برگزاری دوره آموزشی «منع خشونت خانگی علیه زنان»



به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون کریم نیا عصر امروز در دوره آموزشی «منع خشونت خانگی علیه زنان» اظهار داشت: خشونت خانگی به معنای رفتار خشونت آمیز و سلطه گرایانه یک عضو خانواده علیه عضو یا اعضای دیگر همان خانواده است که کودک آزاری، همسرآزاری و آزار سالمندان را شامل می‌شود.

وی در ادامه، خشونت فیزیکی، جنسی و روانی را از انواع مختلف خشونت نام برد و با اشاره به عوامل موثر در بروز خشونت افزود: از عوامل روانشناختی و اخلاقی، علل مذهبی و اعتقادی، مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی از جمله این عوامل است.

این روانشناس خانواده ابراز داشت: عامل مهم در بروز خشونت علیه زنان عدم پایبندی مرد به اخلاق است که اسلام شاخص‌هایی مانند تکبر، خودخواهی، تعصب، حرص، حسد، بخل و ... را جزء انواع بدخُلقی می‌داند و اولیای دین تأکید فراوان کرده‌ا‌ند که با مردان بد اخلاق ازدواج نکنید.

کریم نیا گفت: یکی از جلوه‌های خشونت، متوجه کودکان و زنان در همه موقعیت‌های اجتماعی، به ویژه در خانواده است و خشونت در خانواده، شایع ترین فرم خشونت در جهان است که میزان آن بین 10 - 50 درصد «بسته به تعریف مورد استفاده و کشور مورد نظر» متغیر است.

وی با بیان اینکه خشونت خانگی در 98 درصد موارد، منجر به آسیب زن می‌شود، افزود: خشونت علیه زنان را به ویژه در خانواده، از نظر آسیبی که به آنان وارد می‌شود می توان به دو نوع کلی «بدنی » و «روانی »تقسیم کرد.

این روانشناس خانواده به آمار خشونت خانگی در بعضی نقاط دنیا اشاره داشت و گفت: بررسی‌های محققان علوم اجتماعی در این باره با روش‌های دقیق و علمی، دشوار ی‌های پرشماری داشت.

کریم نیا در پایان به پیامدهای همسرآزاری در خانواده اشاره داشت و افزود: همسر آزاری علاوه بر اثرات سوء بر قربانی خشونت، فرزندان را هم دچار مشکلات جدی می‌کند.

منتشر شده: 1
بی تا
۲۹ آذر ۱۳۹۸
من شرکت داشتم بسیار جامع و پخته بود و بسیار استفاده کردم
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها