گذر فرهنگ و هنر بندرعباس از برکه‌های باران کلید خورد



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: گذر فرهنگ و هنر بندرعباس شامل نگارخانه، کتابخانه، پلاتو، غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی، هنری و صنایع دستی، مکان اجرای موسیقی، پخش فیلم و غیره است.

رضا کمالی‌زرکانی روز سه‌شنبه درحاشیه بازدید میدانی از طرح گذر فرهنگ و هنر (برکه‌های باران محله ۲۲ بهمن) اظهارداشت: علاوه بر آن، محوطه‌سازی گذر فرهنگ وهنر به گونه‌ای است که تداعی‌کننده یک باغ ایرانی براساس معماری بومی و محلی و مملو از درختان متنوع و نمادهای هنری است.

وی ادامه داد: گذر فرهنگ و هنر طرح بسیار مفیدی است که در راستای طرح شهر خلاق قرار دارد و معتقدیم چنین طرح‌هایی مبانی فرهنگی شهر را تغییر می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد: برکه‌های باران محله ۲۲ بهمن شهر بندرعباس باتوجه به سبقه تاریخی و جذابیت بصری آن‌ها می‌تواند به ساختاری جذاب و کارآمد درحوزه فرهنگ، هنر و گردشگری تبدیل شود.

کمالی‌زرکانی یادآورشد: این گذر فرهنگ و هنر زیرساخت مناسبی برای تولید نمایش، عرضه و فروش محصولات فرهنگی، هنری و صنایع دستی است.

وی ابرازداشت: گذرهای فرهنگ و هنر باعث هویت بخشی به فضاهای شهری می‌شود و در کنار خود مشاغل دیگری را نیز بر حسب نیاز مخاطب فراهم می‌سازد که منجر به ارتقای شاخص‌های فرهنگی خواهد شد.

شهردار بندرعباس نیز گفت: اجرای گذر فرهنگ و هنر امکان پذیر و مکان مشخص شده نیز از ظرفیت‌های لازم برخوردار است.

عباس امینی، تامین اعتبار لازم و هماهنگی دقیق‌تر بین دستگاه‌های مشارکت کننده را ضروری دانست.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان و حجت‌الاسلام حسین مهدیان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان موافقت خود را با اجرای گذر فرهنگ و هنر اعلام کردند.
برکه‌های باران بندرعباس به تعدادی از آب انبارها و برکه هایی در جنوب هرمزگان گفته می شود.برکه باران بندرعباس از پنچ آب انبار تاریخی تشکیل می‌شود.

آب انبارها یا برکه‌ها در جنوب هرمزگان از قدیم نقطه امیدی برای اسکان موقت رهگذران بوده است و قدمت این برکه‌های باران به دوران صفویه بر می‌گردد.

هنری که مردم آن زمان برای ساخت آب انبارها به خرج می‌داده‌اند بسیار هوشمندانه و دانش بنیان بوده است تا از آب که مایع حیات به حساب می‌آمده به بهترین شکل استفاده کنند.

برکه‌های باران بندرعباس شامل پنج آب انبار است که دارای گنبدهای چشم نواز و زیبایی می‌باشند.

در هرکدام از برکه‌ها چهار دهانه اصلی برای ورود دیده می‌شود که در فضایی سرسبز و درخیابان ۲۲ بهمن بندرعباس واقع شده‌اند.

۲ آب‌ انبار در مجموعه برکه‌های باران در بندرعباس خارج از محدوده‌ موزه‌ی خلیج فارس بنا شده اند؛ یکی را درون محوطه‌ای دیوار کشی‌ شده خواهیم یافت و دیگری را در داخل بافت شهری پشت موزه‌ خلیج فارس.

سرتاسر محوطه‌ یکی از این آب‌ انبار ها، دیوار کشی‌ شده و گفته می‌شود مجموعه برکه های باران بندرعباس همان آب‌ انبارهایی است که برای تفریح در اختیار فرح پهلوی، همسر شاه قرار داشته، اما آب‌ انبار چهارم از برکه‌های باران در بافت شهری بنا شده و پشت موزه‌ خلیج فارس قرار گرفته است.

ملات معمول برای ساخت برکه در گذشته، ساروج و سنگ رودخانه و سنگ مرجان بوده که حالت عایق مانند ساروج در مقابل رطوبت و شرجی، بهترین گزینه برای روکش روی برکه‌ها و عایق مخازن بوده و برای ساخت انبارها اهمیت خاصی داشته است. دقیقا زیر سقف قوسی‌ شکل آب انبار، سکوهایی تعبیه شده برای نشستن در یک فضای مدور که با نرده‌های چوبی مزین شده‌اند.
در ساخت آب انبارهای استان هرمزگان پلان‌ها به سه شکل طولی، مستطیلی با طاق آهنی، دایره‌ای با سقف گنبدی و گرد و به شکل صلیبی که شکل دایره با سقف گنبدی بیشتر به چشم می‌خورد؛ طراحی می‌شده‌اند.
از جمله معروف ترین برکه‌ها با اشکال صلیبی عبارتند است از برکه خونسرخ و برکه دریا دولت در شهرستان بندرلنگه که هرکدام دارای پنج یا چهار برکه هستند.

بیشتر آب انبارهای استان هرمزگان در شهرستان‌های بندرلنگه، بستک و قشم بنا شده‌اند.

اخیرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجموعه برکه‌های باران را مورد مرمت قرار داده و قسمت سقف‌های کاذب آب انبارها که آسیب دیده بود و در حال از بین رفتن بودند را اسکلت بندی کرده‌اند.

با رسیدگی‌های بیشتر از سوی سازمان میراث فرهنگی این مجموعه توانایی تبدیل شدن به یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس را دارد.

برکه‌های باران محله ۲۲ بهمن شهر بندرعباس ۳ عدد است که در پشت ساختمان موزه و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان قرار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها