سرپرست گروه مستان: ذائقه موسیقایی مردم رشد روز افزون دارد



سرپرست گروه موسیقی «مستان» گفت: ذائقه مردم در موسیقی به صورت روز افزون رشد و ارتقا پیدا کرده است و این مساله را می‌توان در استقبال مردم از کنسرت‌ها برای شنیدن موسیقی زنده دریافت.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا،پرواز همای روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری در انتقاد از کسانی که سطح سلیقه مردم در موسیقی را پایین می‌دانند، گفت: کسانی که مردم به موسیقی آنها رغبت نشان نمی‌دهند، به مردم احترام نمی‌گذارند و با بیان کاهش سطح ذائقه مردم، موفق نبودن خود را توجیه می‌کنند.

وی افزود: این افراد سلیقه مردم را زیر سوال می‌برند و ذائقه موسیقایی مردم را زمانی رشد یافته می‌دانند که به موسیقی آن‌ها گوش سپرده و به آنان اقبال نشان دهند.

همای تصریح کرد: مردم در هر کنسرتی بخواهند شرکت می‌کنند و بر اساس علاقه خود، موسیقی‌های مختلفی از جمله موسیقی اصیل ایرانی، پاپ، کلاسیک و انواع دیگر را می‌پسندند و به آن گوش می‌دهند.

موسیقی پناهگاه مردم است

سرپرست گروه مستان اظهار کرد: موسیقی پناهگاهی برای مردم محسوب می‌شود تا برای مدتی دردها و غم‌های خود در زندگی روزمره را کنار بگذارند و ساعاتی را با حال خوش سپری کنند.

وی افزود: موسیقی تنها حوزه ای است که مردم با رضایت کامل برای آن هزینه و نوع آن را انتخاب می‌کنند و از کنسرت نیز رضایت کامل دارند و از آن به عنوان خاطره‌ای خوش یاد می‌کنند.

موسیقی در حالات مختلف اجتماعی همراه مردم است

همای با اشاره به آرامش بخشی موسیقی بیان کرد: این هنر تنها حوزه‌‎ای است که مردم چه شاد باشند و چه غمگین، در هر حال به آن نیاز دارند و به آن پناه می برند.

وی افزود: موسیقی وجهه‌ای دارد که فرد را از تعلقات مادی جدا می‌کند و مخاطب برای مدتی با پرواز در عالم روحانی، روح خود را سیراب می‌سازد.

این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: موسیقی ما از جنبه‌های عاشقانه و عارفانه برخوردار است که این امر باعث می‎شود مردم برای مدتی مشکلات زندگی روزمره را رها کنند. 

نوآوری در محتوا رخ می‌دهد نه در موسیقی

سرپرست گروه مستان با بیان اینکه موسیقی ایرانی یک نوع موسیقی با مشخصات متمایز است، اظهار کرد: نوآوری در موسیقی لزومی ندارد و ساز را وارونه زدن، انجام حرکات و درآوردن ادا، اطوار و صداهای اسفناک باعث نمی‌شود که بر یک اثر نام متفاوت نهاد.

وی افزود: هرچند موسیقی ثابت است اما محتوا می‌تواند و باید عوض شود و این کاری است که ما در گروه مستان توانسته‌ایم انجام دهیم.

همای ادامه داد: اگر موفقیتی در قطعه‌های اجرا شده توسط گروه مستان حاصل شده، به دلیل نوآوری در بازه محتوا و نحوه اجراست.

وی افزود: برای مثال در اپرای موسی و شبان تنها پنج بیت از مثنوی معنوی اخذ شده و بقیه را خود سروده‌ام.

این خواننده ادامه داد: چوپان در پایان این داستان اظهار می‌کند که از «سر منتهی» گذشته است و این در ادبیات مولانا به معنای رسیدن به خداست.

 

همای تاکید کرد: مولوی با بیان رسیدن به خدا و یکی شدن چوپان با خداوند می‌خواهد به تزویر و ریا اشاره کند و اظهار کند که خدایی که من به آن اعتقاد دارم با خدایی که تو میگویی متفاوت است که من در اپرا به شیوه دیگری که برای مخاطب ملموس‌تر است، همین معنا را اشاره کرده‌ام.

ارائه موسیقی همراه با انتقادات اجتماعی پذیرفته شده‌است


سرپرست گروه مستان گفت: جنس و شکل انتقادی موسیقی این گروه و شخص من متمایز است و با همین مولفه‌ها برای اجرای کنسرت در ایران می‌تواند پذیرفته و یا رد شود.

وی افزود: هم اکنون که اجرای موسیقی گروه مستان پذیرفته شده، همان رویه و ساختار قبلی استمرار دارد و انتقادهایم هم ادامه دارد که به عنوان مثال می‌توان به قطعه «نان و دندان» اشاره کرد.

همای ادامه داد: انسان باید آگاهانه و همچون حافظ رندانه‌تر سخن بگوید و از سوی دیگر باید چهارچوب و خط قرمزهای تعریف شده هم رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد دوست نداشتند من به ایران برگردم و پل زبان افکار اجتماعی و سیاسی دیگران باشم.

قشم اولین ایستگاه تور «این چه جهانی است» در جنوب کشور

سرپرست گروه مستان گفت: تور کنسرت‌های ایران با عنوان «این چه جهانی است» از یک ماه گذشته در سنندج آغاز شد و پس از برگزاری در چند شهر مختلف در غرب کشور با ورود به قشم وارد خطه جنوب شد.

وی افزود: در این تور از سازهای مناطق مختلف کشور استفاده نمی‌شود و قطعات پیش از این تمرین شده و هماهنگ است.

همای ادامه داد: البته سعی شده که موسیقی محلی هر شهری در کنسرت نواخته شود و به عنوان مثال در جنوب کشور قطعه‌هایی از موسیقی بندری در برنامه گنجانده شده است که با کمانچه و کوبه‌های اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: مجموعه قطعاتی که در کنسرت‌ها اجرا می‌شود را خود آهنگ‌سازی‌ کرده ‌ام و شامل آثار قدیم و جدید است و البته درخواست‌های مردمی نیز اجرا می‌شود.

 

این خواننده موسیقی سنتی افزود: پس از این کنسرت، سه برنامه دیگر در جنوب برگزار می‌شود؛سپس برنامه‌های دیگری در مرکز و شمال کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هر شهری که مخاطب داشته و استراتژی فرهنگی آن شهر تبلیغ موسیقی باشد، در صورت دعوت از گروه، موافقت می‌شود.

همای گفت: امروزه در کشور راهبرد مناسبی نسبت به موسیقی پیدا شده که این هنر به عنوان یک فرهنگ در جامعه رسوخ بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.

سرپرست گروه مستان خاطرنشان کرد: از این رو کنسرت‌های بسیاری در طول سال و در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و این امر رشد روز افزون فرهنگ موسیقی ایران را در پی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها