نگاه بنزینی به بازار مسکن


نویسنده: مصطفی دولخانی

انرژی یکی از فاکتور های مهم توسعه ی هر جامعه است و قیمت و سهولت دسترسی به آن از مزیتهای توسعه ای آن جامعه محسوب می شود.این کالای ذیقیمت یعنی انرژی به چند طریق استفاده و از آن بهره برداری می شود که در ادبیات توسعه ای کشور به حامل های انرژی معروف است که شامل موارد زیر میشود:
بنزین ،برق، گاز، گازوئیل ، نفت کوره، نفت سفید، خوراک پتروشیمی ، آب و cng می باشد که به حامل های نه گانه ی  انرژی معروف اند
و سرمایه ی بین النسلی محسوب شده و در مصرف بهینه و درست آن دقت بالا صورت گیرد.تا نسل های آینده از اسراف نسل فعلی متضرر نشوند.یکی از راههای کم کردن مصرف نیز افزایش قیمت این حامل هاست که البته در غیاب  سایر عوامل موثر از قبیل سطح درآمد مردم، سطح تکنولوژی مصرف انرژی ، برنامه ریزی صحیح، مدیریت همه جانبه نگر و نظارت کارآمد ، در نیل به هدف یعنی مصرف بهینه راهی پایدار و قابل اتکا نخواهد بود.در روز های اخیر با افزایش ناگهانی قیمت بنزین، این حامل کلیدی انرژی، عمده ی بازارها حداقل دچار انتظارات تورمی شدند. البته متولیان امر اعلام کردند:,  تورم ناشی از این اقدام بیش از 4 درصد نخواهد بود .


این اظهارات در گفته های مسئولان ارشد اقتصادی کشور چون رییس بانک مرکزی, وزیر صنعت تجارت و سایر مقامات نمود بالایی داشته است.دامنه ی چنین اظهار نظرهایی فراتر هم رفته تا جایی که حسام الدین عقبایی نایب رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک هم با این استدلال که رشد قیمت ملک قبل از گرانی بنزین به شدت افزایش یافته بود اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین تاثیر ی در افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت.


او در ادامه افزود طبق نظر مرکز آمار ایران ملک رشد بیش از صد و بیست درصدی به خود دیده که از نظر او رشدش نا موزون و غیر منطقی است. البته او به متغیر های کلیدی دیگری چون  رشد سه برابر ی نرخ ارز و برخی سیاست های غلط اقتصادی که منجر به افزایش لجام گسیخته ی نقدینگی شد نکرد .


 اما با مرور تجربیات گذشته در موارد قبلی افزایش قیمت بنزین متوجه می شویم تورم ناشی از آن عمدتاً بیشتر از اهداف بیان شده توسط مسئولان امر بوده است که ناشی از ضعف مدیریت و برنامه ریزی در غیاب نظارت موثر بوده است.
صبح ساحل در بررسی میدانی و در نظر خواهی از برخی فعالان این حوزه به کنکاش اثرات این پدیده یعنی افزایش بهای  بنزین بر قیمت املاک در شهر بندرعباس پرداخته است.


تورم ناشی از این تصمیم بر بازار مصالح ساختمانی ملموس است. یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی واقع در بلوار امام حسین شهر بندرعباس اشاره کرد: افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمام شده ی مسکن تاثیر گذار خواهد بود که ناشی از گرانتر شدن هزینه ی مصالح ساختمانی است.


 او در ادامه افزود اگر چه عمده ی مصالح حمل شده از مراکز تولیدی به بندرعباس توسط تریلر و کامیون است که گازوییل سوز هستند، اما توزیع این مصالح در سطح شهر یا روستا های اطراف توسط وانت بار های اکثراً بنزین سوز صورت میگیرد که حتی با وجود در نظر گرفته شدن میزان بیشتری بنزین هزار و پانصد تومانی نسبت به سواری های شخصی شاهد بالا رفتن کرایه های حمل توسط آنها هستیم که حتی در مواردی این رشد سه برابری اعلام می شود که در نبود نظارت کافی، همچنین تکنولوژی پایین و غیر بهینه بودن مصرف سوخت آنها تا حدود زیادی قابل انتظار است این اضافه هزینه ها اثر خود را در رشد قیمت مصالح ساختمانی نشان می دهد که نهایتاً به رشد قیمت تمام شده ی مسکن خواهد انجامید.


گرانی بنزین در رشد دستمزد ها هم موثر خواهد بود


یکی از سازندگان مسکن در بندرعباس به صبح ساحل گفت: قبل از گرانی بنزین شاهد مهاجرت معکوس نیروی ماهر ساختمانی از کشور بودیم
به گونه ای که به طور مثال در زمانی که ایران از مقاصد اصلی کار گران و استاد کاران افغانستانی بود با افزایش نرخ ارز و کاهش قیمت ریال این کارگران که به تعهد و سخت کوش ی معروف اند یا به کشور خود بازگشته اند یا به سایر کشورهای همسایه ی ما مهاجرت کرده اند او در ادامه گفت: مثلاً در صنف ارماتور بند که نیروهای ماهر ش عمدتاً از استانهای شمالغرب کشور هستند با تحولات اقتصادی یک سال و نیم اخیر با کاهش نیرو مواجهیم چرا که برخی از آنها به کشورهای همسایه رفته اند. او افزود رشد قیمت بنزین در دستمزد ها می تواند تاثیرات منفی داشته باشد چه آنکه هزینه های زندگی کارگران و استاد کاران را افزایش داده که این افزایش در رشد دستمزد های آنها نمود پیدا میکند.


قیمت بنزین بر تورم مسکن اثر ناچیزی دارد


یکی از بنگاه داران خیابان دانشگاه بر این باور است به علت افزایش عرضه بر تقاضا ی مسکن و کاهش قدرت خرید مردم شاهد رکود سنگین بر بازار ملک هستیم که تحولات اخیر بنزینی در آن گم است و به چشم نمی آید. او اشاره کرد در حالی که در املاک اجاره ای فاصله ی کمتری بین عرضه و تقاضا را شاهد هستیم اما در خرید و فروش این فاصله زیاد است و عرضه بر تقاضا چیرگی بالایی دارد.


سردرگمی فروشندگان در قیمت گذاری


یکی دیگر از مشاوران املاک سطح شهر بندرعباس ضمن تایید رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: افرادی که قصد آن داشته اند تا با فروش ملک خود سرمایه ی خود را به احسن تبدیل کنند تحت تاثیر تحولات اخیر بنزینی در فروش ملک خود دچار تردید شده اند این گروه از فروشندگان با تصور اینکه با افزایش قیمت بنزین تورم محسوسی در راه است یا فروش ملک خود را فعلا متوقف کرده اند یا آنکه قیمت پیشنهادی فروش خود را افزایش داده اند البته در کنار چنین افرادی فروشندگان دیگری هم هستند که با توجه به رکود چند ماهه ی اخیر و ثبات نسبی قیمت ها در فروش ملک خود تعجیل دارند این دوگانگی باعث پیچیدگی و نوعی سردرگمی در قیمت گذاری مسکن در برخی مناطق شده است.
این تحولات حاکم بر بازار مسکن در صورتی رخ می دهد که دولت هنوز نتوانسته بر چالش های کنونی بازار ملک فائق آید و به اعتقاد برخی کارشناسان شاهد رکوردی تورمی در بازار کنونی ساختمان کشور هستیم این یعنی آنکه در شرایطی که تیراژ ساخت و ساز کاهش یافته امکان فروش رفتن واحد های موجود نیز کمتر می شود. البته دولت با روی آوردن به طرحهایی اصطلاحاً رنگارنگ در این وادی گام نهاده است که از طرح اقدام ملی گرفته (به اعتقاد برخی کارشناسان ورژن گران تر شده ی طرح ناموفق مسکن مهر است) تا طرح بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی که علی رغم وعده های مکرر هنوز رنگ اجرایی به خود نگرفته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها