۹۰درصد مبارزه با مهاجرت جدید ملخ‌ها، در هرمزگان انجام گرفته است



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا سید محمدرضا میر روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: موج تازه‌ای از ملخ‌ها که از اوایل آذرماه امسال به کشور بازگشته‌، آفت زیادی به جای نگذاشت به گونه‌ای که تاکنون در سطح ۲هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی انجام شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: ملخ‌های صحرایی که در تیرماه و مردادماه امسال از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت بلعکس داشته‌اند، اکنون به خاستگاه اصلی خودشان در حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان باز می‌گردند.

وی اظهار کرد: در کانون‌های بحران مبارزه و سم‌پاشی صورت گرفته و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد زیرا مرحله اصلی مبارزه در دی و بهمن ماه سال جاری به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی خواهد بود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در ماه‌های آخر سال شاهد هجوم بیشتر ملخ‌های صحرایی خواهیم بود که امسال افزایش این آفت در کشور به خصوص استان‌های جنوبی را در پیش خواهیم داشت.

میر ابراز داشت: طی پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال مانند سال قبل غافلگیر نخواهیم شد و از آمادگی و تجهیزات لازم برای مقابله جدی با این معضل برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم از سوی سازمان فائو را دریافت کرده‌ایم عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور، استانداری‌ها، ستاد مدیریت بحران در استان‌ها صورت گرفته و در صورت بروز شرایط بحرانی همه دستگاه‌ها به وزارت جهاد کشاورزی کمک خواهند کرد.

سمپاشی ۱۱۷ هزار هکتار از زمین‌های هرمزگان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش از این اعلام کرده بود؛ تاکنون ۱۱۷ هزار هکتار از زمین‌های استان برای مقابله با ملخ‌ها سمپاشی شده که این میزان به ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

علی باقر زاده اظهار کرد: از بهمن ماه پارسال در ۱۵۶ نقطه از استان ریزش ملخ مشاهده شده که ۱۵۱ دسته ۵۰ میلیونی در یک مرحله و ۵۰ دسته ۲۰۰ میلیونی نیز در مرحله دوم وارد استان شدند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ نفر در روند سمپاشی مناطق آلوده افزود: شهرهای رودان، میناب و بندر لنگه ار ملخ صحرایی پاکسازی شده است و در حال جمع بندی این خسارت‌ها هستیم و پس از آن سعی در جبران خسارت‌ها می‌شود.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو در هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

در این مدت مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار از مناطق آلوده انجام شد و بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.

هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد ۵ هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها