در استان هرمزگان انجام نمی‌شود و ما برای انجام عمل پیوند بیماران را به استان‌های همجوار مانند فارس منتقل می‌کنیم. دکتر فرشیدی در ادامه سخنان این نوید را می دهد  که تا پایان سال عمل پیوند عضو با ایجاد تسهیلات ویژه در خود استان انجام خواهد شد .

    

       


 جشن نفس برقرار است 


جشن نفس هم با برنامه های متنوع از جمله دعوت از افشین سنگ چاپ (بازیگر)،حجت اشرف زاده (خواننده) به پایان می رسد و خانواده های اهدا کننده گان تجلیل می شوند و با دریافت تندیس از دست مسوولان استانی و کشوری، از سالن بیرون می روند. یکی از زیباترین لحظه‌های این مراسم دیدن مادرمسنی است که  عکس جوان مرگ مغزی در دست دارد  و می گوید: پسرم در حادثه تصادف از دست دادم اما سه فرزند دیگری به دست آوردم فرزندانی که سه اعضای بدن پسرم در بدنشان قرار دارد نفس می کشند.این مادربغض می کند و می گوید:»اعضای عزیز دردانه‌ ام  را که دچار مرگ مغزی شده بود، اهدا کردم و جان انسانهایی را نجات دادم که حق زندگی دارند ... امیدواریم که جان انسان‌ها سلامت باشد، اما متاسفانه در کشور ما تصادف و مرگ مغزی هست  و باید  با فرهنگسازی در جهت اهدای عضو بتوانیم جان‌های بیشتری را نجات دهیم...».
جشن نفس ادامه دارد و به پایان نمی رسد ....

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها