بیمار HIV خلافکار و خطاکار نیست



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، دکتر پریوش داوودیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر سال سازمان بهداشت جهانی شعاری را برای روز جهانی مبارزه با ایدز درنظر می گیرد که امسال شعار «ما همه در یک کشتی هستیم » را برای کنترل این بیماری در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: در حقیقت اچ آ وی ایدز، یک بیماری مزمن است که اگر درست کنترل شود، شخص بیمار تا آخر عمر می تواند یک زندگی نرمال با یک طول عمر مناسب داشته باشد.
رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی استان هرمزگان، شایع ترین علامت بیماری اچ آی وی ایدز را بی علامتی عنوان کرد و افزود: افراد تا سال ها هیچ علامتی ندارند اما بعد از ظهور علایم مهم ترین آنها عفونت های مختلف، درگیرهای چشمی، انواع سرطان ها، اسهال های طولانی مدت، تب بالای ۱۰ ماه و ... است.
داوودیان اظهار کرد: اکثر افرادی که دچار اچ آی وی می شوند، حدود ۱۰ سال بعد از انتقال ویروس، علائم بیماری در آن ها شروع به بروز می کند و به مرحله ای می رسند که نام ایدز را بر آن زمانی است که هنوز در اثر ویروس، هیچ تخریبی در بدن صورت نگرفته باشد.
وی با اشاره به اینکه انتقال از طریق تماس جنسی در رفتار غیرمعمول اتفاق نمی افتد و حتی بعد از تماس های جنسی که از آن اطمینان نداریم درمان را آغاز می کنیم، افزود: تماس جنسی در مسائلی مانند صیغه و عقد دائم که هیچ خلاف شرعی در آن نیست، وجود دارد و می تواند منتقل شود، مسأله این است اگر به هر دلیلی آلوده شده ایم، می توانیم بیماری را به شریک جنسی منتقل کنیم، شیوه پیشگیری انتقال از تماس جنسی استفاده از کاندوم است که باید آموزش داده شود.
رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه احتمال انتقال در تماس جنسی یک دهم تا یک درصد، تماس خونی (سرنگ مشترک،سوزن تاتو، تیغ، مسواک، لوازم دندانپزشکی ضدعفونی نشده) ۳ دهم درصد و انتقال مادر به فرزند ۳۰ درصد است، تصریح کرد: هدف این است که انتقال از مادر به فرزند را به صفر برسانیم، زمانی که از داروی پیشگیری استفاده می کنیم شانس انتقال را از ۳۰ به حدود یک درصد می رسانیم پس هر زن بارداری در هر زمان حتی برای زایمان نیز اگر چک شود، قابل تشخیص و درمان است.
این مشاور بیماری های ایدز گفت: فرزندی که از مادر گرفته و تشخیص داده نشده بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می کند که از بدو تولد اگر تشخیص داده شود مانند افراد عادی به زندگی ادامه خواهد داد پس اگر پزشک، ماما و پرستار یادشان رفته است، فرد باردار تقاضا کند تا این تست برایش گرفته شود.
داوودیان با اشاره به اینکه آگاهی باعث می شود تا راه های انتقال را بدانیم و پیشگیری کنیم، خاطرنشان کرد: هدف این است ۹۰ درصد بیماران را کشف کرده، درمان انجام داده و ویروس را به صفر برسانند، بیمار اچ آی وی ایدز خلافکار و خطاکار نیست، بیماری او به راحتی با یک نشست و برخاست منتقل نمی شود این افراد وقتی به موقع شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند جز افراد سالم جامعه قرار می گیرند.
داوودیان تصریح کرد: افراد آگاهی خود را نسبت به بیماری بیشتر کنند پس امیدوارم شهروندان به سایت وزارت بهداشت www.hivsti مراجه کرده و اطلاعات صحیح را دریافت کنند.
این متخصص بیماریهای عفونی در پایتن عنوان کرد: علی رغم اینکه داروها گران قیمت هستند، وزارت بهداشت مراقبت ها را به شکل رایگان انجام می دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها