سلامت کاری، اخلاقی و سیاسی باید سرلوحه کار باشد/داوطلبین مجلس مدرس را الگوی خود قرار دهند



به گزارش صبح ساحل ، سید حسن مُدَرّس (۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) فقیه و سیاستمدار شیعه و از علمای اصفهان در دوران مشروطه بود که به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت می‌کرد. رضاخان او را تبعید و به شهادت رساند. در ایران دهم آذر، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.
مهدی میرزاده کوهشاهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان و فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آیت‌الله سید حسن مدرس شخصیتی عدالت‌خواه، مسئولیت پذیر، معتقد و صادق بود به‌گونه‌ای که  دوست و دشمن، همه اقشار حتی مسیحیان و یهودیان نیز برای رفع مشکل خود در کارهای اجتماعی و اداری به وی مراجعه می‌کردند. 
میرزاده ادامه داد: باوجوداینکه خیلی‌ها عقیده داشتند در دوره‌ای که کشور دچار بحران شده بود، آمدن رضاخان خیلی هم کار ناپسندی نبوده است؛  اما مخالفت آیت‌الله مدرس با رضاخان این پیام را به دنبال داشت که هر شخص با هر عنوان و مسئولیتی که به وی واگذار شده صرف‌نظر از معلم، دانشگاهی، مدیر، رئیس، وکیل، استاندار، نماینده مجلس و... بودن باید وابسته نبوده و مستقل باشد و به عملکرد وی به استقلال کشور خدشه ای وارد نکند.
وی با اشاره به اینکه تبعات تصمیمات و اعمال یک مدیر، نماینده و کارگزار تمام جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: هر فرد در هر جایگاهی که قرار می‌گیرد باید در قدم اول نگاهی به خود داشته باشد، اگر در کاری که به وی واگذار شده شخص بهتری در مجموعه وجود دارد طبق تعهد اخلاقی خود را از پذیرش مسئولیت منع کرده تا به چنین حوزه‌ای ورود نداشته باشد.
این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه هرمزگان بیان کرد: سلامت کاری، اخلاقی و سیاسی باید سرلوحه کار باشد  تا فرد را از لغزش‌ها مصون نگه دارد.
میرزاده اظهار کرد:  از نظر من افرادی که می‌خواهند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شوند باید آیت‌الله مدرس را الگوی خود قرار دهند و به این سؤال پاسخ دهند که  آیا واجد شرایط نمایندگی در تراز جمهوری اسلامی ایران هستند یا خیر.
وی اضافه کرد: نامزدهای انتخابات باید توجه داشته باشند که کاندیدا شدن تنش‌ها و رقابت‌ها را بیشتر کرده و هزینه‌هایی را نیز برای دولت در پی دارد از این رو اگر از توان، شرایط و صلاحیت لازم برای نمایندگی برخوردار نیستند از ورود به این حوزه اجتناب کنند حتی اگر نهادهای ذی‌ربط صلاحیت آنها را تایید کنند و مردم هم به آنها رأی دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها