همه آنچه باید درباره فعالیت های علمی و پژوهشی منطقه آزاد چابهار بدانید


نویسنده: سامیه طهورنیان

منطقه آزاد چابهار فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در قالب توسعه فعالیت های فناورانه و نوآورانه ادامه می دهد و در تلاش است تا با افزایش امکانات زمینه جذب دانشجوهای خارجی را فراهم کند.


 منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد کشور است که در راستای مسئولیت اجتماعی توانسته گام ها موثری بردارد و همچنین با توجه ویژه به توسعه فناوری و همکاری با دانشگاه یکی از مناطق پیشرو محسوب می شود. در همین زمینه خبرنگار اقتصاد۲۴ برای آگاهی از فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی این منطقه با ارسلان دژکام ، رئیس دانشگاه ملی چابهار گفتگویی انجام داده است.


 فعالیت های علمی و پژوهشی منطقه آزاد چابهار


ارسلان دژکام، در خصوص فعالیت های علمی و پژوهشی منطقه آزاد چابهار به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: ما به‌عنوان دانشگاه ملی چابهار تمرکزمان را بر روی مباحث فناوری و نوآوری گذاشته‌ایم؛ از ابتدای سال ۹۸ تا امروز، با همکاری مشترک که میان سازمان منطقه آزاد چابهار، دانشگاه ملی چابهار و پارک علم و فناوری استان شکل گرفت، پردیس مکران پارک علم و فناوری در منطقه آزاد چابهار فعال شد.


وی افزود: بعد از تفاهم‌نامه چهارجانبه استانداری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، پارک علم و فناوری مکران و سازمان منطقه آزاد چابهار مقرر شد زمینه تأسیس پارک علم و فناوری منطقه آزاد چابهار در محدوده اراضی منطقه فراهم شود. پس‌ازآن ما به‌عنوان دانشگاه و به‌عنوان یک بازیگر اصلی این جریان، فضایی در حدود ۸ هزار مترمربع را در مجموعه دانشگاه تخصیص دادیم و از این مقدار ۱۵۰۰ متر آن به‌عنوان ساخت در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفت و پردیس مکران در چابهار فعال شد.

دژکام همچینین خاطرنشان کرد: امروز هم در حدود ۹ شرکت و ۱۲ گروه در مجموعه پارک فعالیت دارند و تصمیم بر آن است تا این فعالیت‌ها با هدایت و نظارت همکاران ما در پارک علم و فناوری به سمت رشد و بلوغ پیش برود تا در ایده‌ای که در نظر دارند موفق شوند و کسب‌وکاری را در محور خودشان راه‌اندازی کنند.


 تأسیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی


رئیس دانشگاه ملی چابهار گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما تأسیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی دانشگاه بین‌المللی چابهار است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی و نظارت پارک علم و فناوری در دست اقدام داریم و در نظر داریم بعد از تخصیص اعتبار برای این پروژه، در مساحتی حدود ۱۲۰۰ مترمربع، در مجموعه دانشگاه بین‌المللی چابهار این مرکز را راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: این مرکز با هدف کمک به زیست‌بوم موجود در چابهار که شروع به شکل گرفتن کرده است، درصدد هستیم تا یک گام فراتر برویم و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای افرادی که علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار هستند را فراهم کنیم و خدماتی از جنس تأمین سرمایه، منتورینگ و ایجاد ارتباط میان این گروه‌ها و افراد مشاور را فراهم کنیم.


راه‌اندازی دپارتمان فناوری‌های هوشمند


دژکام خاطرنشان کرد: امیدواریم تأسیس مرکز در یک ماه آینده محقق شود هرچند برخی از فعالیت‌ها شروع‌ شده است؛ برای مثال ما فعالیتی را با مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف آغاز کردیم و دپارتمانی را تحت عنوان “دپارتمان فناوری‌های هوشمند”  راه‌اندازی کردیم که اولین خروجی این دپارتمان مرکز توسعه کشاورزی هوشمند خواهد بود.


وی ادامه داد: یکی از گروه‌های مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، موفق شد پایش اراضی کشاورزی و باغات را از طریق تصاویر ماهواره‌ای برای کشاورزان و باغداران تسهیل و کمک کند تا بهره‌وری مراحل کاشت، داشت و برداشت تا میزان ۳۰ درصد صرفاً با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین و ابزار هوش مصنوعی نسبت به ارائه راهکارهای مشاوره‌ای برای خصوصاً کشاورزانی که در سطح وسیع کشت می‌کنند، با دقت بیشتری و در سطح ده در ده، افزایش یابد و اطلاعات را پایش و نسبت به جلوگیری از هدر رفت منابع سرمایه‌ای و برداشت محصول بهتر و باکیفیت‌تر توفیقاتی را کسب کنند.


رئیس دانشگاه ملی چابهار گفت: این کاری است که در سیستان و بلوچستان شروع کرده‌ایم و به‌عنوان یکی از فعالیت‌های دپارتمان فناوری هوشمند، مذاکرات لازم با اداره جهاد کشاورزی استان و … انجام‌شده و تفاهم‌نامه آن این هفته منعقد خواهد شد و سطح زیر کشت در حدود ۵ هزار هکتار توسط این گروه طی فصل جاری کاشت مورد رصد گروه قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن برای اولین بار در استان نسبت به به‌کارگیری هوش مصنوعی در استان و مشاوره خوب به کشاورزان شکل داده
شود.


وی گفت: ما تلاشمان این بوده که از آنچه امروز در دانشگاه‌های تراز اول کشور اتفاق می‌افتد بهره‌برداری کنیم و ارتباط میان پژوهش‌های به ثمر رسیده در سایر دانشگاه‌ها و ارتباط آن با برنامه‌های توسعه‌ای چابهار را به‌عنوان مرکز اصلی توسعه سواحل مکران بهبود بخشیم تا بتوانیم دانشگاه ملی چابهار را در مسیر اثرگذاری برای تحقق توسعه پایدار در این منطقه جلو بیندازیم و حرکت آن را تسریع کنیم.


دژکام با اشاره به اینکه فعالیت دیگر دانشگاه ها نیز در منطقه قابل توجه است افزود: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار هم با محوریت فناوری‌های دریایی فعالیت‌هایی را آغاز کرده است. ما به‌طور ویژه تمرکزمان را بر این گذاشته‌ایم که بیشتر ظرفیت کاری همکاران در پروژه علم و فناوری و مراکز وابسته معطوف شود تا نمونه‌ای از دانشگاهی باشیم که از پژوهش‌های نظری فاصله گرفته باشد و به سمت عملیاتی کردن کاربردهای پژوهش‌هایی که انجام‌گرفته نزدیک شویم.


رئیس دانشگاه ملی چابهار افزود: مرداد ماه سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان منطقه آزاد چابهار و دانشگاه صنعتی شریف برای فعالیت‌هایی که ناظر به توسعه فعالیت نوآوری و فناوری در منطقه آزاد چابهار بود، امضا کردیم. این تفاهم‌نامه با اهدافی همچون همکاری در طراحی و راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری چابهار و همکاری در تسریع فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی امضا شده است.


 طراحی و راه اندازی مرکز جامع آماری


وی در ادامه تشریح فعالیت های علمی و پژوهشی منطقه آزاد چابهار گفت: فعالیت دیگری که با دانشگاه صنعتی شریف شکل دادیم، طراحی یک مرکز جامع آماری است که به‌عنوان یک درگاه آماری برای استان سیستان و بلوچستان مطرح است و به‌عنوان ابزاری برای ایجاد مرکز مدیریت دانش، برای مدیران تصمیم گیر این اقدام صورت گرفته که امروز در مرحله ورود داده است و تیمی از دانشجویان ما در چابهار مشغول گردآوری و ورود داده‌ها در این پلتفرم نرم‌افزاری هستند.


 فعالیت‌های مشترک با دانشگاه های خارج از کشور


این مسئول آموزش و پژوهش در چابهار در ادامه توضیح داد: دانشگاه بین‌المللی چابهار تا سال ۸۹ دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارجی را در دستور کار داشته و انجام داده و با دانشگاه لندن و یکسری کالج‌های وابسته به این دانشگاه مانند مدرسه اقتصاد لندن دوره‌های بسیار خوبی را برگزار کرده اما به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی سال‌های اخیر ادامه آن دوره‌ها سخت و ناممکن بوده و کمرنگ‌تر شده، هرچند امروز با دانشگاه علوم کاربردی FHM آلمان قراردادهایی را امضا کرده‌ایم که در پنج فصل و در مقاطع مختلف انجام می‌شود.


دژکام گفت: سازمان مدیریت صنعتی هم شریک استراتژیک ما برای پیشبرد اهداف است. در حال حاضر ما میزبان سه دانشجوی افغانی به‌عنوان دانشجوی خارجی هستیم اما امیدواریم با توجه به برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم بتوانیم هم دانشجوی خارجی جذب کنیم و هم همکاری بیشتری با دانشگاه‌های خارج از کشور داشته باشیم.


رئیس دانشگاه ملی چابهار در تشریح رشته های موجود در دانشگاه چابهار گفت: به طور کلی ۱۷ رشته کارشناسی و ۹ رشته کارشناسی ارشد داریم که بیشتر دانشجویان ما هم در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می‌کنند و اکثر رشته‌ها نیز مرتبط با موضوعات منطقه است از جمله اینکه حقوق تجارت بین‌الملل را در مقطع کارشناسی ارشد داریم و تاکنون تلاش بر این بوده که رشته‌هایی که به سبد آموزشی دانشگاه اضافه می‌شود در راستای نیازهای توسعه‌ای منطقه باشد و در کنار اعضای هیئت‌ علمی خودمان از اعضای علمی دانشگاه‌های دیگر هم استفاده شده و ذائقه دانشجویان را به سمت دریافت کیفیت بالای آموزشی سوق داده‌ایم.
امیدواریم در این نقطه از کشور آموزش همراه با تخصص و تجربه به دانشجویان ارائه کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها