فرهنگ کاهش تولید پسماند در جامعه نهادینه شود



مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه موضوع پسماند امروز به یکی از چالش‌های جدی جامعه بشری تبدیل شده است گفت: تولید روزانه میلیون‌ها تن زبانه که بخش اعظم آن تجدید پذیرنیست تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

به گزارش صبح ساحل به نقل از خبرگزاری فارس، غلامحسین مظفری در سمینار تخصصی مدیریت آب، فاضلاب، پسماند و سرمایه گذاری با تاکید بر الگوهای برنامه ریزی و طراحی شهری که با حضور سفیر هلند برگزار شد با اشاره به مذاکراتی که در خصوص همکاری‌های مشترک بین کیش و هلند اظهار داشت: با وجود اینکه پیشرفت قابل ملاحظه ای در حل چالش حوزه پسماند با استفاده از تکنولوژی در جزیره کیش داشتیم اما باید تلاش کنیم فرهنگ کاهش تولید پسماند و زباله را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد پسماند یا همان آماده سازی مواد قابل استفاده مجدد از پسماند حجم قابل توجهی از اقتصاد برخی کشورها را تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: این اتفاق فرصت خوبی برای تولید ثروت در این حوزه است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به آمارهایی از کشور ژاپن و سوئیس گفت: در ژاپن تنها ۳ درصد پسماند دفن، ۱۷ درصد بازیافت و ۷۴ درصد به انرژی تبدیل می‌شود که در سوئیس تنها یک درصد زباله ها دفن، ۳۳ درصد بازیافت و تبدیل به مواد اولیه، ۱۶ درصد کمپوست و ۵۰ درصد بازیافت انرژی می‌شود.

مظفری تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد تا با استفاده از تجربیات کشور هلند و تازه‌های این صنعت در برگزاری سمینار مشترک با محوریت پسماند با کشور هلند، کیش را به عنوان جزیره سبز و دوستدار محیط زیست معرفی کند.

وی با بیان اینکه در جزیره کیش آمار دفن زباله نسبت به سرزمین اصلی از شرایط مناسب تری برخوردار است اما توقع ما بیش از این است افزود: باید به سمت حذف پلاستیک از چرخه مصرف در جزیره کیش پیش برویم و این مسئله را در دستور کار قرار داده و اجرایی کنیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تولید ۹ تن زباله پلاستیک در جزیره کیش آمار بالایی است که باید به حداقل و صفر برسد، تاکید کرد: باید با راه اندازی کمپین‌ها و نهضت‌هایی در این راستا، فرهنگ سازی، بهره‌گیری از مشارکت مردم و تجربیات کشورهای دیگر به ویژه هلند در زمینه کاهش تولید زباله و پسماند این رویداد را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

وی استفاده از ظرفیت‌های دانش آموزی در مدارس، نگارش کتاب‌های آموزشی در این حوزه، ایجاد پویش‌های مردمی و استفاده از ظرفیت NGO را از راهکارهای نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه برشمرد.  

مظفری با تاکید بر اینکه در جزیره کیش بخش عمده ای از فاضلاب با استفاده از تصفیه خانه به چرخه مصرف در فضای سبز کیش باز می‌گردد، بیان کرد: در کیش در حوزه زیرساخت و ضرورت توجه به آن با جدیت پیش خواهیم رفت و از حوزه فعالیت‌های زیربنایی مقطعی و کوتاه مدت خارج شده و پیش بینی‌های خود را براساس بازه زمانی ۳۰ ساله انجام می‌دهیم.  

وی خاطر نشان کرد: کیش در سه حوزه آب، انرژی و غذا با کشور هلند مشترکات زیادی دارد مانند آفتاب دائم کیش که در طول سال امکان استفاده از آن در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و پاک و تولیدات وسیع گلخانه ای وجود دارد.

 کاهش سرعت توسعه نتیجه محیط زیست نامناسب

 مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز در این همایش با اشاره به ارتقاء تکنولوژی بازیافت در کیش، کاهش سرعت توسعه را نتیجه محیط زیست نامناسب عنوان کرد.

علی مقدس زاده با بیان اینکه ایران کشور پهناور با ظرفیت‌های متعدد و متنوع در حوزه‌های علمی، گردشگری، تاریخی و اقتصادی و با زمین‌های مستعد کشاوری و معادن غنی صرف نظر از نفت و گاز است، افزود: کیش بخشی از این سرزمین پهناور و تارخی است که زیباترین و آرامش بخش‌ترین منطقه آزاد و جزیره در ایران است.

وی سواحل مرجانی، فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری متنوع و بی شمار، فرصت‌های گردشگری، آب و هوای بی نظیر، دریای زلال و سرانه فضای ۱۲ برابری نسبت به سرزمین اصلی را از ویژگی‌های جزیره کیش با ۱۹.۵ کیلومتر وسعت و جمعیت بالغ بر ۳۵ هزار نفری را برشمرد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش توجه ویژه به محیط زیست، ظرفیت های نوآوری و پایلوت سازی برای سرزمین اصلی، نبود ترافیک، فرهنگ بالای رعایت قوانین و مقررات، هوای پاکیزه، آرامش و امنیت از ویژگی‌های این جزیره مرجانی است.

مقدس زاده با اشاره به رویکرد توجه به محیط زیست در سمینار مدیریت آب و فاضلاب، پسماند و سرمایه گذاری تاکید کرد: انسان‌ها در دهکده جهانی در حوزه‌های علمی، اقتصادی، هنری، اجتماعی و سیاسی در حال فعالیت هستند اما وجه اشتراک همه این انسان‌ها نیاز به محیط زیست مناسب و سالم است.

وی ادامه داد: نبود این محیط زیست مناسب می‌تواند به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان و مسؤولان در هر جامعه ای تبدیل شده و تمامی فعالیت‌های آنان را تحت تاثیر قرار دهد که نتیجه آن نیز کاهش فعالیت‌ها و سرعت توسعه در جهان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش تاکید کرد: در این راستا می‌طلبد که تمامی گروه‌های مردمی و انجمن‌ها و نهادهای رسمی و غیررسمی فعال در حوزه محیط زیست در جلسات گفتگو و تصمیم‌گیری شرکت کنند.

مقدس زاده با بیان اینکه طی سه دهه اخیر هلند و پایتخت آن شهر آمستردام از کشوری با آلودگی‌های صوتی و هوا امروز به یکی از زیباترین و استانداردترین کشورها و شهرهای جهان تبدیل شده است، افزود: امروز نام کشور هلند با نام گل برای شنوندگان تداعی می‌شود؛ کشوری آرام، زیبا و پنجمین کشور موفق در زمینه تولید ناخالص ملی با فاکتورهای سلامت عمومی، آموزش و امید به زندگی که مردم و مسؤولان در آن دغدغه محیط زیست مناسب ندارند.

وی افزود: امروز هلند ششمین اقتصاد اروپا را داشته و تبدیل به هاب اقتصادی در اتحادیه اروپا و دروازه تجارت اروپا شده است.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش محصور بودن کیش در میان آب ها و قرار گرفتن بخش عمده ای از کشور هلند در حصار آب را از جمله مشترکات کیش و هلند برشمرد و افزود: همان گونه که هلند به دروازه تجارت اروپا تبدیل شده است کیش نیز می‌تواند دروازه تجارت سرزمین اصلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

وجود مسیر دوچرخه سواری با طول ۳۵ هزار کیلومتر در هلند با ۳۸ درصد سفرهای درون شهری در آمستردام به وسیله دوچرخه، و ۲۵ درصد سفرهای درون کشوری در هلند با دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌ها دوچرخه سواری در کیش همچنین تجهیز کیش به دوچرخه های هوشمند از دیگر مشترکات کیش و هلند است که مقدس زاده به آن‌ها اشاره کرد.

وی جمع‌آوری روغن‌های خوراکی به صورت متمرکز و فرآوری و صادرات و تبدیل آن به بیوگازوئیل در یکی از کشورهای اروپایی را از اقداماتی برشمرد که برای نخستین بار در کشور و در جزیره کیش در حال اجراست و افزود: هدف سه سال آینده کیش « کیش بدون پلاستیک » است تا کمترین تهدید در حوزه زیست محیطی در این زمینه در کیش وجود داشته باشد.

توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهری با هدف تامین نیاز ۲۰ سال آینده کیش در بخش آبیاری فضای سبز  و ارتقاء تکنولوژی بازیافت و پسماند از دیگر برنامه‌های زیست‌محیطی در جزیره کیش است که مقدس زاده به آن‌ها اشاره کرد.

گفتنی است، همایش و کارگاه آموزشی یک روزه مدیریت آب، فاضلاب، پسماند و سرمایه‌گذاری با تاکید بر الگوهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری با حضور سفیر هلند، نماینده وزارت زیرساخت و آب هلند، متخصصان مالی و آب و فاضلاب و پسماند و نمایند PIB، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، جمعی از مدیران و مسؤولان سازمان منطقه آزاد کیش و فعالان محیط زیست جزیره کیش در مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها